Η τραγωδία των Τεμπών έχει πολιτικό αντίκτυπο και προκαλεί αντιπαραθέσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης. Αντιπαραθέσεις που οδήγησαν στην παραίτηση του μέλους της ανεξάρτητης επιτροπής εμπειρογνωμόνων Θανάση Ζηλιασκόπουλου και την άμεση αντικατάστασή του. Οι πολιτικοί διαξιφισμοί επεκτείνονται και στα συστήματα ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου και την πορεία των επίμαχων συμβάσεων.
Ο καθηγητής σιδηροδρομικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Χρήστος Πυργίδης, τοποθετείται στη θέση του Θανάση Ζηλιασκόπουλου, μετά την απόφαση του τελευταίου να αποσυρθεί από την Επιτροπή των εμπειρογνωμόνων που θα θέσει στο μικροσκόπιό της τα αίτια του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη…
«Μετά την τοποθέτησή μου ως μέλους της επιτροπής διερεύνησης των αιτιών του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη, υπό την ιδιότητα μου ως καθηγητή μεταφορών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ακολούθησε σειρά δηλώσεων και δημοσιευμάτων εκ μέρους πολιτικών προσώπων που με αφορούσαν, σχετικά με την παρελθούσα θητεία μου ως προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ[…] Δεν θα ήθελα η ιδιότητα μου εκείνη να χρησιμοποιηθεί ως άλλοθι για να πληγεί η ακεραιότητα και η αμεροληψία των εργασιών και του πορίσματος της Επιτροπής» ανέφερε σε δήλωσή του ο Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, Καθηγητής Μεταφορών-Παραγωγής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
«Καλούμε τον κ. Μητσοτάκη να καταργήσει αμέσως την εν λόγω Επιτροπή και να αφήσει τη Δικαιοσύνη και τις αρμόδιες Αρχές να επιτελέσουν το έργο τους και να διερευνήσουν τα αίτια του δυστυχήματος. Οι ώρες της τραγωδίας δεν ενδείκνυνται για επικοινωνιακούς τακτικισμούς» τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ.
«Η επιτροπή θα διερευνήσει όλα τα ζητήματα από το 2010, ώστε να αποτραπούν τέτοιου είδους ζητήματα» δήλωσε μεταξύ άλλων στον Σκάι ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας.
«Θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια για να μελετηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό και ακρίβεια κάθε πτυχή. Η επιστημονική αλήθεια θα προκύψει» τόνισε μιλώντας στην ΕΡΤ, ο Καθηγητής Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Βασίλης Προφυλλίδης.
Οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης για την τριμελή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων σήμανε, ουσιαστικά τη λήξη της άτυπης πολιτικής ανακωχής για την τραγωδία των Τεμπών. «Η έρευνα θα γίνει με τρόπο διαφανή και ενδελεχή», είναι το μήνυμα που εκπέμπει η κυβέρνηση.
«Ως συντεταγμένη Πολιτεία οφείλουμε να διερευνήσουμε τα αίτια, να αποδώσουμε ευθύνες όπου υπάρχουν, αλλά και να μη μείνει τίποτα αναπάντητο» ανέφερε ο Υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας, στα Παραπολιτικά.
08:56-08:57…«Δε δέχομαι κανένα συμψηφισμό στην πολιτική ευθύνη της ηγεσίας του υπουργείου που είχε λάβει εξώδικα, παραιτήσεις, καταγγελίες» υπογράμμισε στην ΕΡΤ ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος-Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος.
Τα συστήματα ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου και η πορεία των επίμαχων συμβάσεων αποτελούν πεδίο αντιπαράθεσης.
Το 2014 υπογράφεται η βασική σύμβαση για το έργο Ανάταξη του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, με προϋπολογισμό 41 εκατ. ευρώ. Το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός δύο ετών, ωστόσο από το 2016 αρχίζει να λαμβάνει παρατάσεις, συνολικά επτά, έως τον Δεκέμβριο του 2022, οπότε ο προϋπολογισμός του έργου έχει ανέλθει πλέον στα 51,2 εκατομμύρια ευρώ.
Τον Δεκέμβριο του 2021 η εταιρεία παρέδωσε το σύστημα σηματοδότησης για το τμήμα Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και το σύστημα τηλεδιοίκησης για το τμήμα Πλατύ – Προμαχώνας. Τον Μάιο του 2022 παραδόθηκε η τηλεδιοίκηση του τμήματος Τιθορέα-Δομοκός, το οποίο ωστόσο δεν έχει ακόμα λειτουργήσει.
«Το αφήγημα είναι ότι μέχρι το 2019 είχαμε έναν τέλειο σιδηρόδρομο και μετά το 2019 ο σιδηρόδρομος κατέρρευσε[…] Αυτό το αφήγημα δεν ισχύει[…] Το 2014 έγινε μία σύμβαση για την ασφάλεια. Δεν έγινε τίποτα τα 4,5 χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ και ξεκίνησε το έργο το 2021 για να ολοκληρωθεί τώρα το 2023 Σεπτέμβριο» ανέφερε μιλώντας στην ΕΡΤ ο βουλευτής της ΝΔ, Δημήτρης Καιρίδης.
«Το δε σύστημα παραδόθηκε στην κυβέρνηση Μητσοτάκη το 2019 υλοποιημένο στο 68%. Έμενε τον Οκτώβριο του 2019 να γίνει από τη νέα κυβέρνηση μία συμπληρωματική τελευταία σύμβαση που προορίζονταν να υλοποιηθεί το τέλος του 2020 και έτσι να ολοκληρωθεί το σύστημα. Αυτή η εκκρεμούσα λοιπόν σύμβαση υπογράφηκε τελικώς το 2021» σημείωσε η Γραμματέας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, Όλγα Γεροβασίλη.
«Πότε σταμάτησε η τηλεδιοίκηση και η φωτοσήμανση εκεί; Πότε ακριβώς θα έπρεπε να έχει αποκατασταθεί η λειτουργία; Τι έκανε τόσο καιρό το Υπουργείο, ο ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων…» διερωτήθηκε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Δημήτρης Μάντζος, μιλώντας στο Open.
Βολές και από τα υπόλοιπα κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης.
«Η επιτροπή “εμπειρογνωμόνων”, που έστησε η κυβέρνηση, φαίνεται ότι έχει ως βασική της αποστολή να “τεκμηριώσει” το προαποφασισμένο πόρισμα, περιορίζοντάς το σε ένα “ανθρώπινο λάθος”» σχολιάζει το ΚΚΕ.
«Η Ελληνική Λύση δεσμεύεται ότι θα οδηγήσει στη δικαιοσύνη τους ενόχους για αυτό το εθνικό έγκλημα, πέραν πάσης ασυλίας» αναφέρεται σε ανακοίνωση του κόμματος.
«Δεν θα εμπιστευτούμε μια τέτοια Επιτροπή Συγκάλυψης, ούτε έναν Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, γαμπρό του προέδρου της ΤΕΡΝΑ» τονίζει ο Μιχάλης Κριθαρίδης από το ΜέΡΑ25.
Ο υπουργός Εξωτερικών μεταβαίνει στην Κωνσταντινούπολη για να παραστεί στη λειτουργία για την Κυριακή της Ορθοδοξίας. Θα ακολουθήσει επιμνημόσυνη δέηση για τα θύματα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, καθώς και των θυμάτων των πρόσφατων σεισμών σε Τουρκία και Συρία.