Το εθνικό επιχειρησιακό σχέδιο, η Διυπουργική Επιτροπή, η Επιτροπή Σοφών υπό τον νομπελίστα Χ. Πισσαρίδη και το στοίχημα της ηλεκτροκίνησης
Αναμφίβολα, το σοκ της πανδημίας ήταν ισχυρό, καθώς, εκτός από τους πρωτοφανείς κινδύνους για τη δημόσια υγεία, «έκοψε τα φτερά» της ελληνικής οικονομίας την ώρα που ετοιμαζόταν να απογειωθεί, απολαμβάνοντας την πλήρη εμπιστοσύνη των αγορών και των Ευρωπαίων εταίρων. Ωστόσο, στην κυβέρνηση δηλώνουν αποφασισμένοι να μετατρέψουν αυτήν την πρόκληση σε ευκαιρία, σε καταλύτη, για να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο της χώρας και να μη χαθεί το τρένο, που φαίνεται ότι έρχεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα.
Σε πείσμα όσων θεωρούν ότι ο κοροναϊός «πάγωσε» όλα τα σχέδια για μετάβαση στο νέο παραγωγικό μοντέλο, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Επιτροπή Σοφών, υπό τον νομπελίστα οικονομολόγο Χ. Πισσαρίδη, ανασυντάσσεται με στόχο να έχει παραδώσει τις εισηγήσεις της στον πρωθυπουργό μέσα στο φθινόπωρο, λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλα τα νέα δεδομένα. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός στις πρώτες συζητήσεις είχε δώσει το στίγμα, προαναγγέλλοντας μεταρρυθμίσεις που θα φέρουν την Ελλάδα κατ’ αρχάς στο ίδιο επίπεδο των «μικρών» της Ευρώπης, π.χ. την Ολλανδία, έτσι ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει εν συνεχεία τις προκλήσεις της «νέας εποχής».
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το βάρος θα πέσει:
• Στον τουρισμό, ειδικά μετά το φετινό σοκ.
• Στον αγροτοδιατροφικό τομέα, όπου ήδη υπάρχει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον από τις ΗΠΑ και το Ισραήλ.
• Στη μεταποίηση, όπου η Ελλάδα υπολείπεται του μέσου ευρωπαϊκού όρου.
• Στον ψηφιακό μετασχηματισμό κράτους και επιχειρήσεων.
• Στην ενέργεια.
«ΠΡΑΣΙΝΗ» ΣΤΡΟΦΗ
Ειδικά όσον αφορά την ενέργεια, είναι ειλημμένη η απόφαση για «πράσινη» στροφή και στην Αθήνα παρακολουθούν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τη συζήτηση που «φουντώνει» στις Βρυξέλλες για το πώς ακριβώς θα συνδεθεί το Πολυετές Δημοσιονομικό Σχέδιο 20212027 και το Ταμείο Ανάκαμψης με τη μετάβαση σε ένα τελείως διαφορετικό οικονομικό περιβάλλον. Σε αυτό ακριβώς το ευρωπαϊκό πλαίσιο θα «κουμπώσει» το τολμηρό σχέδιο για την απολιγνιτοποίηση της χώρας, με «δίχτυ προστασίας» για τις περιοχές που θα πληγούν, δηλαδή τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη.
Το σχέδιο θα περιλαμβάνει πλέγμα μέτρων και προβλέψεων, που θα αφορούν, μεταξύ άλλων, επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα, νέες υποδομές, αξιοποίηση των τοπικών φυσικών πόρων, στήριξη της αγροτικής παραγωγής και του τουρισμού, μετεκπαίδευση των εργαζομένων, εξασφάλιση των θέσεων εργασίας και δημιουργία νέων μέσω ενός ευέλικτου αναπτυξιακού μετασχηματισμού και της ανάπτυξης όλων των τομέων παραγωγής.
Αλλαγές στο ατομικό Εργατικό Δίκαιο, με έμφαση στους περιορισμούς που διέπουν την υπερεργασία και τις υπερωρίες, ενώ θα καλυφθεί νομοτεχνικά η τηλεργασία
Κεντρικό στόχο της κυβέρνησης αποτελεί και η προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Ηδη έχει συγκροτηθεί Διυπουργική Επιτροπή, η οποία είναι επιφορτισμένη με την εκπόνηση εθνικού επιχειρησιακού σχεδίου για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης εντός του 2020, το οποίο θα περιλαμβάνει τον σχεδιασμό και την εφαρμογή προγράμματος κινήτρων, τον καθορισμό της χωροθέτησης και τη διαμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των ηλεκτρικών υποδομών φόρτισης.
Ως στόχοι διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης έχουν τεθεί η αύξηση του μεριδίου των ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά από κάτω του 1% για το 2019 σε τουλάχιστον 8,7% επί των νέων ταξινομήσεων εντός χρονικού διαστήματος 5 ετών (20202024) και σε 30% το έτος 2030.
ΤΟΛΜΗΡΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
Στις Βρυξέλλες καταγράφουν τις κινήσεις της ελληνικής κυβέρνησης και δείχνουν πού απαιτούνται παρεμβάσεις, ειδικά τώρα που η γοργή ανάκαμψη μετά την κρίση είναι το μεγάλο στοίχημα. Υπ’ αριθμόν ένα ζήτημα για τους Ευρωπαίους είναι η… εξαφάνιση όλων των εμποδίων και των στρεβλώσεων στο επιχειρηματικό περιβάλλον, που αποθαρρύνουν όσους θέλουν να επενδύσουν. Στο οικονομικό επιτελείο δεν τρέφουν ψευδαισθήσεις για την κατάσταση που έχει διαμορφώσει η πανδημία, με αναστολή επενδυτικών projects τρισεκατομμυρίων δολαρίων σε όλο τον κόσμο, ωστόσο γνωρίζουν ότι πολλά κεφάλαια θα αναζητήσουν λίαν συντόμως τις… χρυσές ευκαιρίες για να τοποθετηθούν και στην Αθήνα επ’ ουδενί θέλουν να χάσουν το momentum.
Ήδη η κυβέρνηση έχει αναλάβει δέσμευση για ένα σύγχρονο ρυθμιστικό πλαίσιο για επενδύσεις, π.χ. με ψηφιοποίηση όλων των βάσεων δεδομένων, έτσι ώστε οι περιβαλλοντικές άδειες να μη χρονίζουν, και για την ταχεία ολοκλήρωση του Κτηματολογίου και των δασικών χαρτών. Δεν υπάρχει, πάντως, αμφιβολία ότι θα απαιτηθούν τολμηρές κινήσεις σε πεδία όπως αυτό των εργασιακών σχέσεων, όπου η πανδημία λειτούργησε ως καταλύτης και δημιούργησε de facto καταστάσεις. Η κυβέρνηση ετοιμάζει αλλαγές στο ατομικό Εργατικό Δίκαιο, με έμφαση στους περιορισμούς που διέπουν την υπερεργασία και τις υπερωρίες, ενώ θα καλυφθεί νομοτεχνικά η τηλεργασία και θα απαλειφθούν μη αναγκαίες διαφοροποιήσεις στην αντιμετώπιση εργατών – υπαλλήλων.
Πηγή: parapolitika.gr