Την πρόθεση να εξετάσουν την δημιουργία μιας υποδομής υδρογόνου που θα απλώνεται από την Ελλάδα ως την Γερμανία με ενδιάμεσους σταθμούς τις χώρες Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχία θα επισημοποιήσουν, όπως αναφέρουν πληροφορίες του energypress, οι διαχειριστές των προαναφερόμενων χωρών με την υπογραφή MoU στις αρχές του 2024.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η αρχική ιδέα είναι γερμανικής «εμπνεύσεως» και παρότρυνσης με τον αντίστοιχο Γερμανό Διαχειριστή να κινητοποιείται σχετικά, ωστόσο, «πατάει» και στα ευρύτερα σχέδια και πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει ο ΔΕΣΦΑ, ιδιαίτερα με την διεξαγωγή του market test για την αναβάθμιση και επαύξηση του εθνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου που θα εξυπηρετήσει και τις μελλοντικές ανάγκες μεταφοράς υδρογόνου.
Ενδεικτικό είναι ότι η σχετική συζήτηση για τον Κάθετο διάδρομο έχει πλέον αγκαλιάσει το σύνολο των χωρών της Βαλκανικής όπως αποτυπώθηκε και στα αποτελέσματα της συνάντησης εργασίας που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο αλλά και σε νέες συναντήσεις που έχουν διοργανωθεί έκτοτε.
Ο Έλληνας Διαχειριστής, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τους γειτονικούς διαχειριστές αλλά και ευρύτερα στην περιοχή της Ευρώπης, επιδιώκοντας ενεργό ρόλο στις εξελίξεις και δη στα συναφή με την διαμόρφωση δικτύου υδρογόνου στη Γηραιά Ήπειρο.
Να σημειωθεί ότι ένα πρώτο βήμα για την δημιουργία του «κάθετου αγωγού υδρογόνου» έχει ήδη γίνει με την συμπερίληψη στη νέα λίστα των PCI/PMI του αγωγού διασύνδεσης υδρογόνου μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας. Το project περιλαμβάνει την εσωτερική υποδομή υδρογόνου στην Ελλάδα, ως τα σύνορα με την Βουλγαρία, και την εσωτερική υποδομή υδρογόνου στη Βουλγαρία, ως τα σύνορα με την Ελλάδα.
Όπως αναφέρουν πηγές με γνώση του θέματος, το Μνημόνιο Κατανόησης βρίσκεται ήδη σε φάση προετοιμασίας και απομένουν ορισμένες τεχνικές λεπτομέρειες ως την τελική του μορφή.
Ο σκοπός του MoU είναι να φέρει στο ίδιο τραπέζι τους ενδιαφερόμενους διαχειριστές προκειμένου να εξετάσουν από κοινού την προοπτική ενός αγωγού υδρογόνου που θα εκτείνεται από την Ελλάδα ως την Γερμανία με την προοπτική το έργο να ενταχθεί στο νέο TYNDP (Ten Year Network Development Plan) του ENTSOG ώστε να ανοίξει ο δρόμος στη συνέχεια για ένταξη στο νέο κατάλογο έργων PCI/PMI που θα καταρτιστεί σε δύο χρόνια.
Γίνεται σαφές ότι πρόκειται για ένα οραματικό σχέδιο που ωστόσο εντάσσεται οργανικά στα πλαίσια της συνολικότερης ευρωπαϊκής στρατηγικής για την ενεργειακή μετάβαση, γεγονός που «επιτρέπει» την σχετική συζήτηση, όσο μακρινό κι αν φαίνεται εκ πρώτης όψεως.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Γερμανία πρόκειται να γίνει μακράν η μεγαλύτερη αγορά εισαγωγής υδρογόνου στην Ευρώπη τις επόμενες δεκαετίες, με σχέδια να αγοράσει περίπου το 70% του υδρογόνου που χρειάζεται να επιτύχει τους στόχους της.
Άλλωστε, η Γερμανία εξετάζει και άλλα σενάρια για τον σκοπό αυτό όπως είναι η κατασκευή αγωγού Γερμανίας – Ηνωμένου Βασιλείου για την μεταφορά υδρογόνου ή τα σχέδια από κοινού με την Ρώμη για αγωγό υδρογόνου προς την Αφρική. Η χώρα σχεδιάζει να καταναλώνει έως και 4 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2030 με προμετωπίδα την κατανάλωση του καυσίμου στη βιομηχανία.
Πηγή energypress.gr