Ανεβάζουν στροφές οι διεργασίες για τη δημιουργία του κυβερνητικού πάρκου στο παλιό εργοστάσιο της ΠΥΡΚΑΛ στον Υμηττό. Τα προπαρασκευαστικά βήματα είναι σε πλήρη εξέλιξη, προκειμένου να πάρει σάρκα και οστά το πολυτροπικό πάρκο «Ανδρέας Λεντάκης», όπου θα μεταστεγαστούν εννέα υπουργεία και φορείς, που σήμερα είναι διασκορπισμένοι σε 127 κτήρια στο κέντρο της Αθήνας, κατά 85% μισθωμένα, με το δημοσιονομικό όφελος να υπολογίζεται σε 1 δισ. ευρώ σε βάθος 30ετίας.
Ο δρόμος για την ταχύτερη απελευθέρωση του ακινήτου των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ), έκτασης 154.797,34 τ.μ., άνοιξε με τροπολογία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που κατατέθηκε στη Βουλή. Η ρύθμιση δίνει τα «κλειδιά» στο ΤΑΙΠΕΔ, ώστε μέσω ειδικής διαδικασίας και εφόσον το αποφασίσει το διοικητικό συμβούλιο της ΕΑΣ, να προχωρήσει στην εκποίηση εξοπλισμού με ηλεκτρονικές πλειοδοτικές δημοπρασίες. Τα έσοδα από την εκποίηση ή αξιοποίηση του εξοπλισμού μπαίνουν στο ταμείο της ΕΑΣ.
Στόχος του φιλόδοξου εγχειρήματος, που έχει ένθερμους υποστηρικτές αλλά συναντά και έντονη αμφισβήτηση, είναι η αποσυμφόρηση του κέντρου της πόλης και η ανάπτυξη του πρώτου αειφορικού πόλου διοίκησης στη χώρα που θα περιβάλλεται από 80 στρ. πρασίνου και θα διαθέτει 40 στρ. κοινόχρηστων χώρων. Η επένδυση εκτιμάται πως θα ανέλθει σε 250 εκατ. ευρώ και θα γίνει μέσω σύμπραξης δημόσιου – ιδιωτικού τομέα.
Στο ακίνητο της ΠΥΡΚΑΛ θα μεταφερθούν τα υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εργασίας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Υγείας, Τουρισμού, Πολιτισμού και Εσωτερικών, καθώς και φορείς (ΑΑΔΕ, Υπερταμείο, ΤΑΙΠΕΔ, ΕΤΑΔ). Τα μισθώματα και τα λειτουργικά κόστη για τη στέγαση των εν λόγω υπηρεσιών ανέρχονται ετησίως σε 33,16 εκατ. ευρώ. Στον χώρο των 155 στρ., εκ των οποίων τα οικοδομήσιμα θα είναι 46,5 στρ., ένα ποσοστό δηλαδή 30%, σύμφωνα με το εγκεκριμένο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο, θα διατηρηθούν 25 από τα 91 παλαιά βιομηχανικά κτήρια, ενώ θα φτιαχτούν και νέα.
Τριπλό μέτωπο δράσης για το PPF
Τη μεγάλη αστική ανάπλαση έχει αναλάβει να «τρέξει» η ειδική μονάδα ωρίμανσης έργων (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ. Αυτή την περίοδο κινείται σε τρεις άξονες. Έχει ήδη προκηρύξει τον πρώτο διαγωνισμό, ύψους 5,73 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), για τη διαμόρφωση του ιδιόκτητου ακινήτου του εργοστασίου της ΕΑΣ στη Μάνδρα, προκειμένου να μετεγκατασταθούν οι διοικητικές υπηρεσίες που σήμερα βρίσκονται στον Υμηττό, αριθμώντας 120 εργαζόμενους.
Εκεί θα μεταφερθεί και μηχανολογικός εξοπλισμός που χρησιμοποιείται στις παραγωγικές δραστηριότητες της εταιρείας. Ως ημερομηνία υποβολής προσφορών έχει ορισθεί, μετά από παράταση ενός μήνα, η 31η Μαΐου 2024. Η διάρκεια της σύμβασης είναι 18 μήνες. Θα ακολουθήσει άμεσα δεύτερος διαγωνισμός για την αποξήλωση, μεταφορά, επαναλειτουργία και απόθεση όλου του μηχανολογικού εξοπλισμού της ΕΑΣ από τον Υμηττό σε εγκαταστάσεις της εταιρείας το πιθανότερο στο Λαύριο.
Οι δύο διαγωνισμοί είναι προάγγελοι του μεγάλου ΣΔΙΤ για τη δημιουργία, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του κυβερνητικού πάρκου «Ανδρέας Λεντάκης», με τη διαγωνιστική διαδικασία να προετοιμάζεται ήδη από το PPF.
Σύνδεση με το μετρό της Δάφνης
Παράλληλα, με το άρθρο 111 του νομοσχεδίου, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναλαμβάνει ως αναθέτουσα αρχή να επιταχύνει τις διαδικασίες για τη μελέτη και κατασκευή έργων που απαιτούνται για τη σύνδεση του κυβερνητικού πάρκου με τον σταθμό «Δάφνη» της Γραμμής 2του μετρό. Για την ασφαλή διέλευση των πεζών από τον σταθμό του μετρό ως τον χώρο της ΠΥΡΚΑΛ, θα κατασκευαστεί υπόγεια σήραγγα, τη λειτουργία και συντήρηση της οποίας θα αναλάβει η Ελληνικό Μετρό.
Πάντως, ένας από τους κύριους άξονες της κριτικής προς το σχέδιο της κυβέρνησης για την ΠΥΡΚΑΛ παραμένει η κυκλοφοριακή επιβάρυνση της ήδη επιβαρυμένης αστικής περιοχής του δήμου Δάφνης – Υμηττού. Στο εγκεκριμένο ΕΠΣ επισημαίνεται ότι για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων λόγω της προσέλευσης μεγάλου αριθμού επισκεπτών και καθημερινών χρηστών, πέραν της χρήσης των προβλεπόμενων χώρων στάθμευσης εντός ακινήτου και του υφισταμένου σταθμού μετρό θα πρέπει να γίνουν και άλλες παρεμβάσεις. Ειδικότερα, να προσαρμοστεί το οδικό δίκτυο για να απορροφήσει την επιβάρυνση, να κατασκευαστούν πεζόδρομοι και οδοί ήπιας κυκλοφορίας και να γίνει διαχείριση της στάθμευσης στους γύρω δρόμους που συνδέονται με κεντρικές αρτηρίες.
Της Όλγας Κλώντζα από το businessdaily.gr