Αποζημίωση ύψους 70 εκατ. ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο προτίθεται να ζητήσει η Fraport, σύμφωνα με πληροφορίες του γερμανικού περιοδικού Spiegel, λόγω των σοβαρών -όπως καταγγέλλει η εταιρεία- ελλείψεων που διαπίστωσε εμπειρογνώμονας στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία της παραχωρήθηκαν έναντι 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, τον περασμένο Απρίλιο.
H συμφωνία στην ουσία για την πώληση των αεροδρομίων είχε γίνει δυόμιση χρόνια πριν και μάλιστα ύστερα από τεχνική μελέτη των εμπειρογνωμόνων για την τότε κατάσταση των αεροδρομίων. Τώρα η εταιρεία θεωρεί ότι η κατάσταση που διαπίστωσε αναλαμβάνοντας τα αεροδρόμια δυόμιση χρόνια μετά τη συμφωνία, είναι κάπως χειρότερη από αυτή που είχαν διαπιστώσει τα τεχνικά κλιμάκια αρχικά.
Όπως σημειώνεται στο δημοσίευμα, αφού ορισμένα από τα αεροδρόμια βρίσκονται σε πολύ χειρότερη κατάσταση από αυτήν που ανέμενε η εταιρεία, η Fraport έχει κάθε νόμιμο δικαίωμα να ζητήσει αποζημίωση για τις ελλείψεις.
Η Fraport προσέλαβε ειδικό για να εξετάσει τις δομές των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και η τελική έκθεσή του προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Συγκεκριμένα, εντοπίστηκαν σπασμένες λάμπες και πόρτες αλλά και μη λειτουργικοί πυροσβεστήρες. Ορισμένες από τις ελλείψεις των αεροδρομίων, σύμφωνα με τους ειδικούς μάλιστα, μπορούν να δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα και να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των ταξιδιωτών!
Κατά συνέπεια, ζητά να «καθίσει» στο τραπέζι με το Ελληνικό Δημόσιο, συζητώντας για πιθανή επιστροφή ενός μέρους των χρημάτων που κατέβαλε εφάπαξ (υπολογίζεται σε περίπου 50-60 εκατ. ευρώ) ή αυτό το ποσό να αφαιρεθεί από τα 22,9 εκατ. ευρώ που θα καταβάλει ετησίως η Fraport για τα επόμενα 40 χρόνια, στο Ελληνικό Δημόσιο.
Βέβαια, είναι γεγονός πως η γερμανική εταιρεία όφειλε να στείλει εμπειρογνώμονα προτού προβεί στην αγορά των 14 ελληνικών, περιφερειακών αεροδρομίων, για τυχόν φθορές και όχι να εντοπίσει ελλείψεις και φθορές εκ των υστέρων, ζητώντας από το ελληνικό Δημόσιο αποζημιώσεις.
To ρεπορτάζ του Spiegel αναφέρει πως το ποσό που προτίθεται να ζητήσει ως αποζημίωση η Fraport, υπερβαίνει κατά πολύ εκείνο που έλαβε η Αθήνα για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie (45 εκατ. ευρώ), αλλά και τα κονδύλια που επιθυμεί η κυβέρνηση να εξοικονομήσει το 2018, για να χορηγήσει επίδομα θέρμανσης σε οικογένειες που ζουν σε συνθήκες φτώχειας (30 εκατ. ευρώ).
Στο δημοσίευμα σημειώνεται επίσης ότι ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης προ ολίγων ημερών άσκησε κριτική στη Fraport για την κατάσταση των αεροδρομίων.
Πιτσιόρλας για Fraport
“Θόρυβο χωρίς λόγο” χαρακτήρισε ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας το δημοσίευμα του γερμανικού Spiegel ενώ απέδωσε στην “προσπάθεια που κάνει η Νέα Δημοκρατία να δημιουργήσει ένα κλίμα αντικυβερνητικό” τα όσα υποστηρίζει η αξιωματική αντιπολίτευση για την επένδυση στο Ελληνικό.
Ερωτηθείς ειδικότερα για το θέμα με τη Fraport, με αφορμή το δημοσίευμα του Spiegel, ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε πως “υπάρχει σε εξέλιξη μια διαδικασία, που πριν ολοκληρωθεί δεν έχουμε κανέναν λόγο να ασχοληθούμε” και εξήγησε: “Έχουμε να κάνουμε με μια μεγάλη σύμβαση και όπως και με άλλες συμβάσεις παραχώρησης, σε αυτές τις συμβάσεις, στην πορεία υλοποίησής τους, προφανώς θα ανακύπτουν προβλήματα. Οι συμβάσεις προβλέπουν τις διαδικασίες επίλυσης αυτών των προβλημάτων και θα πρέπει να περιμένουμε αυτές τις διαδικασίες να δούμε αν τελικά υπάρχει ή δεν υπάρχει πρόβλημα. Σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο θέμα, είναι σε εξέλιξη η διαδικασία επίλυσης των τεχνικών διαφορών και νομίζω πως πρέπει να έχουμε την εμπιστοσύνη ότι από αυτή τη διαδικασία τελικώς θα διευκρινιστούν τα πράγματα”.