Τους επόμενους μήνες σχεδιάζεται η επέκταση του Αερολιμένα Αθηνών και η δημιουργία δεύτερου αεροδρομίου. Παράλληλα προωθείται η επέκταση της παραχώρησής του ως το 2046 και η πώληση ποσοστού 30% σε ιδιώτη επενδυτή από το ΤΑΙΠΕΔ.
Το Βήμα της Κυριακής επικαλείται πληροφορίες που θέλουν το Ελευθέριος Βενιζέλος να σχεδιάζει μελέτη δημιουργίας δεύτερου αεροδρομίου, σύμφωνα με τη σύμβαση ανάπτυξης του Διεθνούς Αερολιμένα. Παράλληλα το ΤΑΙΠΕΔ προωθεί την έναρξη διαπραγματεύσεων με τους μετόχους του αεροδρομίου για την επέκταση της σύμβασης ως το 2046, η οποία θα ανοίξει τον δρόμο για την πώληση ποσοστού 30% από το συνολικό 55% που διαθέτει το Δημόσιο στο «Ελ. Βενιζέλος».
Αυτό θα εξαρτηθεί από το αν θα πληγεί η επιβατική κίνηση της χειμερινής περιόδου αλλά και από τυχόν πολιτικά και κοινωνικά προβλήματα στο επόμενο διάστημα.
Το αεροδρόμιο εκτιμά ότι θα κλείσει το 2015 με κίνηση 17,5 εκατ. επιβατών αν δεν υπάρξουν προβλήματα. Αντίστοιχα το 2017 η επιβατική κίνηση αναμένεται να πλησιάζει τα 21 εκατ., που είναι και το μέγιστο όριο ταξιδιωτών που μπορεί να εξυπηρετήσει ο υφιστάμενος αεροσταθμός.
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών, θα πρέπει το «Ελ. Βενιζέλος» να προχωρήσει στη δημιουργία ενός νέου τερματικού αεροσταθμού (mirror terminal), δηλαδή μιας επένδυσης που, σύμφωνα με πηγές του κατασκευαστικού κλάδου, μπορεί να φτάσει και τα 300 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το Βήμα της Κυριακής, «ήδη το αεροδρόμιο ενεργοποίησε το 2015 τον δορυφορικό αεροσταθμό που εξυπηρέτησε την υπερβάλλουσα επιβατική κίνηση πέντε αεροπορικών εταιρειών. Κοινή παραδοχή στελεχών τόσο της αγοράς όσο και του υπουργείου Υποδομών είναι ότι αυτή η επέκταση μπορεί να γίνει πιο εύκολα αν οι μέτοχοι του αεροδρομίου συμφωνήσουν στην παράταση της παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» ως το 2046, καθώς η απόσβεση των κεφαλαίων που θα απαιτηθούν για τις νέες υποδομές θα μοιραστεί αναλογικά σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Καναδοί της PSP που ελέγχουν ποσοστό 40% και έχουν το μάνατζμεντ τάσσονται υπέρ της επέκτασης.Στο μεταξύ, σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Οικονομικών, το ΤΑΙΠΕΔ ξεκινά άμεσα ενέργειες για την παράταση της σύμβασης. Η διαπραγμάτευση, όπως αναφέρουν, δεν περιλαμβάνει τη μείωση των τελών, θέμα που θα συζητηθεί στο διοικητικό συμβούλιο του Διεθνούς Αερολιμένα άπαξ και υπάρξει συμφωνία.
Αντίθετα, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, είναι ευκαιρία να κλείσουν εκκρεμότητες όπως η μείωση των επιτρεπόμενων μέγιστων τελών και η κατάργηση των όρων που προβλέπουν ομοφωνία των μετόχων για την έγκριση μεταβίβασης μετοχών της εταιρείας. Σύμφωνα με το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ, διερευνάται η μέθοδος ιδιωτικοποίησης του 30% του αεροδρομίου είτε μέσω της πώλησης μετοχών είτε μέσω της εισόδου της εταιρείας στο Χρηματιστήριο.»
Το ίδιος δημοσίευμα αναφέρει ότι οι δυνατότητες για την παραπάνω επένδυση είναι τρεις. «είτε το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει σε επέκταση της σύμβασης και μετά στην πώληση μετοχών είτε να πουλήσει μετοχές και μετά να κάνει την επέκταση είτε να επιλέξει μια μεικτή μέθοδο που προβλέπει την πώληση ποσοστού μέσω διαγωνισμού με αυτόματη παράταση της παραχώρησης (μετά τη λήξη της το 2026) για 20 χρόνια που σημαίνει ότι θα έχουν βγει από το παιχνίδι οι υφιστάμενοι ιδιώτες μέτοχοι. Αυτή η τρίτη επιλογή θα σήμαινε ότι ο ανάδοχος θα αγόραζε π.χ. το 30% της σημερινής μετοχικής σύνθεσης η οποία εκπνέει με την εκκαθάριση της εταιρείας το 2026 (το Δημόσιο θα εισπράξει μερίσματα 10 ετών συν το premium) και θα προεξοφλούσε στο κράτος την αξία του υπόλοιπου 75% (αν το Δημόσιο διατηρήσει 25%) για τη συμμετοχή στη νέα φάση παραχώρησης της περιόδου 2026-2046.»
Με πληροφορίες από το Βήμα της Κυριακής