Γράφει η Μάγια Γεωργίου
Oι χειρονομίες μπορούν να παίξουν έναν έμμεσο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία των παιδιών. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας και τα νήπια που προσπαθούν με χειρονομίες να εκφράσουν αυτό που θέλουν, παρουσιάζουν μεγαλύτερο αυτοέλεγχο, μια ικανότητα που συνδέεται με τη γνωστική ωριμότητα, σύμφωνα με έρευνα.
Τα νήπια καταφεύγουν στις χειρονομίες στην προσπάθειά τους να καταλάβουν πώς να ασκήσουν τον γνωστικό έλεγχο που απαιτείται για να ολοκληρώσουν τις εργασίες που τους έχουν ανατεθεί.
Αλλά υποδηλώνουν οι χειρονομίες ένα υψηλότερο επίπεδο νοημοσύνης; Για το λόγο αυτό ζητήθηκε από τα μικρά παιδιά να εξηγήσουν τι έκαναν, μια ικανότητα έντονα συνδεδεμένη με την λεκτική δεξιότητα. Αυτό το πείραμα απέδειξε ότι τα παιδιά μπόρεσαν να εκφράσουν καλύτερα αυτό που ήθελαν με τις χειρονομίες παρά με λόγια.
Η έρευνα αποδεικνύει για άλλη μια φορά ότι η κίνηση του σώματος είναι σημαντική για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο εγκέφαλος. Παλαιότερες έρευνες έχουν δείξει ότι τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούσαν ευκολότερα να μάθουν πράξεις μαθηματικών με τη βοήθεια των χειρονομιών. Συχνά έβρισκαν τη σωστή απάντηση και την εξέφραζαν πρώτα με χειρονομίες και μετά με λόγια. Στο πλαίσιο της έρευνας διαπιστώθηκε επίσης βελτίωση της απόδοσης στα μαθηματικά.
Καθώς λοιπόν επηρεάζεται ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνούμε και σκεφτόμαστε, οι χειρονομίες φαίνεται ότι θα μπορούσαν να συμβάλλουν και στην αντιμετώπιση αναπτυξιακών διαταραχών όπως ο αυτισμός.
Σύμφωνα με την έρευνα, υπάρχει μια στενή σχέση μεταξύ εγκεφάλου και σώματος. Οι σκέψεις μας επηρεάζουν το σώμα μας, αλλά και το σώμα μας επηρεάζει τον τρόπο που αποφασίζουμε, τι σκεφτόμαστε και πώς μαθαίνουμε. Συνεπώς, όσον αφορά τη μάθηση, τα παιδιά θα πρέπει να χρησιμοποιούν τόσο τα χέρια τους όσο και το μυαλό τους.