Στην κερδοσκοπία αποδίδουν κατά κύριο λόγο οι καταναλωτές τις αυξήσεις τιμών τρόφιμα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και παρουσιάστηκε πριν στα μέλη του – αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr το 95% των ερωτηθέντων προτάσσει την κερδοσκοπία ως τη βασική αιτία για την οποία προκαλούνται οι ανατιμήσεις σε τρόφιμα. Ένας ακόμα λόγος σύμφωνα με τους καταναλωτές, ο οποίος φέρνει κερδοσκοπία στα τρόφιμα είναι η φορολογία, όπως τοποθετήθηκε σχετικά το 76% των ερωτηθέντων, ενώ το 75% θεωρεί ότι φέρει ευθύνη το αυξημένο κόστος ενέργειας. Το 60% αποδίδει την αύξηση τιμών στα τρόφιμα στα κόστη λιανικής διάθεσης των προϊόντων, το 59% στα κόστη της βιομηχανικής παραγωγής, το 57% στον πόλεμο της Ουκρανίας και το 42% στον φυσιολογικό πληθωρισμό.
Ποιοι θεωρούν οι καταναλωτές ότι κερδίζουν περισσότερα απ’ όσα πρέπει
Ως κύριους υπεύθυνους για την αύξηση των τιμών, θεωρώντας ότι κερδίζουν περισσότερα από όσα θα έπρεπε, οι καταναλωτές θεωρούν τις πολυεθνικές εταιρείες παραγωγής τροφίμων (97%), το 94% τα σούπερ μάρκετ, το 93% τους χονδρεμπόρους φρέσκων προϊόντων, το 86% τις ελληνικές εταιρείες παραγωγής τροφίμων, το 83% την εστίαση, το 80% τα υπόλοιπα καταστήματα πώλησης τροφίμων και το 43% τους παραγωγούς φρέσκων προϊόντων.
Η κυριότερη ανησυχία για τους καταναλωτές τον Ιούνιο του 2024 ήταν η επιβάρυνση του κόστους στα τρόφιμα (53%) και αμέσως μετά το κόστος ενέργειας – θέρμανσης (29%), ενώ το 8% απάντησε ότι ο σημαντικότερος επιβαρυντικός παράγοντας για το εισόδημά του είναι το κόστος μεταφορών. Επίσης, το 17% ανησυχεί για την κλιματική αλλαγή και το 14% για τις διεθνείς εξελίξεις
Μεταξύ μίας σειράς απαντήσεων που αφορούν στο σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους οι καταναλωτές, το 70% απαντά ότι είναι ο πληθωρισμός και η αύξηση των τιμών, το 31% η έλλειψη δικαιοσύνης και ασφάλειας, το 27% η κατάσταση του κράτους και των υποδομών και το 24% η αύξηση του κόστους ενέργειας.
Ισχυρή άνοδος τιμών για τα έτοιμα γεύματα
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η αποτύπωση του ΙΕΛΚΑ αναφορικά με την εξέλιξη τιμών σε επιμέρους προϊόντα που πωλούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Σταθερά ανοδική πορεία καταγράφουν τα έτοιμα γεύματα, οι τιμές των οποίων κινήθηκαν ανοδικά και στους πρώτους έξι μήνες του 2024. Έντονα ανοδική πορεία, με το μεγαλύτερο ποσοστό ανατιμήσεων παρουσίασαν νερά, αναψυκτικά και χυμοί αλλά και οι τροφές – είδη για κατοικίδια με ελαφρά διόρθωση τον Ιούνιο. Επίσης, μία από τις κατηγορίες προϊόντων όπου συνέχισαν να αυξάνονται οι τιμές όλους τους μήνες από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούνιο του 2024, είναι τα κατεψυγμένα προϊόντα.
capital.gr