Το τελευταίο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα συνέβη το 1999 όταν ένας οδηγός παραβίασε κόκκινο σηματοδότη και βγήκε στην κεντρική γραμμή για να αποχωρήσει από τον σταθμό του Ladbroke Grove στο Paddington του Λονδίνου.
Την ίδια ώρα εισερχόταν στον σταθμό άλλη αμαξοστοιχία. Τα δύο επιβατικά τρένα συγκρούστηκαν σχεδόν μετωπικά και 31 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους μαζί και οι οδηγοί των τρένων ενώ 417 τραυματίστηκαν.
Ήταν ένα από τα σπάνια δυστυχήματα καθώς τα στοιχεία από το Συμβούλιο Ασφάλειας και Προτύπων Σιδηροδρόμων δείχνουν ότι έχουν σημειωθεί μόνο οκτώ θανατηφόρα σιδηροδρομικά ατυχήματα από τις αρχές του αιώνα.
Ωστόσο το δυστύχημα του Ladbroke Grove άλλαξε το σύστημα ασφάλειας για πάντα. Με απόφαση του επικεφαλής της έρευνας για το δυστύχημα Ντέιβιντ Ντέιβις εφαρμόστηκε από τότε σε όλο το βρετανικό σιδηροδρομικό δίκτυο τρένων το Σύστημα Προστασίας & Προειδοποίησης Τρένου (TPWS). Η έκθεση του έλαβε υπόψη τα διάφορα συστήματα που προσφέρονται καθώς και το ERTMS και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων (ETCS), το οποίο τότε ήταν υπό ανάπτυξη ως ευρωπαϊκό πρότυπο. “Αυτή ήταν σωστή απόφαση” καθώς μόνο τώρα αρχίζουν να πραγματοποιούνται έργα κύριας γραμμής ETCS στο Ηνωμένο Βασίλειο. Και μάλιστα δεν χρειάζονται καν όπως είπε στην ΕΡΤ επιχειρησιακός διευθυντής του σιδηροδρόμου στο Ηνωμένο Βασίλειο καθώς “το TPWS λειτουργεί εξαιρετικά και εάν το αλλάξουν θα το κάνουν μόνο για κέρδος”.
Οι σιδηρόδρομοι χρησιμοποιούν συστήματα ανίχνευσης αμαξοστοιχίας που μπορούν να δώσουν εντολή στους σηματοδότες που ακριβώς βρίσκεται κάθε τρένο και τι ταχύτητα αναπτύσσει. Υπάρχουν επίσης συστήματα που μπορούν να σταματήσουν αυτόματα τα τρένα εάν ο μηχανοδηγός δεν ακολουθήσει τη σωστή πορεία δράσης ή περάσει από κόκκινο σήμα.
Εάν δε ο οδηγός δεν χρησιμοποιεί το σύστημα ελέγχου που έχει μπροστά του για παραπάνω από ένα λεπτό, τότε αυτόματα ενεργοποιείται ακινητοποίηση του τρένου κάτι που ονομάζεται “κουμπί θανάτου του οδηγού”.
Πρώτος σε ασφάλεια ο βρετανικός σιδηρόδρομος στην Ευρώπη
Τα σιδηροδρομικά ατυχήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι εξαιρετικά σπάνια και οι γραμμές του θεωρούνται ευρέως από τις ασφαλέστερες στην Ευρώπη. Ο σιδηρόδρομος είναι βασικό μέσο μετακινήσεων για τους Βρετανούς.
Ανάλυση του Office of Rail and Road (ORR) διαπίστωσε ότι η Βρετανία κατατάσσεται στην πρώτη θέση στην Ευρώπη για την ασφάλεια σε σύνολο παραγόντων, ο οποίος συνδυάζει τον συνολικό μέσο όρο των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών σε πέντε κατηγορίες κινδύνου για επιβάτες, εργαζόμενους, χρήστη ισόπεδης διάβασης, παράνομη διάβαση πεζού και άλλους κινδύνους.
Οι σιδηρόδρομοι χρησιμοποιούν συστήματα ανίχνευσης αμαξοστοιχίας που μπορούν να πουν στους σηματοδότες που ακριβώς βρίσκεται κάθε τρένο και τι ταχύτητα αναπτύσσει. Υπάρχουν επίσης συστήματα που μπορούν να σταματήσουν
αυτόματα τα τρένα εάν ο μηχανοδηγός δεν ακολουθήσει τη σωστή πορεία δράσης ή περάσει από κόκκινο σήμα.
Οικονομικά στοιχεία επένδυσης στον σιδηρόδρομο
Την παραμονή της πανδημίας, οι σιδηρόδρομοι εκτελούσαν πάνω από 21.000 υπηρεσίες μέσο όρο την ημέρα – ένα τρίτο περισσότερες από ό,τι πριν από την ιδιωτικοποίηση, σύμφωνα με την έκθεση του υπουργείου Μεταφορών. Οι κρατικές επενδύσεις έχουν τετραπλασιαστεί μετά από την ιδιωτικοποίηση το 1993 ενώ τα τελευταία χρόνια ο ιδιωτικός τομέας επενδύει περίπου 1 δισ. στερλίνες ετησίως.
Η κυβέρνηση έχει επενδύσει στον σιδηρόδρομο περισσότερα από 150 δις στερλίνες από τα μέσα του 1990 έως σήμερα.Τον Μάιο ανακοίνωσε 40 δις στερλίνες χρηματοδότηση για την αναβάθμιση και επέκταση του δικτύου καθώς όπως συμπεραίνει η έκθεση του υπουργείου οι υπηρεσίες σιδηροδρόμων τονώνουν την οικονομία.
Στόχος είναι ο ψηφιακός σιδηρόδρομος, έργο που θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των δρομολογίων και την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών.