Κάθε μεγάλο έργο περνά από πολλά ενδιάμεσα στάδια ωρίμανσης μέχρι να πεις κανείς ότι φτάνει σε εκείνο το σημείο που ξεκινά, που δίνεται το εναρκτήριο «kick off».
Και μπορεί η κατασκευή για το καλώδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου, μήκους 898 χλμ και προυπολογισμού 1,2 δισ ευρώ, να έχει ξεκινήσει από το Φεβρουάριο, ωστόσο η επίσημη έναρξη του έργου έγινε χθες κατά την επίσημη συνάντηση που είχε στην Αθήνα η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ με πολυμελής αντιπροσωπεία της γαλλικής Nexans.
Στην ουσία ήταν η πρώτη μεγάλη συνάντηση της ελληνικής εταιρείας με τους επικεφαλής της ομάδας που θα αναλάβει το έργο, υπό τον Chief Operating Officer της Nexans, Mathias Bruneau, κατά την οποία τέθηκαν αναλυτικά στο τραπέζι το βασικό σχέδιο, τα επιμέρους τεχνικά στάδια και τα επόμενα βήματα. Τα έξι δηλαδή βασικά ορόσημα του project, του οποίου η πόντιση θα γίνει σταδιακά, με αρχή το 2026 και ολοκλήρωση το 2029.
Εκτός από τη συμφωνία για τις βασικές αρχές συνεργασίας των δύο πλευρών, συζητήθηκαν όλα τα θέματα που αφορούν τα χρονοδιαγράμματα, τη βασική διαδρομή του καλωδίου και κυρίως πως η μια δραστηριότητα επηρεάζει την άλλη, δηλαδή την αλληλεπίδραση των διαφόρων σταδίων και προθεσμιών.
Ποιες μελέτες θα τρέξουν παράλληλα, πότε θα ξεκινήσει η έρευνα βυθού, ποια διαδρομή θα ακολουθήσει, πότε θα είναι έτοιμες οι τοπογραφικές μελέτες ώστε να τις πάρει η ομάδα που σχεδιάζει το καλώδιο και να προσαρμόσει πάνω τους τη δουλειά της, κ.ό.κ. Μικρές και μεγάλες λεπτομέρειες, απαραίτητες ώστε να έχει το γαλλικό team, το οποίο εκπρόσωπησαν 10 άτομα από το top management της Nexans, τη μέγιστη δυνατή απόδοση.
Κρίσιμο στοιχείο του σχεδιασμού του λίαν απαιτητικού project, είναι η σωστή διάδραση των διαφόρων σταδίων και μελετών για την επίτευξη των χρονοδιαγραμμάτων, πόσο μάλλον όταν πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι εξελίξεις στο επόμενο κομμάτι. Αυτό της διασύνδεσης Κύπρου – Ισραήλ, για το οποίο η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ συμφώνησε προ ημερών με την ισραηλινή πλευρά να συσταθούν τεχνικές ομάδες για να προετοιμάσουν τη μελέτη κόστους – οφέλους (CBA), πάνω στην οποία θα βασιστούν οι ρυθμιστές των δύο χωρών, για να επιμερίσουν το κόστος που θα ανακτηθεί από τα ρυθμιζόμενα έσοδα. Τα δύο τμήματα, το Κρήτη – Κύπρος και το Κύπρος – Ισραήλ αποτελούν το σχέδιο του «Great Sea Interconnector», δηλαδή τη διασύνδεση Ελλάδας- Κύπρου – Ισραήλ, συνολικού μήκους 1.208 χλμ και προϋπολογισμού 2,4 δισ. ευρώ.
Κρίνοντας από τα όσα συζητήθηκαν χθες με τη γαλλική πλευρά, το project Κρήτη -Κύπρος, έχει σε αδρές γραμμές συνολικά 6 βασικά ορόσημα, τα οποία συνοψίζονται κατά σειρά υλοποίησης στα παρακάτω:
Ερευνα βυθού. Το πρώτο και εξαιρετικά απαιτητικό ορόσημο για το έργο του καλωδίου Κρήτης – Κύπρου ξεκινά κάπου γύρω στο καλοκαίρι του 2024. Είναι ένα δύσκολο εγχείρημα το οποίο περιλαμβάνει τον έλεγχο του βάθους
– υπάρχουν σημεία που φτάνει και τα 3.000 μέτρα- σε συνάρτηση με την ακριβή διαδρομή που θα ακολουθήσει το καλώδιο.
Παραγωγή του καλωδίου, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει από το Φεβρουάριο, και ενώ είχε προηγηθεί η αποπληρωμή προς την Nexans της πρώτης δόσης, ύψους 55 εκατ. ευρώ της σύμβασης κατασκευής.
Δοκιμές σε διάφορα τμήματα του καλωδίου για να επιβεβαιώσει η γαλλική εταιρεία ότι λειτουργούν κανονικά τα ηλεκτρολογικά και μηχανολογικά χαρακτηριστικά του.
Δοκιμή θαλάσσης, sea trial, όπως λέγεται, όπου ο κατασκευαστής ποντίζει τμήμα του καλωδίου στη θάλασσα και μετά το φέρνει πάλι πίσω στην επιφάνεια και το μεταφέρει στη στεριά, ώστε να ελέγξει κατά πόσο άντεξε τα βάθη. Το ορόσημο αυτό τοποθετείται μέσα στο 2025.
Κατασκευή του υπογείου καλωδίου στη Κρητη και τη Κύπρο, αφού πρώτα θα έχει τοποθετηθεί το υποθαλάσσιο. Στην πράξη είναι τα χερσαία έργα στη στεριά και τον εγκιβωτισμό του καλωδίου.
Δοκιμή του καλωδίου, μετά την εγκατάσταση του, όπως ακριβώς έγινε και με την «Αριάδνη» και πόντιση.
Το ένα μέτωπο κινητικότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση αφορά τη χθεσινή συνάντηση με τη Nexans. Το δεύτερο, την αναμενόμενη υπογραφή ανάμεσα στον φορέα υλοποίησης του έργου Great Sea Interconnector και το γερμανικό πολυεθνικό βιομηχανικό όμιλο Siemens για την κατασκευή του σταθμού μετατροπής (converter) εναλασσόμενου – συνεχούς ρεύματος στην Κύπρο.
Το τρίτο, τις από κοινού ενέργειες για την επιτάχυνση της σύναψης δανειακής σύμβασης με την ΕΤΕπ, όπως συμφωνήθηκε στη Λευκωσία μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του υπουργού Οικονομικών Μάκη Κεραυνού και τέλος, είναι οι επαφές της ελληνικής εταιρείας με στελέχη του υπ. Ενέργειας και της Ρυθμιστικής Αρχής του Ισραήλ για τη μελέτη κόστους-οφέλους, για την οποία είναι πιθανό τον Απρίλιο να υπάρξει συνάντηση των δύο πλευρών.
Του Γιώργου Φιντικάκη από το energypress.gr