Ποσοστό μεγαλύτερο του 77% των γονέων που συμμετείχαν στην έρευνα της HSBC, με τίτλο «Η Αξία της Εκπαίδευσης», θα σκέφτονταν να στείλουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν στο εξωτερικό, αλλά αρκετοί υποτιμούν το πραγματικό κόστος των σπουδών. Η νέα έρευνα από την HSBC, που πραγματοποιήθηκε σε 16 χώρες, αποκαλύπτει ότι το επιπλέον κόστος της προπτυχιακής εκπαίδευσης στο εξωτερικό είναι 6,3 φορές μεγαλύτερο απ’ αυτό που οι γονείς υπολόγιζαν ότι θα διαθέσουν.
Η φετινή έρευνα δείχνει πόσα επιπλέον χρήματα θα σκέφτονταν να διαθέσουν οι γονείς, προκειμένου να στείλουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν στο εξωτερικό. Συγκρίνοντας αυτό το ποσό με το πραγματικό κόστος της προπτυχιακής εκπαίδευσης ενός φοιτητή στο εξωτερικό, είναι ξεκάθαρο ότι οι γονείς έχουν μη-ρεαλιστικές προσδοκίες.
Θεωρείται ότι οι ΗΠΑ προσφέρουν την καλύτερη ποιότητα εκπαίδευσης, παγκοσμίως, αλλά το συνολικό κόστος της προπτυχιακής εκπαίδευσης για έναν φοιτητή από το εξωτερικό μπορεί να ξεπεράσει τα 165.000 δολάρια, γεγονός που καθιστά τις Ηνωμένες Πολιτείες τον πιο ακριβό προορισμό, παγκοσμίως.
Για τους Κινέζους γονείς, το επιπλέον κόστος των σπουδών στις ΗΠΑ είναι 8 φορές μεγαλύτερο απ’ αυτό που θα σκέφτονταν να πληρώσουν. Στη Μαλαισία, οι γονείς θεωρούν ότι τα πανεπιστήμια του Ηνωμένου Βασιλείου προσφέρουν την υψηλότερη ποιότητα εκπαίδευσης, αλλά το επιπρόσθετο κόστος σε σχέση με τις σπουδές σε ένα πανεπιστήμιο της Μαλαισίας, είναι 8,7 φορές υψηλότερο απ’ αυτό που θα περίμεναν.
Το επιπλέον κόστος που απαιτείται από τους γονείς ποικίλλει σημαντικά από χώρα σε χώρα. Οι γονείς στην Ινδία θα διέθεταν 60% περισσότερα χρήματα, προκειμένου τα παιδιά τους να σπουδάσουν εκτός Ινδίας, αλλά, ταυτόχρονα, αντιμετωπίζουν τη μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ του εκτιμώμενου και του πραγματικού κόστους εκπαίδευσης στο εξωτερικό. Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι, ενώ η εκπαίδευση στα ινδικά πανεπιστήμια είναι η φθηνότερη από τις 16 χώρες στις οποίες πραγματοποιήθηκε η έρευνα, οι Ινδοί γονείς θεωρούν ότι ο ακριβότερος προορισμός σπουδών, δηλαδή οι ΗΠΑ, προσφέρουν την ποιοτικότερη εκπαίδευση.
Η έρευνα δεν αποκαλύπτει μόνο ότι υπάρχει μεγάλο κενό μεταξύ εκτιμήσεων και πραγματικού κόστους των σπουδών στο εξωτερικό, αλλά και ότι αρκετές οικογένειες δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένες, για να αντιμετωπίσουν το οικονομικό βάρος των σπουδών. Μεγαλύτερο ποσοστό από το ένα πέμπτο (22%) των γονέων δεν έχουν αρχίσει να αποταμιεύουν για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση των παιδιών τους.
Οι πανεπιστημιακές σπουδές στο εξωτερικό, ειδικά στις αγγλόφωνες χώρες, απαιτούν σημαντικούς πόρους, αλλά αποτελούν αποδοτική επένδυση. Ο Καναδάς προσφέρει τις καλύτερες προοπτικές καριέρας, αφού κατατάσσεται πρώτος προορισμός μεταξύ των 16 χωρών της έρευνας ως προς την απασχόληση των αποφοίτων. Οι ΗΠΑ κατατάσσονται δεύτερος προορισμός, η Σιγκαπούρη τρίτος, το Ηνωμένο Βασίλειο τέταρτος και η Αυστραλία έκτος.
Ο Charlie Nunn, Group Head of Wealth Management, της HSBC, σχολίασε: «Οι γονείς αναγνωρίζουν την αξία της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στο εξωτερικό, αλλά συχνά υποτιμούν το κόστος που απαιτείται. Τα δίδακτρα δεν είναι το μόνο κόστος το οποίο θα πρέπει να υπολογίσει κανείς: Τα έξοδα διαβίωσης στη χώρα, τα αεροπορικά εισιτήρια μετάβασης είναι επιπλέον χρεώσεις που οι οικογένειες θα κληθούν να καλύψουν. Η έγκαιρη έναρξη της αποταμίευσης και η αναζήτηση επαγγελματικών συμβουλών, ενδέχεται να βοηθήσουν τους γονείς να δώσουν τη δυνατότητα στα παιδιά τους να σπουδάσουν στο εξωτερικό».
Ο Στέλιος Πιρπινιάς, διευθυντής Λιανικής Τραπεζικής και Marketing της HSBC Ελλάδας, δήλωσε: «Στην HSBC εστιάζουμε στη σημαντικότερη οικονομία του κόσμου, την “προσωπική οικονομία” των πελατών μας. Σε αυτή τη βάση, συζητάμε με τους πελάτες μας για το πως θα μπορέσουν να προετοιμαστούν για τις μελλοντικές ανάγκες που ενδέχεται να προκύψουν, σχετικά με τις σπουδές των παιδιών τους».
Η έρευνα «Η Αξία της Εκπαίδευσης» (The Value of Education) είναι μια παγκόσμια έρευνα καταναλωτικής συμπεριφοράς, η οποία μελετά τις στάσεις και τις συμπεριφορές των γονιών σχετικά με την εκπαίδευση των παιδιών τους.
Η έρευνα “The Value of Education Learning for life”, η οποία δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο του 2015, είναι διαθέσιμη στο site της HSBC, www.hsbc.com > Retail Banking and Wealth Management.
Οι 16 χώρες, οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στον πίνακα κατάταξης, είναι οι χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα “The Value of Education Learning for life”-Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδάς, Κίνα, Γαλλία, Χονγκ Κόνγκ, Ινδία, Ινδονησία, Μαλαισία, Μεξικό, Σιγκαπούρη, Ταιβάν, Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (ΗΠΑ), Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ).
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά από την εταιρεία Ipsos MORI το Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2015, με επιπλέον συνεντεύξεις πρόσωπο-με-πρόσωπο στα ΗΑΕ. Τα ευρήματα βασίζονται σε εθνικά αντιπροσωπευτικό δείγμα γονέων σε κάθε χώρα. Οι γονείς του δείγματος έχουν τουλάχιστον ένα παιδί ηλικίας 23 ετών ή μικρότερο, το οποίο σπουδάζει και είναι αποκλειστικά ή μερικώς υπεύθυνοι για τη λήψη αποφάσεων σχετικά με τις σπουδές των παιδιών τους. Το ελάχιστο δείγμα ανά χώρα ήταν 300 άτομα.