Την αισιοδοξία ότι οι προϋπολογισμένες από τις τράπεζες χρηματικές διανομές κερδών χρήσης 2023 θα λάβουν την έγκριση του επόπτη, μεταδίδουν κυβερνητικές και τραπεζικές πηγές, εκτιμώντας ότι κατά την περίοδο προετοιμασίας υποβολής των σχετικών αιτημάτων επικράτησε πνεύμα συνεργασίας και συναντίληψης.
Οι τράπεζες υπέβαλαν, προ μερικών ημερών, στον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (SSM) τον σχεδιασμό για τη φετινή μερισματική τους πολιτική, ενώ είχε προηγηθεί η παροχή στοιχείων για τη διαδικασία αξιολόγησης της επάρκειας κεφαλαίου, με βασικό και δυσμενές σενάριο. Από τα τέλη Μαρτίου, δηλαδή, τελούσαν σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με τον επόπτη για παροχή διευκρινίσεων ως προς την κεφαλαιακή τους διάρθρωση.
Με δεδομένο ότι είχαν προϋπολογίσει στους κεφαλαιακούς δείκτες τη διανομή μερισμάτων, που αντιστοιχούν από 10% ως 30% των κερδών χρήσης 2023, η αξιολόγηση της κεφαλαιακής επάρκειας άγγιξε και το θέμα των payouts. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν προέκυψε, κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης, ζήτημα το οποίο να οδηγεί σε αναθεώρηση της πολιτικής ανταμοιβής μετόχων.
Υπό την παραπάνω οπτική, τα αιτήματα που υπέβαλαν οι τράπεζες για τις διανομές από τα κέρδη 2023 είναι παρόμοια, σύμφωνα με πληροφορίες, με την καθοδήγηση (guidance) που παρείχαν στην αγορά. Πιθανώς να υπάρχουν μικρές προσαρμογές, όπως για παράδειγμα να αποτελούν βάση της μερισματικής πολιτικής τα δημοσιευμένα και όχι τα προσαρμοσμένα κέρδη. Οι τυπικές εγκρίσεις αναμένονται τον Ιούνιο.
Τι προϋπολογίζουν οι τράπεζες
Υπενθυμίζεται ότι οι τράπεζες έχουν προϋπολογίσει στα κεφάλαιά τους την επίπτωση από τις εξής διανομές: η Πειραιώς για μέρισμα που αντιστοιχεί ως το 10% (σ.σ. ως 79 εκατ. ευρώ) των κερδών χρήσης 2023, η Alpha ως το 20% και η Εθνική για μέρισμα το οποίο θα κινηθεί μεταξύ 20% με 30% των καθαρών κερδών 2023 (221 με 332 εκατ. ευρώ). Τέλος, η Eurobank υποσχέθηκε payout τουλάχιστον 25% επί των προσαρμοσμένων καθαρών κερδών χρήσης 2023. Ήτοι, τουλάχιστον 314 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη, οι επισημάνσεις του SSM για την ποιότητα των εποπτικών κεφαλαίων, λόγω της υψηλής συμμετοχής των οριστικών και εκκαθαρισμένων αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων (Deferred Tax Credits – DTCs), θα συνυπολογιστούν στη μερισματική πολιτική της επόμενης διετίας.
Τραπεζικά στελέχη εκτιμούν ότι ο SSM θα διατηρήσει στα επίπεδα του 2,5% την ελάχιστη κεφαλαιακή απαίτηση του Πυλώνα ΙΙ (Pillar 2 Requirement-P2R), όσο παραμένει υψηλή η βαρύτητα του DTC στο μείγμα των εποπτικών κεφαλαίων.
Για το θέμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων με εγγύηση Δημοσίου, ο SSM επέβαλε μια καθαρή λύση. Όπως αποκάλυψε πέρυσι το Euro2day.gr, ο SSM ενημέρωσε τις τράπεζες ότι από την 31η Δεκεμβρίου 2024 θα αφαιρεί από τα εποπτικά κεφάλαια τις προβλέψεις που αναλογούν σε δάνεια με εγγύηση Δημοσίου, τα οποία τελούν σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών. Με δεδομένο δε ότι πρόκειται για δάνεια που στην πλειονότητά τους βρίσκονται σε πολυετή καθυστέρηση, προανήγγειλε ότι δεν θα συνυπολογίζονται οι εξασφαλίσεις.
Έτσι, ώθησε Εθνική και Πειραιώς, οι οποίες έχουν το μεγαλύτερο άνοιγμα, καθώς και τις υπόλοιπες τράπεζες, να προϋπολογίσουν στα business plans της τριετίας 2024-26 την επίπτωση στα κεφάλαια (σ.σ. με σχηματισμό πρόβλεψης 80% επί του ανεξόφλητου υπολοίπου από την πρώτη χρονιά, που φθάνει στο 100% στην τριετία).
Η διάταξη που προωθεί η κυβέρνηση για εξάλειψη γραφειοκρατικών εμποδίων στην αποπληρωμή εγγυήσεων επί δανείων που έχουν καταπέσει, αναμένεται ότι θα συμβάλει στη βελτίωση της ροής πληρωμών από πλευράς Δημοσίου.
Χρήστος Κίτσιος
Πηγή euro2day.gr