Με δύο σημαντικές προσθήκες υπέρ των εταιρειών διαχείρισης αναμένεται σήμερα η ψηφοφορία του νέου νομοσχεδίου για το ιδιωτικό χρέος, μετά από μία εβδομάδα έντονης αντιπαράθεσης και ξιφομαχιών στα κοινοβουλευτικά έδρανα.
Με την τροπολογία που κατέθεσε το Σάββατο το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κλείνει μια σημαντική εκκρεμότητα, η οποία αφορά στην αναγνώριση του δικαιώματος των servicers να επισπεύδουν διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης έναντι κόκκινων δανείων.
Θυμίζεται ότι το προηγούμενο έτος, το ζήτημα της νομιμοποίησης των servicers ως επισπεύδοντες πλειστηριασμών απασχόλησε σε μεγάλο βαθμό οφειλέτες και πιστωτές εξαιτίας μίας απόφασης περί του αντιθέτου που εξέδωσε ο Άρειος Πάγος και περισσότερων δικαστικών αποφάσεων που ακολούθησαν από τοπικά δικαστήρια.
Με την εν λόγω τροπολογία, οι servicers νομιμοποιούνται “να ασκούν, ως δικαιούχοι διάδικοι, ένδικα βοηθήματα, να προβαίνουν σε δικαστικές ενέργειες, για είσπραξη των υπό διαχείριση απαιτήσεων καθώς και να παρίστανται να συμμετέχουν στις αναφερόμενες διαδικασίες”. Επιπλέον, το νέο πλαίσιο προσδιορίζει τα νομιμοποιητικά έγγραφα που απαιτούνται προκειμένου να νομιμοποιείται η άσκηση των παρεχόμενων δικαιωμάτων από τους διαχειριστές πιστώσεων.
Η διάταξη αυτή θέτει οριστικά τέλος στην αβεβαιότητα που δημιούργησαν οι ανωτέρω δικαστικές αποφάσεις με κίνδυνο διάβρωσης της κουλτούρας πληρωμών, αλλά και εκμετάλλευσης των δανειοληπτών που επιλέγουν να στραφούν στη δικαστική οδό, αντί να επιδιώξουν συναινετική λύση ρύθμισης των κόκκινων οφειλών τους.
Η δεύτερη προσθήκη “της τελευταίας στιγμής” αφορά ένα πάγιο αίτημα των servicers να αξιώνουν από τους υπερχρεωμένους οφειλέτες προκαταβολή 10% προκειμένου να μπουν σε ρύθμιση μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού, κάτι που θα ισχύσει -εφόσον υπερψηφιστεί νόμος- με εξαίρεση τους ευάλωτους οφειλέτες.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, “για περιπτώσεις οφειλετών στους οποίους έχει κοινοποιηθεί πρόγραμμα πλειστηριασμού, εξαιρουμένων των ευάλωτων οφειλετών για τους οποίους έχει εκδοθεί βεβαίωση ευάλωτου οφειλέτη, αντιπρόταση των χρηματοδοτικών Φορέων δύναται να περιέχει προκαταβολή έως δέκα τοις εκατό (10%), του κεφαλαίου, όπως διαμορφώνεται από πρόταση του υπολογιστικού εργαλείου. Ο πιστωτής αυτός δύναται να εξαιρέσει από χορηγηθείσα αντιπρόταση λήψη προκαταβολής του προηγούμενου εδαφίου να μειώσει εφόσον συνεκτιμήσει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τεκμηριώνουν ιδιαίτερη Οικονομική δυσχέρεια τυχόν κοινωνικά κριτήρια ειδικά προβλήματα υγείας”.
Τονίζεται ότι η δυνατότητα των servicers να ζητούν την προκαταβολή περιορίζεται σε όσους δανειολήπτες βρίσκονται αντιμέτωποι με πλειστηριασμό – ένας λόγος που συνήθως αποτελεί και το βασικό κίνητρο εξωδικαστικής ρύθμισης των οφειλών τους. Πράγματι, όπως εξηγούν στο Capital.gr υψηλόβαθμες πηγές των εταιρειών διαχείρισης, το 35%-40% των ρυθμίσεων που γίνονται μέχρι σήμερα μέσω εξωδικαστικού αθετούνται από τους οφειλέτες, με το 15%-20% των συνολικών ρυθμίσεων να αθετούνται αμέσως – χωρίς, δηλαδή, να καταβάλλεται ούτε μία δόση από τη ρύθμιση.
Ο βασικός λόγος που συμβαίνει αυτό, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, είναι επειδή οι οφειλέτες εκμεταλλεύονται το καθεστώς προστασίας από τους πλειστηριασμούς που προσφέρει -από την πρώτη στιγμή- η αίτηση υπαγωγής στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού, η οποία διαρκεί αρκετούς μήνες μέχρις ότου συναινέσουν όλα τα μέρη σε κοινή ρύθμιση. Για τις περιπτώσεις αυτές, οι servicers ζητούν να λαμβάνεται προκαταβολή έως 10% επί του κεφαλαίου της οφειλής προκειμένου ο δανειολήπτης να έχει κίνητρο να τηρήσει τη ρύθμιση.
Ταυτόχρονα, όμως, κερδισμένοι βγαίνουν και οι δανειολήπτες, καθώς οι πιστωτές -τράπεζες και servicers- έχουν μεγαλύτερο κίνητρο να αποδέχονται τις ρυθμίσεις που προτείνει ο αλγόριθμος του εξωδικαστικού, αντί να τις απορρίπτουν επιδιώκοντας διμερείς ρυθμίσεις. Σημειώνεται ότι, έως τώρα, οι πιστωτές αποδέχονται κατά μέσο όρο το 70% των αυτοματοποιημένων ρυθμίσεων – ποσοστό που θα αυξηθεί στο 80% όταν εφαρμοστεί η νέα ρύθμιση, σύμφωνα με πηγές του κλάδου.
Πηγή capital.gr