Γράφει ο Γιάννης Κουτρουμπής
Νέα αποκαλυπτικά στοιχεία φέρνει στο φως η επιτροπή του Κογκρέσου, η οποία διενεργεί έρευνες για την πιθανότητα το αποτέλεσμα των πρόσφατων αμερικανικών εκλογών να έχει επηρεαστεί από ρωσικό «δάκτυλο». Τα στοιχεία αυτά έρχονται από τις ίδιες τις εταιρείες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, οι οποίες απέστειλαν στην αρμόδια επιτροπή αναλυτικά υπομνήματα που αφορούν στον τρόπο με τον οποίο οι Ρώσοι προσπάθησαν να επηρεάσουν τις εκλογές.
Το Facebook δήλωσε ότι η Υπηρεσία Διαδικτυακών Ερευνών, μια σκιώδης υπηρεσία που φέρεται να συνδέεται με το Κρεμλίνο, έκανε 80.000 κατευθυνόμενες αναρτήσεις, τις οποίες είδαν περίπου 29 εκατομμύρια χρήστες μεταξύ Ιανουαρίου 2015 και Αυγούστου 2017. Στη συνέχεια, μέσω διάχυσης τους (με like, share κ.α.), τα μηνύματα αυτά έφθασαν σε 126 εκατ. χρήστες.
Το Facebook ακόμη ανέφερε ότι βρήκε και διέγραψε πάνω από 170 λογαριασμούς του Instagram, από όπου είχαν γίνει άλλες 120.000 αναρτήσεις με περιεχόμενο συνδεόμενο με τη ρωσική επιρροή. Είχε προηγηθεί η αποκάλυψη ότι το Facebook είχε εντοπίσει διαφημίσεις αξίας άνω των 100.000 δολαρίων, που είχαν πληρωθεί από τη ρωσική Υπηρεσία Διαδικτυακών Ερευνών.
Οι περισσότερες αναρτήσεις στο Facebook δεν ήtαν άμεσα πολιτικού περιεχομένου αλλά, σύμφωνα με το νομικό σύμβουλο του δικτύου Κόλιν Στρετς, ο οποίος θα καταθέσει στο Κογκρέσο, αποτελούσαν «μια ύπουλη προσπάθεια να διχάσουν τους ανθρώπους» μέσα από «βαθιά ενοχλητικά» μηνύματα.
Το Twitter ανέφερε ότι ανακάλυψε και διέγραψε 2.752 λογαριασμούς συνεδόμενους με την ίδια ρωσική Υπηρεσία Διαδικτυακών Ερευνών μεταξύ Σεπτεμβρίου-Νοεμβρίου 2016, από τους οποίους εστάλησαν περίπου 131.000 tweets. Ακόμη, εντόπισε περισσότερους από 36.000 αυτοματοποιημένους λογαριασμούς, που στο ίδιο τρίμηνο είχαν κάνει 1,4 εκατομμύρια αναρτήσεις σχετικά με τις προεδρικές εκλογές και τις οποίες είχαν δει οι χρήστες περίπου 288 εκατομμύρια φορές. Το Twitter επεσήμανε ότι αυτά τα 1,4 εκατ. μηνύματα ήσαν λιγότερα από το 1% των συνολικών «τιτιβισμάτων» της προεκλογικής περιόδου.
Η Google, στη δική της δήλωση στο Κογκρέσο, αναφέρει ότι βρήκε ενδείξεις πως η ρωσική Υπηρεσία Διαδικτυακών Ερευνών είχε αγοράσει διαφημίσεις και είχε δημιουργήσει «κανάλια» στο YouTube για να «ανεβάζει» σύντομης διάρκειας βίντεο με διχαστικό κοινωνικό περιεχόμενο για τις φυλετικές σχέσες, τη συμπεριφορά των αστυνομικών στις ΗΠΑ, τη Συρία κ.α.
Σύμφωνα με τη Google, 18 κανάλια του YouTube «πιθανώς σχετίζονταν» με ρώσους πράκτορες που αναρτούσαν βίντεο. Συνολικά, εκτιμάται ότι αναρτήθηκαν περισσότερα από 1.100 τέτοια βίντεο συνολικής διάρκειας 43 ωρών μεταξύ 2015-καλοκαιριού 2017. Αλλά σχετικά λίγοι χρήστες τα είδαν (περίπου 309.000 φορές), ενώ μόνο το 3% αυτών των βίντεο είχαν πάνω από 5.000 «χτυπήματα». Η Google διαβεβαιώνει ότι βρήκε ενδείξεις μόνο περιορισμένης ρωσικής παρέμβασης.