Για παραπλανητικούς ισχυρισμούς σχετικά με την ανακύκλωση των πλαστικών μπουκαλιών κατηγορούνται η Coca-Cola, η Danone και η Nestlé, ύστερα από καταγγελία καταναλωτικού οργανισμού στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για απόπειρα greenwashing.
Σύμφωνα με όσα αποκάλυψε το BBC, η καταγγελία αφορά το ότι τα πλαστικά μπουκάλια δεν κατασκευάζονται ποτέ εξ ολοκλήρου από ανακυκλωμένα υλικά, προκαλώντας την ψύχραιμη κατά τα άλλα απάντηση των εταιρειών. Η Coca-Cola επισήμανε ότι οι ισχυρισμοί της για τη συσκευασία μπορούν να τεκμηριωθούν, η Nestlé ότι μειώνει τη χρήση πλαστικών συσκευασιών, ενώ η Danone ότι συνεχίζει να επενδύει σε υποδομές ανακύκλωσης.
Greenwashing: Στοπ στις παραπλανητικές ετικέτες δήθεν «πράσινων» προϊόντων
Οι τρεις πολυεθνικές κατηγορούνται για greenwashing, επειδή χαρακτηρίζουν κάτι ως πιο φιλικό προς το περιβάλλον, πιο πράσινο ή πιο βιώσιμο από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, γεγονός που μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές που ελπίζουν να βοηθήσουν τον πλανήτη, επιλέγοντας τα προϊόντα των τριών ομίλων που φέρουν αυτά τα χαρακτηριστικά.
Τελικά, ανακυκλώνονται ή όχι τα πλαστικά μπουκάλια;
Η καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικεντρώνεται στους ισχυρισμούς των εταιρειών ότι τα πλαστικά μπουκάλια νερού μιας χρήσης που προμηθεύουν είναι είτε 100% ανακυκλωμένα είτε 100% ανακυκλώσιμα.
Η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών, που υποστηρίζεται από τις περιβαλλοντικές ομάδες Client Earth και ECOS, ωστόσο, τόνισε ότι αυτός ο ισχυρισμός είναι παραπλανητικός, ιδιαίτερα όταν συνοδεύεται από πράσινες ετικέτες ή αντίστοιχα εμπνευσμένα brands.
Όπως επισημαίνουν στο BBC «τα μπουκάλια δεν κατασκευάζονται ποτέ εξ ολοκλήρου από ανακυκλωμένα υλικά και η δυνατότητα ανακύκλωσής τους εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της διαθέσιμης υποδομής».
«Τα στοιχεία είναι ξεκάθαρα – τα πλαστικά μπουκάλια νερού απλά δεν ανακυκλώνονται ξανά και ξανά για να γίνουν νέα μπουκάλια στην Ευρώπη», δήλωσε η Rosa Pritchard, δικηγόρος με ειδίκευση στα πλαστικά, στη φιλανθρωπική οργάνωση περιβαλλοντικού δικαίου ClientEarth.
«Ένα 100% ποσοστό ανακύκλωσης για πλαστικά μπουκάλια δεν είναι τεχνικά εφικτό και, μόνο και μόνο επειδή τα μπουκάλια είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένο πλαστικό, δεν σημαίνει ότι δεν βλάπτουν τους ανθρώπους και τον πλανήτη. Είναι σημαντικό οι εταιρείες να μην παρουσιάζουν την ανακύκλωση ως πανάκεια στην κρίση των πλαστικών – αντίθετα πρέπει να επικεντρώσουν τις προσπάθειές τους στη μείωση του πλαστικού στην πηγή κατασκευής των μπουκαλιών», εξήγησε.
Τι απαντούν οι εταιρείες
Σε απάντηση, η Coca-Cola διευκρίνισε ότι «εργάζεται για να μειώσει την ποσότητα πλαστικών συσκευασιών που χρησιμοποιεί, ενώ επενδύει διαρκώς για να συλλέξει και να ανακυκλώσει το ισοδύναμο των συσκευασιών που χρησιμοποιεί». «Επικοινωνούμε μόνο μηνύματα στη συσκευασία μας που μπορούν να τεκμηριωθούν, με τα σχετικά κριτήρια να εμφανίζονται με σαφήνεια, ώστε να μπορούν οι καταναλωτές να κάνουν ενημερωμένες επιλογές», ανέφερε σχετικά. «Ορισμένες από τις συσκευασίες μας μεταφέρουν μηνύματα για την ευαισθητοποίηση σχετικά με την ανακύκλωση, συμπεριλαμβανομένου του εάν οι συσκευασίες μας είναι ανακυκλώσιμες και εάν είναι κατασκευασμένες από ανακυκλωμένο περιεχόμενο», συμπλήρωσε.
Την ίδια στιγμή εκπρόσωπος της Nestlé δήλωσε πως επίσης «εργαζόμαστε σκληρά για να μειώσουμε την ποσότητα πλαστικών συσκευασιών που χρησιμοποιούμε, να οδηγήσουμε τις επενδύσεις προς τη σωστή κατεύθυνση για να υποστηρίξουμε την κυκλικότητα των συσκευασιών μαζί με τους συνεργάτες μας και να επικοινωνήσουμε ξεκάθαρα το μήνυμα αυτό στους καταναλωτές που θέλουν να κάνουν ενημερωμένες επιλογές». «Η Nestlé έχει μειώσει την ποσότητα των πρωτόλειων πλαστικών συσκευασιών της κατά 10,5% από το 2018 και είμαστε σε καλό δρόμο να φτάσουμε στο ένα τρίτο λιγότερο αντιστοιχο πλαστικό μέχρι το τέλος του 2025».
Ενώ σε δήλωσή της, η Danone τόνισε: «Πιστεύουμε ακράδαντα στην κυκλικότητα της συσκευασίας – και θα συνεχίσουμε να επενδύουμε και να ηγούμαστε στην εκστρατεία για καλύτερες υποδομές συλλογής και ανακύκλωσης μαζί με τους συνεργάτες μας».
Εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμφωνήσει με την καταγγελία, μπορεί να οργανώσει μια συντονισμένη απάντηση από τις εθνικές καταναλωτικές αρχές, οι οποίες θα μπορούσαν στη συνέχεια να αναλάβουν δράση. Αυτή θα μπορούσε να περιλαμβάνει απαίτηση για διορθωτικές κινήσεις από τις εταιρείες ή την επιβολή προστίμων. Ωστόσο, η επιτροπή δεν έχει την εξουσία να επιβάλλει κυρώσεις από μόνη της.
Πηγή ot.gr