Πανηγυρική σχεδιάζεται να είναι η εκδήλωση υπογραφής των συμβάσεων για την κατασκευή της υποθαλάσσιας ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα. Όπως φαίνεται στην εκδήλωση θα παραστεί ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς και αυτό είναι ο λόγος για τον οποίο ο ΑΔΜΗΕ δεν έχει ανακοινώσει επισήμως την κατακύρωση του έργου, που θεωρείται ως προάγγελος της άλλης μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης του ηπειρωτικού συστήματος, αυτής με την Κρήτη.
Ο ΑΔΜΗΕ που μετά από πολλές καθυστερήσεις λόγω ενστάσεων των υποψηφίων κατάφερε τελικώς να ολοκληρώσει τους σχετικούς διαγωνισμούς και να κατακυρώσει το έργο το οποίο έχει «σπάσει» σε τέσσερα υποέργα.
Έτσι το έργο της υπόγειας και υποβρύχιας καλωδιακής σύνδεσης 150 kV Λαυρίου-Σύρου, μήκους 110 χλμ και προϋπολογισμού 95 εκ ευρώ θα κατασκευάσει η ιταλική Prysmian Group πρώην (Pirelli) η οποία και διαθέτει την κατάλληλη τεχνογνωσία για τη υποθαλάσσια σύνδεση των δυο τμημάτων του καλωδίου μήκους περίπου 50 χλμ το καθένα.
Το έργο των υπογείων και υποβρυχίων καλωδιακών διασυνδέσεων 150 kV Τήνου-Σύρου, Σύρου-Μυκόνου, Σύρου-Πάρου και το τερματικό καλώδιο 150 kV στην Τήνο, συνολικού προϋπολογισμού 85 εκατ. ευρώ, θα κατασκευάσει η Ελληνικά Καλώδια.
Το έργο που αφορά στο συγκρότημα αντιστάθμισης αέργου ισχύος SVC στη Σύρο, με προϋπολογισμό 13 εκατ. ευρώ, θα κατασκευάσει η σύμπραξη των ελβετικών ABB AE- ABB AB και το έργο του υποσταθμού ζεύξης 150 kV στο Λαύριο, τις υπαίθριες διατάξεις σύνδεσης με το ΚΥΤ 400 kV Λαυρίου , καθώς και τους τρεις υποσταθμούς στα νησιά Σύρο, Πάρο και Μύκονο, η γαλλική Alstom Grid.
Η ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων συζητείται στη ΔΕΗ ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ΄80. Η πρώτη προσπάθεια υλοποίησης του έργου ξεκίνησε το 1993 και αρχικά προέβλεπε τη διασύνδεση τόσο της Άνδρου όσο και της Τήνου με το ηπειρωτικό σύστημα μέσω της Καρύστου. Διακόπηκε όμως, στην Τήνο όταν το Συμβούλιο της Επικρατείας δικαίωσε προσφυγή των κατοίκων ενάντια στην τοποθέτηση πυλώνων υψηλής τάσης που με βάση το τότε σχέδιο θα διέρχονταν εναέρια από το νησί. Για την ιστορία έχει ενδιαφέρον να πούμε ότι στις αντιδράσεις πρωτοστάτησε για αρκετά χρόνια ο εν συνεχεία πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιάννης Παλαιοκρασσάς.
Τα χρόνια πέρασαν ο σχεδιασμός άλλαξε και δεν διέρχεται πλέον γραμμή υψηλής τάσης από τα νησιά, ενώ ο ΑΔΜΗΕ κατάφερε να ολοκληρώσει το διαγωνισμό που τον τελευταίο χρόνο παρέμενε κολλημένος στις ενστάσεις των συμμετεχόντων.
Κάλιο αργά παρά ποτέ.