Ξημερώματα Καθαράς Δευτέρας, γύρω στις 3 το πρωί (ώρα Ελλάδας) θα αρχίσουν τα… σούρτα φέρτα στο red carpet και η ανακοίνωση των ευνούμενων του «θείου» Οσκαρ…
Τα πιθανότερα φαβορί είναι:
Καλύτερης παραγωγής (το αγαλματίδιο καταλήγει στην αγκαλιά του ή των παραγωγών) «Boyhood» ή «Birdman: Η απρόσμενη αρετή της αφέλειας». Αυτοί οι δύο οι επικρατέστεροι μονομάχοι. Το απίστευτο είναι ότι και οι δύο αυτές ταινίες έκοψαν εν Ελλάδι «ελάχιστα» εισιτήρια. Το πρώτο μόλις 20.000, το δεύτερο 50.000. Θρίαμβος για τον «κλειστό» χαρακτήρα του «Birdman». Πράγμα που σημαίνει ότι τα εκατομμύρια που θα παραληρούν θα το κάνουν για ταινίες που δεν είδαν και που αν τις έβλεπαν ίσως και να τις «μισούσαν». Τώρα στην περίπτωση που το Οσκαρ καταλήξει στον «Ελεύθερο σκοπευτή» του Κλιντ Ιστγουντ, ε μια τέτοια πράξη θα συνιστά επιβράβευση του πιο σκληρού μιλιταρισμού. Επί εποχής Μπάρακ Ομπάμα; Δεν νομίζω! Αλλωστε ο Κλιντ έχει κερδίσει δύο Οσκαρ καλύτερης παραγωγής (ταινίας). Το πρώτο για τους «Ασυγχώρητους», το δεύτερο για το «Million Dollar Baby». Και κάτι ακόμα για να μην ξεχνιόμαστε: Ο Κλίντ έχει κερδίσει το Οσκαρ του κοινού. Αφού το «American Sniper» έχει αποταμιεύσει μέχρι στιγμής, εισπράξεις μισού δισεκατομμυρίου δολαρίων. Η πιο εμπορική πολεμική περιπέτεια όλων των εποχών!
Καλύτερης ανδρικής ερμηνείας Α’ ρόλου: Επικρατέστερος ο 33χρονος Βρετανός Εντι Ρεντμέιν. Ως παραπληγικός και ολοσχερώς παράλυτος Στιν Χόουκινγ. Για το μελόδραμα «Η θεωρία των πάντων». Οι ευαισθησίες των «ακαδημαϊκών» υποκλίνονται σε πάσης φύσεως «άτομα με ειδικές ανάγκες». Τυφλών, ανάπηρων, κωφάλαλων. Κατά τη γνώμη μου, απείρως καλύτερος ο 53χρονος Στιβ Κάρελ του «Foxcatcher». Με δεύτερο τον 64χρονο Μάικλ Κίτον του «Birdman».
Καλύτερης γυναικείας ερμηνείας Α’ ρόλου: Επικρατέστερη η 55χρονη Τζούλιαν Μουρ για το δραματάκι «Still Alice: Κάθε στιγμή μετράει» (δεν έχει προβληθεί ακόμα εν Αθήναις). Που υποδύεται μια ηρωίδα με συμπτώματα Αλτσχάιμερ. Σας το είπα. Προνομιούχα τα «άτομα με ειδικές ανάγκες». Αυτή είναι η πέμπτη υποψηφιότητα της Μουρ. Αντιθέτως πιστεύω ότι η σαραντάχρονη Γαλλίδα Μαριόν Κοτιγιάρ του γαλλόφωνου κοινωνικού δράματος «Δύο μέρες και μία νύχτα» είναι σαφώς ανώτερη από την Τζούλιαν Μουρ. Ελα, όμως, που δεν είναι… κωφάλαλη. Η Κοτιγιάρ έχει κερδίσει Οσκαρ Α’ γυναικείου ρόλου το 2008 για την ταυτοπροσωπία της με την Εντίθ Πιάφ στο δράμα «Μια ζωή τριαντάφυλλο».
Καλύτερης σκηνοθεσίας: Σύγκρουση του 52χρονου Μεξικανού Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου «Birdman) με τον 55χρο Αμερικανό Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ (Boyhood). Ισοδύναμος, ίσως και καλύτερος, ο 49χρονος Αμερικανός Μπένετ Μίλερ του «Foxcatcher».
Καλύτερου Β’ ανδρικού ρόλου: Φαβορί ο 60χρονος αμερικανός Τζ. Κ. Σίμονς του «Χωρίς μέτρο» (Whiplash). Που κατά ευτυχή συγκυρία είναι ένας από τους επτά ερμηνευτές της τελευταίας ταινίας του Χριστόφορου Παπακαλιάτη (θα βγει στις οθόνες από τον ερχόμενο Οκτώβριο). Απέναντί του, δύο ακόμα «θηρία». Ο 46χρονος Εντουαρντ Νόρτον (Birdman) που μετράει τρεις υποψηφιότητες. Και ο γερόλυκος μόλις… 84 χρόνων Ρόμπερτ Ντιβάλ («Ο δικαστής») που το 1984 κέρδισε Οσκαρ για την ερμηνεία του στις «Τρυφερές σχέσεις» (Tender Mercies).
Καλύτερου Β’ γυναικείου ρόλου: Εδώ τα πράγματα μπερδεύονται. Επικρατέστερη με ελάχιστους πόντους, η 27χρονη Εμα Στόουν (Birdman). Ακολουθούμενη από τη 47χρονη Πατρίτσια Αρκέτ (Boyhood).
Καλύτερου σεναρίου: Μάλλον ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ του «Boyhood». Ακολουθούμενος από το ντουέτο Ε. Μέι Φράι και Νταν Φάτερμαν του «Foxcatcher».
Καλύτερης ξενόγλωσσης παραγωγής: Μονομαχούν ο 58χρονος Πολωνός Πάβελ Παβλικόφσκι της ασπρόμαυρης «Ida» με τον 52χρονο Ρώσο Αντρέι Ζιάνγκιτσεφ του «Λεβιάθαν».