Στα 16,2 δισ. ευρώ τοποθετείται το ανεκτέλεστο έργων των 4 μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας για το πρώτο εξάμηνο του 2024. Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσαν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, το συνολικό ανεκτέλεστο έφτασε στα 16 δισ. ευρώ και όπως όλα δείχνουν η συνεχώς αυξανόμενη εικόνα κινείται πλέον με πιο ήρεμους ρυθμούς καθώς από την μεγάλη έκρηξη στα μεγέθη των ομίλων περνάμε πλέον σε μια διαχείριση του μεγέθους αλλά και σε λελογισμένες αυξήσεις σε αυτό.
Μάλιστα με τα δεδομένα που ανακοινώθηκαν είχαμε και μια διόρθωση στο τελικό συσσωρευμένο ανεκτέλεστο από τα 17 δισ. ευρώ στα 16 δισ. ευρώ που κυρίως έχει να κάνει με την εκτέλεση των έργων και παράλληλα την απόκτηση νέων projects. Αυτό το νούμερο ενδέχεται να παρουσιάσει και πάλι ανάκαμψη στο Β` εξάμηνο του 2024 λόγω των νέων έργων που θα προστεθούν.
Άλλωστε το ypodomes.com στην ανάλυση των μεγεθών που είχαν ανακοινωθεί για το 2023 είχε προϊδεάσει για την συγκράτηση δυνάμεων για το 2024 καθώς η εκτόξευση που παρατηρήθηκε τα περασμένα χρόνια είναι λογικό πλέον να απαιτεί διαχείριση καθώς είναι κοινό μυστικό ότι ακόμα και σε επίπεδο ομίλων έχουμε φτάσει στα ανώτατα επίπεδα αντοχής (ειδικά σε επίπεδο προσωπικού).
Το 2025 η επόμενη χρονιά προσδοκιών
Σημαντικό πεδίο αποτελούν οι προσδοκίες που παραμένουν υψηλές στον χώρο των κατασκευών. Η INTRAKAT για παράδειγμα στα οικονομικά της αποτελέσματα και μέσω του διευθύνοντος συμβούλου, Αλέξανδρου Εξάρχου, έκανε λόγο για νέα αύξηση του ανεκτέλεστου το επόμενο διάστημα σε μια τάξη 700-800 εκατ. ευρώ.
Αυτό που προέβλεψε ο κ.Εξάρχου είναι ουσιαστικά η ωρίμανση πολλών από τους σχεδόν 50 διαγωνισμούς δημόσιων έργων, ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη και που σημαντικός αριθμός εξ` αυτών θα προχωρήσει σε υπογραφές δίνοντας νέα ώθηση στα ανεκτέλεστα των εταιρειών.
Στην ίδια κατεύθυνση ήταν και τα όσα είπε ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης όπου όπως σημείωσε ο κλάδος των παραχωρήσεων θα παρουσιάσει αύξηση στις οικονομικές επιδόσεις του Ομίλου θα αυξηθεί σημαντικά τις επόμενες περιόδους με την εμπορική λειτουργία διαφόρων έργων.
Αν και είναι νωρίς ακόμα, φαίνεται πως θα δούμε μια ακόμα ώθηση προς τα πάνω το 2025 στα μεγέθη των 4 ομίλων από την απόκτηση και άλλων έργων που κατά πηγές της αγοράς μπορεί να μας οδηγήσει ακόμα και στα 18 δισ. ευρώ σε ανεκτέλεστο. Ωστόσο αυτό μένει να φανεί.
Σημαντικό στοιχείο πλέον στις επιδόσεις των 4 Ομίλων δεν αποτελεί μόνο το ανεκτέλεστο, που είναι σημείο αναφοράς για την δυναμική που μπορεί να έχουν αλλά και ο τομέας των εσόδων. Αυτό το νέο στοιχείο αρχίζει και κάνει όλο και πιο σταθερά την εμφάνιση του καθώς όσο διευρύνεται η αγορά παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, τόσο αυξάνονται οι σταθερές ροές χρημάτων που θα έχει να περιμένει η αγορά στο υψηλό επίπεδο των εταιρειών 7ης τάξης.
Παράλληλα η δυναμική των ιδιωτικών επενδύσεων στις κατασκευές έρχεται να συμπληρώσει περαιτέρω το δίπολο ανεκτέλεστου-εσόδων. Τα έσοδα που παρουσιάζουν οι 4 όμιλοι ξεπερνούν τα 4,8 δισ. ευρώ. Πιο συγκεκριμένα H METLEN 2,51 δισ. ευρώ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ 1,51 δισ. ευρώ, η INTRAKAT 533 εκατ. ευρώ, η AVAX 289,1 εκατ. ευρώ.
Το πρώτο εξάμηνο του 2024
Στο πρώτο εξάμηνο του 2024 τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν δεν αποτέλεσαν σημείο αλλαγών σε επίπεδο αριθμών. Η χρονιά αποτελεί περισσότερο την διαχείριση των μεγάλων ανεκτέλεστων που φέρνει και σημαντικές αλλαγές στις δομές των ομίλων όπου απαιτούνται και ενισχύσεις σε επίπεδο διοικητικών στελεχών, χρηματικών αναγκών κ.α.
Στα δημόσια έργα έχουμε μια σταθερή εισροή projects στα αποτελέσματα των ομίλων ενώ πλέον είναι σταθερά ανερχόμενη η παρουσία και των ιδιωτικών έργων που σημειώνουν σταθερή αύξηση στα οικονομικά αποτελέσματα.
Αυτό το στοιχείο είναι απόρροια της επιστροφή της ιδιωτικής κατασκευής σε πολλαπλά επίπεδα στην οικονομία της χώρας, κάτι που έλλειψε την περασμένη δεκαετία λόγω της οικονομικής κρίσης με αποτέλεσμα την μονοκρατορία των δημοσίων έργων.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναφέρει πως περίπου το 75% των έργων της είναι ιδιωτικής φύσης και η AVAX περίπου το 53% ενώ και η METLEN λόγω της μεγάλης εξωστρέφειας που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ποσοστό των έργων της είναι ιδιωτικό.
Αυτό ίσως να αλλάξει αν γίνει περαιτέρω ενίσχυση της ιδιωτικής κατασκευής με ναυαρχίδα φυσικά την μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό, καθώς πλεόν σειρά από έργα έχουν περάσει στους 4 μεγάλους ομίλους της χώρας.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μετά και την υπογραφή της Αττικής Οδού περιμένει να προσθέσει στο ρόστερ της τον ΒΟΑΚ (μέχρι το τέλος του έτους) και την Εγνατία Οδό. Η INTRAKAT έχει να περιμένει αρκετά μεγάλα δημόσια και έργα ΣΔΙΤ όπως οι φοιτητικές εστίες σε Κρήτη και Θεσσαλία, το νέο κτίριο της ΓΓ Υποδομών, τ0 Φράγμα Μπραμιανού κ.α. Η AVAX έχει επίσης μπροστά της το μεγάλο οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά και η ΜΕΤΚΑ που πρόσφατα υπέγραψε για το Riviera Galleria στο Ελληνικό. Μέσα στο 2024 αναμένονται και τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία ύψους 1,3 δισ. ευρώ.
Τα ανεκτέλεστα ανά Όμιλο και τα έργα του 2025
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως σε σχέση με το 2023 έχουμε σε επίπεδο πρώτου εξαμήνου έχουμε αρκετές υπογραφές έργων αλλά και σημαντική απορρόφηση στα υπό εκτέλεση έργα, γεγονός που έχει επιφέρει αυτή την διατήρηση δυνάμεων.
Σε επίπεδο πάντα εξέτασης για το ανεκτέλεστο έργων του πρώτου εξαμήνου, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακοίνωσε 5 δισ. ευρώ, ο Όμιλος INTRAKAT 4,5 δισ. ευρώ, η Μυτιληναίος 3,5 δισ. ευρώ, η AVAX 3,23 δισ. ευρώ. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι στα αποτελέσματα των ομίλων συνυπολογίζονται και τα έργα προς υπογραφή και όχι μόνο αυτά που είναι συμβασιοποιημένα.
Το 2025 φαίνεται πλέον πως θα είναι η χρονιά που θα δούμε μια ακόμα αυξητική τάση στα αποτελέσματα λόγω νέων μεγάλων έργων που όπως αναφέρθηκε και παραπάνω είναι σε προχωρημένη διαγωνιστική διαδικασία.
Μέσα στο 2025 περιμένουμε την υπογραφή για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης (αναμένεται η απόφαση του ΣτΕ) ύψους 350 εκατ. ευρώ, της επέκτασης της γραμμής 2 του Μετρό μέχρι το Ίλιον, ύψους 680 εκατ. ευρώ, της επέκτασης του αεροδρομίου της Αθήνας ύψους 650 εκατ. ευρώ, έργων-ΣΔΙΤ ύψους 1 δισ. ευρώ (άρδευσης, κτιριακά), έργων στο Ελληνικό (Πύργος Μικτής Χρήσης, Ellinikon Mall κ.α) ύψους επίσης 1 δισ. ευρώ, το Μακρακώμη-Τυμφρηστός, η επέκταση του προβλήτα 6 στον ΟΛΘ, η παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας κ.α. αλλά και τουριστικά έργα που επίσης έχουν πυκνώσει τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις προχωρήσουν όλα τα παραπάνω θα έχουμε υπογραφές έργων που θα αγγίξουν σε επίπεδο συμβατικού αντικειμένου τα 4-4,5 δισ. ευρώ. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το ανεκτέλεστο δεν προσθέτει μόνο από τις συμβάσεις νέων έργων αλλά αφαιρεί και από την εκτέλεση των υφιστάμενων συμβάσεων με το πέρασμα του χρόνου. Παράλληλα όπως αναφέρθηκε και παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και υπογραφές συμβάσεων των ομίλων σε άλλες δραστηριότητες (ιδιωτικά κτιριακά έργα, σε άλλα πεδία της οικονομίας όπως η ενέργεια και υπογραφές σε άλλες χώρες), για να δούμε πως το 2024 είναι άλλη μια χρονιά προσδοκιών.
Του Νίκου Καραγιάννη από το ypodomes.com