Στην γραμμή εκκίνησης μπαίνει το έργο αναβάθμισης του σιδηροδρομικού τμήματος Λιόσια-Κόρινθος από τον ΟΣΕ. Στόχος είναι το 2028 η διπλή γραμμή να έχει λειτουργική και πάλι την σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις των σηράγγων.
Στα πλαίσια της ωρίμανσης του έργου, ο ΟΣΕ συντάσσει τα τεύχη δημοπράτησης των νέων εγκαταστάσεων ενώ έχει ήδη υποβληθεί πρόταση χρηματοδότησης από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα 2021-2017, στη διπλή σιδηροδρομική γραμμή ΣΚΑ-Κιάτο.
Η τελευταία εξέλιξη είναιη πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου για την επικαιροποίηση της ανάλυσης κόστους – ωφέλους του έργου αναβάθμισης της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Λιόσια – Κόρινθος. Σε αυτό το τμήμα του δικτύου, θα πιστοποιηθούν οι σήραγγες, θα αποκατασταθεί και θα εκσυγχρονιστεί το σύστημα σηματοδότησης που έχει καταρρεύσει εδώ και πάνω από μία δεκαετία και θα αναβαθμιστεί το ETCS L1, σε διαλειτουργικότητα baseline 3, ώστε να εναρμονιστεί με τα σημερινά ευρωπαϊκά πρότυπα.
Η επικαιροποιημένη ΑΚΟ είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την έγκριση της χρηματοδότησης από το CEF II (εφόσον φυσικά ενταχθεί το έργο). Η διπλή σιδηροδρομική γραμμή που εγκαινιάστηκε στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 2000 χρίζει επανεγκατάστασης των η/μ συστημάτων της λόγω κυρίως κλοπών.
Προ εβδομάδων από το βήμα της βουλής η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου είχε αναφέρει για το ζήτημα πως “στη συγκεκριμένη σιδηροδρομική γραμμή «υπάρχουν ζητήματα» τα οποία «οφείλονται διαχρονικά, σε διαρκείς παρεμβατικές συμπεριφορές ατόμων που δρουν στην περιοχή και σε εξωγενείς παράγοντες». Όμως για την επίλυση των ζητημάτων αυτών, «η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εργάζεται σκληρά, μεθοδικά και αποφασιστικά για την ενίσχυση του επιπέδου ασφάλειας”.
Θα πρέπει να θυμίσουμε πως τα σιδηροδρομικά έργα που έχει προτείνει προς ένταξη η χώρα μας είναι η αναβάθμιση του τμήματος ΣΚΑ-Οινόη, η αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση του Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Πάτρας, με τα δύο τελευταία να συμπεριλαμβάνονται στο μεγάλο πακέτο έργων της ΕΡΓΟΣΕ.
Ο ΟΣΕ στην περίπτωση του Λιόσια-Κόρινθος θέλει να είναι προετοιμασμένος ώστε το έργο να ωριμάσει σύντομα και να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος. Αν όλα πάνε καλά και το έργο ενταχθεί στο CEF II η προκήρυξη του έργου θα είναι εφικτό να πραγματοποιηθεί φέτος και αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις όπως έχει εκτιμηθεί από την κα Αλεξοπούλου, θα μπορεί να ολοκληρωθεί το 2028.
Μην ξεχνάμε πως το ΣΚΑ-Κιάτο είναι τμήμα του δεύτερου σημαντικότερου άξονα της χώρας, Αθήνα-Πάτρα. Μετά το Κιάτο εκτελούνται εργασίες σε δύο ξεχωριστές εργολαβίες της ΕΡΓΟΣΕ. Η πρώτη από το Κιάτο μέχρι το Αίγιο για την εγκατάσταση της ηλεκτροκίνησης και η δεύτερη για την λειτουργία της νέας διπλής γραμμής Αίγιο-Ρίο με νέους σταθμούς και τα απαραίτητα συστήματα.
Αυτά τα δύο έργα αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2026, οπότε η επαναφορά των συστημάτων στο τμήμα Λιόσια-Κόρινθος είναι απαραίτητα για την εύρυθμή λειτουργία της γραμμής.
Παράλληλα αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον και η τύχη του τελευταίου τμήματος της γραμμής Αθήνα-Πάτρα, δηλαδή το Ρίο-Νέος Λιμένας Πάτρας. Το πρώτο αίτημα που είχε υποβληθεί στο CEF δεν είχε τύχη και τώρα δοκιμάζεται για δεύτερη φορά.
Εφόσον εγκριθεί τότε θα οδεύσει προς υλοποίηση το έργο που περιλαμβάνει υπογειοποίηση των γραμμών σε μήκος 5,1χλμ. Το ερώτημα είναι τι θα γίνει αν τελικά δεν ανάψει το πράσινο φως από το CEF II. Η Πάτρα βρίσκεται εκτός του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου εδώ και 14 χρόνια.
ypodomes.com