Ελέγχους των εμπορικών πρακτικών που χρησιμοποιούν οι influencers στους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα διενεργήσει τις επόμενες εβδομάδες το Υπουργείο Ανάπτυξης, με τη συνδρομή ψηφιακών εργαλείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για την προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο πανευρωπαϊκών ελέγχων που διενεργούνται στα Κράτη Μέλη της Ένωσης με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (EU Sweeps), η Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου πρόκειται να πραγματοποιήσει ελέγχους στις εμπορικές πρακτικές που χρησιμοποιούν οι influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προκειμένου να προωθήσουν ή να διαθέσουν προς πώληση αγαθά και υπηρεσίες εταιρειών (brands) με τις οποίες συνεργάζονται.
Ο στόχος των πανευρωπαϊκών ελέγχων είναι διττός: πρώτον, να εντοπιστούν αναρτήσεις των influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι οποίες περιέχουν μαρτυρίες, κριτικές ή καταχωρήσεις που ενδεχομένως να είναι παραπλανητικές για τους καταναλωτές, επηρεάζοντας την αγοραστική τους συμπεριφορά και προκαλώντας οικονομική ζημία, και δεύτερον να επαληθεύσουν εάν οι influencers ενημερώνουν με σαφήνεια τους ακόλουθούς τους σχετικά με την ταυτότητα και τα στοιχεία επικοινωνίας της εταιρείας τους.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Υπουργείο Ανάπτυξης καλούν τους influencers, καθώς και όλους όσοι εμπλέκονται στον κλάδο του ψηφιακού marketing, να επισκεφτούν την πλατφόρμα Influencer Legal Hub, προκειμένου να ενημερωθούν επαρκώς για τις νομικές τους υποχρεώσεις, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών. Περισσότερες πληροφορίες εδώ
Το μάρκετινγκ των influencers έχει καταστεί πυλώνας της ψηφιακής οικονομίας και η αξία του αναμένεται να ανέλθει σε 19,98 δισ. ευρώ το 2023.
Σύμφωνα με την πρόσφατη ανακοίνωση της Κομισιόν, οι influencers που ασκούν συνήθεις εμπορικές δραστηριότητες, όπως μέσω εμπορικών συμφωνιών για τη διαφήμιση προϊόντων ή υπηρεσιών, θεωρούνται έμποροι βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Υποχρεούνται να αποκαλύπτουν ότι ασκούν διαφημιστική δραστηριότητα με διαφανή τρόπο. Το αποτέλεσμα αυτής της διεξοδικής εξέτασης αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα τροφοδοτήσει τον έλεγχο καταλληλότητας της νομοθεσίας της ΕΕ για την ψηφιακή δικαιοσύνη, ο οποίος θα συμβάλει στην αξιολόγηση του κατά πόσον απαιτείται νέα νομοθεσία για να καταστούν οι ψηφιακές αγορές εξίσου ασφαλείς με τις αγορές εκτός διαδικτύου.
Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκαινίασε έναν νομικό κόμβο για τους influencers. Σε αυτή την πλατφόρμα, οι influencers και οι δημιουργοί περιεχομένου μπορούν να βρουν πληροφορίες σχετικά με τη νομοθεσία της ΕΕ στον τομέα των θεμιτών εμπορικών πρακτικών, οι οποίες θα τους βοηθήσουν να συμμορφωθούν με τους κανόνες αυτούς.
Ο Επίτροπος Δικαιοσύνης Ντιντιέ Ρεντέρς δήλωσε σχετικά: «Η δραστηριότητα των influencers ανθεί και πολλοί καταναλωτές, συνήθως νέοι ή ακόμη και παιδιά, εμπιστεύονται πλήρως τις συστάσεις τους. Ωστόσο, αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο συνοδεύεται και από νομικές υποχρεώσεις. Πρέπει και οι influencers να εφαρμόζουν θεμιτές εμπορικές πρακτικές, ενώ οι ακόλουθοί τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν δικαίωμα σε διαφανείς και αξιόπιστες πληροφορίες. Ο νομικός μας κόμβος για τους influencers θα βοηθήσει σημαντικά όλους τους παράγοντες του κλάδου να κατανοήσουν τους κανόνες. Καλώ τους influencers να συμμορφωθούν με τους κανόνες αυτούς.»
Ο νομικός κόμβος για τους influencers περιέχει εκπαιδευτικό υλικό μέσω βίντεο κινουμένων σχεδίων, καθώς και μια βιβλιοθήκη πηγών που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με ακαδημαϊκούς εμπειρογνώμονες. Οι influencers μπορούν να μάθουν περισσότερα για τις νομικές τους υποχρεώσεις, ιδίως για το πότε, πού και πώς θα πρέπει να αποκαλύπτουν ότι ασκούν διαφημιστική δραστηριότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τι αναμένεται να κάνουν σε σχέση με την επαγγελματική δέουσα επιμέλεια και ποια δικαιώματα έχουν οι καταναλωτές όταν αγοράζουν προϊόντα ή υπηρεσίες απευθείας απ’ αυτούς.
Πηγή newmoney