H επιδότηση από τον Αύγουστο αλλάζει τα δεδομένα στα χρωματιστά τιμολόγια. Οι νέοι όροι του παιχνιδιού αναγκάζουν τους παρόχους να ξαναγράψουν τις εμπορικές τους πολιτικές, να επιστρατεύσουν τη φαντασία και δημιουργικότητά τους και να βρουν τις λύσεις ώστε τα προιόντα που ετοιμάζουν για τον Αύγουστο να παραμείνουν ανταγωνιστικά σε όλες τις κατηγορίες. Σημείο αναφοράς ο πήχης των 15 λεπτών η κιλοβατώρα, που έχει «φωτογραφίσει» η κυβέρνηση ότι από εκεί και πάνω θα ισχύει η επιδότηση.
Τα πράσινα και τα κίτρινα exante τιμολόγια, αυτά με προαναγγελία τιμής, αποκτούν πλέον πλεονέκτημα έναντι των κίτριτων expost, όπως δείχνουν οι ασκήσεις που κάνουν ήδη τα εμπορικά τμήματα των εταιρειών μετά τις ανακοινώσεις Σκυλακάκη. Στα μπλε σταθερά τιμολόγια, ειδικά στα 6μηνης και 8μηνης διάρκειας, όπου οι εταιρείες θέλουν να έχουν πελάτες γιατί τους δίνουν πιο σαφή ορίζοντα από τα κυμαινόμενα, πρέπει να κάνουν ό,τι μπορούν ώστε να παραμείνουν ελκυστικά. Η «μάχη» της μπλε κιλοβατώρας δυσκολεύει, καθώς η ψαλίδα με τα κυμαινόμενα κλείνει.
Τα νέα μπλε τιμολόγια, που ετοιμάζονταν ούτως ή άλλως να λανσάρουν οι εταιρείες για τον Αύγουστο, ακριβώς λόγω των υψηλότερων τιμών στα προθεσμιακά προϊόντα, θα βγουν κοντά στα 14 -15 λεπτά η κιλοβατώρα.
Σε αυτά όμως τα επίπεδα, των περίπου 15 λεπτών, εκτιμάται ότι θα «πλαφονάρουν» μετά την επιδότηση, και τα πράσινα – κίτρινα τιμολόγια των εταιρειών για τον Αύγουστο. Στα μπλε δηλαδή προϊόντα, που ούτως ή άλλως θα ακρίβαιναν, τώρα, μετά την επιδότηση στα κυμαινόμενα, η τιμή τους είναι λιγότερο ελκυστική, γεγονός που οι πάροχοι συνυπολογίζουν στις ασκήσεις τους.
Τα σταθερά τιμολόγια συμφέρουν γενικώς όταν οι τιμές τους απέχουν λίγο από εκείνες των κυμαινόμενων και όταν οι αγορές ακολουθούν ανοδικές διακυμάνσεις, ωστόσο η στροφή των τελευταίων μηνών είχε πυροδοτηθεί από προϊόντα, βραχείας διάρκειας, με τιμές 9 – 9,9 λεπτά, πολλά από τα οποία έχουν πλέον αποσυρθεί. Τέτοιες τιμές δύσκολα θα ξαναδούμε στην αγορά για τους επόμενους μήνες. Το στοίχημα για τα εμπορικά τμήματα των προμηθευτών είναι πως θα δημιουργήσουν νέα σύντομης διάρκειας προϊόντα, με τιμές κατά τι χαμηλότερες από εκείνες των πράσινων και κίτρινων, ακόμη και τώρα που κλείνει η ψαλίδα με τα κυμαινόμενα.
Η εξίσωση στα κίτρινα
Στα κυμαινόμενα πάλι τιμολόγια, η εξίσωση που πρέπει να λύσουν οι πάροχοι, είναι πώς τα κίτρινα expost, όπου η χρέωση «κλειδώνει» εκ των υστέρων, με βάση τη χονδρεμπορική τιμή του μήνα εφαρμογής, θα συνεχίσουν να είναι ελκυστικά έναντι των πράσινων και των κίτρινων με προαναγγελία τιμής (exante). Εχουν κάθε λόγο να το κάνουν ειδικά οι ιδιώτες προμηθευτές, καθώς στα κίτρινα expost έχουν ωθήσει τους τελευταίους μήνες πολύ μεγάλο όγκο πελατών.
Αν και οι διάφορες δεν θα είναι μεγάλες, όπως και να έχει, η επιδότηση αλλάζει τα δεδομένα. Εστω, για παράδειγμα, ένας πελάτης με κίτρινο κυμαινόμενο τιμολόγιο expost, όπου η χρέωση διαμορφώνεται στο τέλος του μήνα. Στα τέλη Ιουλίου, θα τιμολογηθεί με αρκετά υψηλή χρέωση, η οποία θα καθοριστεί από τη χονδρική του τρέχοντος μηνός, η οποία κινείται αυξητικά.
Εστω ένας άλλος πελάτης, πάλι με κίτρινο κυμαινόμενο τιμολόγιο, αλλά exante, δηλαδή με προαναγγελία τιμής, όπου θα γνωρίζει τη χρέωση στην αρχή του μήνα κατανάλωσης (όπως συμβαίνει και στα πράσινα τιμολόγια). Στις αρχές Αυγούστου ναι μεν θα τιμολογηθεί με βάση τον μέσο όρο της χονδρικής τιμής των δύο προηγούμενων μηνών (αυτό προβλέπει η συγκεκριμένη κατηγορία), ωστόσο η όποια αύξηση ή μέρος της θα «σβήσει» από την επιδότηση. Αντίθετα, ο προηγούμενος πελάτης θα πληρώσει στα τέλη Ιουλίου όλη την αύξηση της χονδρικής και θα περιμένει ένα μήνα, μέχρι τα τέλη Αυγούστου, για να δει τιμολόγιο με επιδότηση.
Αλλάζει η εικόνα για τα πράσινα
Συγκρίνοντας τις παραπάνω κατηγορίες, δεν μιλάμε για μεγάλες διαφορές στα ποσά. Αλλωστε, οι μηνιαίοι λογαριασμοί περιλαμβάνουν πάντα ως περίοδο κατανάλωσης τμήματα από δύο συνεχόμενους μήνες, για παράδειγμα τη περίοδο μεταξύ 10 Αυγούστου και 10 Σεπτεμβρίου, άρα οι επιβαρύνσεις επιμερίζονται.
Αλλά σε αγορά με τόσο οξύ ανταγωνισμό ειδικά μεταξύ των εναλλακτικών παρόχων, όπου όλοι προσπαθούν να πάρουν πελάτες από όλους και η κατάσταση θυμίζει συχνά τις προσφορές στα ράφια των σούπερ μαρκετ, κάθε αλλαγή στη τιμή ή στους όρους του προιόντος, ακόμη και μικρή, είναι σημαντική.
Αυτό που στην ουσία κάνει η έλευση της επιδότησης είναι ότι τροποποιεί αναγκαστικά τη στρατηγική των προμηθευτών, αφού αναδιατάσσει τις τάσεις και κυρίως αλλάζει την αποκρυσταλλωμένη εικόνα όλων των τελευταίων μηνών ότι τα πράσινα τιμολόγια είναι ακριβότερα, τόσο από τα κίτρινα όσο και από τα σταθερά. Αυτό παύει να ισχύει και οι πάροχοι θα πρέπει με κάποιο τρόπο να το εντάξουν στις εμπορικές τους πολιτικές, οι οποίες μέχρι πρότινος, είχαν στόχο να σπρώχνουν τους πελάτες τους από τα πράσινα προς τα κίτρινα τιμολόγια.
Η νέα μάχη στα μπλε
Όσο για τα μπλε, θα παραμείνουν ελκυστικά σε ένα περιβάλλον ανατιμητικών τάσεων στο ρεύμα. Αυτό ωστόσο που χάνουν είναι η αιχμή που χρησιμοποιούσαν τα call centers όταν τα προωθούσαν, ότι κάποια από αυτά δεν είχαν μπροστά τον αριθμό 1, καθώς είχαν τιμές 8,5, 9 και 9,5 λεπτά και έτσι ήταν φθηνότερα κατά τέσσερα και πέντε λεπτά από τα περισσότερα κυμαινόμενα. Τώρα που η τιμή των νέων μπλε σταθερών που θα βγουν στην αγορά, λόγω των αυξήσεων σρτη χονδρική, θα έχει τιμή κοντα στα 15 λεπτά, όσο περίπου και τα επίπεδα στα οποία αναμένεται να διαμορφωθούν τα κυμαινόμενα μετά την επιδότηση, η άσκηση για τα δίκτυα πώλησης δυσκολεύει.
Από την άλλη, οι έρευνες στην αγορά δείχνουν ότι οι περισσότεροι καταναλωτές έχουν κουραστεί να ψάχνουν κάθε φορά τον φθηνότερο, δύσκολα μετακινούνται και αλλάζουν πάροχο για 5- 10 ευρώ λιγότερα. Είναι πολλοί αυτοί που θέλουν να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο και να μην ασχολούνται κάθε μήνα με το θέμα, κι ας πληρώσουν κάτι παραπάνω. Αυτό που μετράει είναι ότι σε ενδεχόμενη εκτόξευση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας ο προμηθευτής του έχοντος σταθερό τιμολόγιο δεν θα του ανεβάσει την τιμή.
Πηγή energypress.gr