Για πρώτη φορά μετά το 2019 ξεπεράστηκε η επιβατική κίνηση στο Μετρό της Αθήνας τον περασμένο Φεβρουάριο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΣΤΑΣΥ κατά τον μήνα Φεβρουάριο οι επιβάτες που χρησιμοποίησαν μια από τις τρεις γραμμές έφτασαν τους 20,63 εκατομμύρια. Αν αναλογιστούμε ότι τον Φεβρουάριο του 2019 η επιβατική κίνηση ήταν 20,2 εκατομμύρια τότε έχουμε σε σχέση με εκείνο τον μήνα μια αύξηση της τάξης του 2,2%.
Αντίστοιχα η αύξηση της επιβατικής κίνησης σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2023 με 17,61 εκατ. επιβάτες ήταν αυξημένη κατά 17,07%. Επίσης πολύ καλά είναι και τα στοιχεία του Ιανουαρίου καθώς με 20,42 εκατ. επιβάτες παρατηρήθηκε μια αύξηση της τάξης του 6,63% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι δεν μιλάμε για επικυρώσεις αλλά για την κίνηση επιβατών καθώς αρκετοί εκ των χρηστών διαθέτουν κάρτες μακράς χρονικής διάρκειας.
Η επαναφορά της επιβατικής κίνησης σε προ κορωνοϊού επίπεδα και μάλιστα η ύπερβαση σε σχέση με τότε σημαίνει πως οι επιβάτες επέστρεψαν για τα καλά στο δίκτυου του Μετρό της Αθήνας. Αυτό έχει τα καλά του γιατί σημαίνει και αυξημένα έσοδα για την ΣΤΑΣΥ έχει όμως και αυξημένες υποχρεώσεις. Παράλληλα οι διαθέσιμοι συρμοί στις ώρες αιχμής αρχίζουν είναι γεμάτοι ειδικά στους κεντρικούς σταθμούς του δικτύου.
Μάλιστα αυτή η αύξηση έρχεται πριν την έναρξη λειτουργίας των αυτόματων πυλών στους έξι σταθμούς Μετρό της γραμμής 3 στον Πειραια. Η έναρξη λειτουργίας τους εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί μέσα στην Άνοιξη. Μέχρι σήμερα λειτουργούν ως προσωρινή λύση ακυρωτικά που υπάρχουν σε λεωφορεία οπότε η επιβατική κίνηση δεν μπορεί να υπολογιστεί με ακρίβεια.
Υπολογίζεται δε πως με την λειτουργία τους αλλά και με την περαιτέρω προσέλκυση του επιβατικού κοινού, η αύξηση για φέτος μπορεί να φτάσει και στο 10%. Αύξηση όμως σύμφωνα με τα στοιχεία της ΣΤΑΣΥ έχουμε και στα έσοδοα καθώς το 2023 κυμάνθηκε σε επίπεδα του +20% σε σχέση με το 2023. Σε αυτό θεωρείται από πηγές της εταιρείας στο ypodomes.com πως έχει συμβάλει και η αυστηροποίηση των ελέγχων.
Η καθημερινή κίνηση και στις τρεις γραμμές του Μετρό πλέον κυμαίνεται σε περίπου 700.000 επιβάτες και είναι σε επίπεδα ελαφρώς λιγότερα από εκείνα του 2019.
Ρεκόρ κίνησης και στον σταθμό του αεροδρομίου
Από ρεκόρ σε ρεκόρ πάει και η επιβατική κίνηση στον σταθμό Μετρό του αεροδρομίου “Ελ.Βενιζέλος”. Τον Οκτώβριο του 2023, ουσιαστικά τελευταίος μήνας της περσινής σεζόν καταγράφηκαν 202.000 επιβάτες, αριθμός ρεκόρ για τον συγκεκριμένο σταθμό.
Η συνεχής αύξηση της επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου έχει λειτουργήσει ουσιαστικά ως αλυσιδωτή αντίδραση και στην επιβατική κίνηση του Μετρό καθώς όλο και περισσότεροι επιβάτες καταγράφονται σε αυτό. Με τα στατιστικά του αεροδρομίου να αυξάνονται και το 2024 η κίνηση στον σταθμό του Μετρό αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω.
Η αύξηση αυτή βέβαια δημιουργεί και προβλήματα καθώς φτάνει σε πολύ υψηλά επίπεδα που αποτελεί πρόκληση για την εξυπηρέτηση του αυξανόμενου επιβατικού κοινού. Σε αυτό δεν βοηθά ιδιαίτερα και η γραμμή του αεροδρομίου του Προαστιακού μιας και οι επιβάτες δεν δείχνουν να προτιμούν το μέσο.
Από την πλευρά της η ΣΤΑΣΥ σύμφωνα με πηγές της εταιρείας εξετάζει πολλά ενδεχόμενα για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του δρομολογίου αυτού και οι αποφάσεις έπονται.
Την λύση στην …πολιορκία των επιβατών αναμένεται να δώσει ο πολυαναμενόμενος διαγωνισμός της Ελληνικό Μετρό για την προμήθεια 7 νέων διρευματικών συρμών που θα αυξήσουν τον διαθέσιμο στόλο για την εξυπηρέτηση του αεροδρομίου και θα βελτιώσουν τις συχνότητες οι οποίες με την έναρξη της επέκτασης μέχρι τον Πειραιά έφτασαν να είναι ανά 36 λεπτά.
Προσλήψεις
Οι αυξημένες ανάγκες οδηγούν εκ των προτέρων σε κινήσεις ενίσχυσης του προσωπικού. Μέσω ΑΣΕΠ έχει ξεκινήσει διαγωνισμός για περίπου 60 οδηγούς αλλά και για σταθμάρχες ενώ θα βγει και διαγωνισμός για περίπου 60 μόνιμους τεχνίτες. Οι διαγωνισμοί εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν εντός του 2024.
Στην ενίσχυση του προσωπικού σύμφωνα με πληροφορίες θα συμβάλλουν και περίπου 100 τεχνίτες που θα μετακινηθούν από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Υπενθυμίζεται πως εντός του 2023 έγιναν κάποιες προσλήψεις σε οδηγούς και σταθμάρχες αλλά οι ανάγκες λόγω και της γήρανσης του προσωπικού και των αναμενόμενων συνταξιοδοτήσεων.
Του Νίκου Καραγιάννη από το ypodomes.com