Γράφει ο Ανδρέας Μπανούτσος
(Αναλυτής Διεθνών Σχέσεων με ειδικότητα σε θέματα ασφαλείας)
Σε συνέχεια προηγούμενων άρθρων μας (http://www.rimse.gr/2014/08/17.html) και παρεμβάσεων (http://www.rimse.gr/2014/09/rimse-17.html) για τη κατάρριψη της πτήσης ΜΗ17 των Μαλαισιανών αερογραμμών (17/07/2014) που εκτελούσε το δρομολόγιο Άμστερνταμ-Κουάλα Λουμπούρ θα αναφερθούμε σε μια νέα εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, εκτενή και τεκμηριωμένη έκθεση του Ρώσου μηχανικού Ivan A. Andrievskii, Α’ Αντιπροέδρου της Ένωσης Ρώσων Μηχανικών του Δημοσίου Τομέα.
Σύμφωνα με την έκθεση του Ρώσου μηχανικού επιβεβαιώνεται και η αρχική εκτίμηση του RIMSE ότι το πολιτικό αεροσκάφος της πτήση ΜΗ17 κατερρίφθη κατά πάσα πιθανότητα από πυρά πολεμικού αεροσκάφους της Ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Πιο συγκεκριμένα η έκθεση μεταξύ άλλων αναφέρει ότι « ένα πολεμικό αεροσκάφος αγνώστου ταυτότητας τύπου Su-25 ή MiG-29 ( κατά πάσα πιθανότητα Ουκρανικού γιατί δεν αναφέρθηκε από τις Ουκρανικές αρχές παραβίαση του εναέριου χώρου της Ουκρανίας από Ρωσικό πολεμικό αεροσκάφος) το οποίο βρισκόταν νωρίτερα σε χαμηλότερο ύψος, ανέβηκε υψηλότερα με μεγάλη ταχύτητα και βρέθηκε μπροστά από το επιβατικό αεροσκάφος ανοίγοντας πυρ κατά του θαλάμου ελέγχου (cockpit) χρησιμοποιώντας πυροβόλα όπλα 30mm ή και μικρότερου διαμετρήματος. Ως αποτέλεσμα ο θάλαμος ελέγχου υπέστη σοβαρή βλάβη προκαλώντας αποσυμπίεση που με τη σειρά της προκάλεσε τον ακαριαίο θάνατο των πιλότων.
Επειδή ωστόσο ούτε οι μηχανές, ούτε το υδραυλικό σύστημα, ούτε άλλα σημαντικά μέρη του αεροσκάφους δεν βγήκαν εκτός λειτουργίας το Boeing 777 της πτήσης ΜΗ17 των Μαλαισιανών αερογραμμών συνέχισε την οριζόντια πορεία του με τον αυτόματο πιλότο σε λειτουργία, χάνοντας ίσως βαθμιαία ύψος.
Στη συνέχεια ο πιλότος του αγνώστου ταυτότητος πολεμικού αεροσκάφους ύστερα από ελιγμό βρέθηκε στο πίσω μέρος του επιβατικού αεροσκάφους και αφού το στοχοποίησε εξαπέλυσε έναν ή πολλαπλούς πυραύλους R-60 ή R-73 με συνέπεια την αποσυμπίεση στο εσωτερικό του πολιτικού αεροσκάφους, την αχρήστευση του συστήματος ελέγχου της πτήσης και την απενεργοποίηση του αυτόματου πιλότου.
Το Boeing 777 σταμάτησε την οριζόντια πορεία του και άρχισε τη περιδίνηση. Οι δημιουργημένες δυνάμεις επιτάχυνσης της βαρύτητας (g-forces) προκάλεσαν μηχανική βλάβη του επιβατικού αεροσκάφους σε μεγάλο ύψος. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα της πτήσης, το αεροπλάνο διαλύθηκε στον αέρα και αυτό είναι δυνατό κυρίως στο ενδεχόμενο κάθετης πτώσης από ύψος 10 χλμ και στη περίπτωση μόνο που ξεπερνιέται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο της επιτάχυνσης της βαρύτητας. Η διάλυση του αεροσκάφους έλαβε χώρα σε μεγάλο ύψος γεγονός που εξηγεί και το πώς τα συντρίμμια του αεροσκάφους βρέθηκαν σε μία έκταση μεγαλύτερη των 15 τετραγωνικών χλμ. Στις 17/07/2014 οι ένοπλες δυνάμεις των αυτονομιστών της Λαϊκής Δημοκρατίας του Ντονέτσκ δεν διέθεταν πολεμικά αεροσκάφη τύπου Su-25 ή MiG-29 που να μπορούσαν να χτυπήσουν ένα στόχο παρόμοιο με το Boeing 777».
Σε κάθε περίπτωση συνεχίζει ο συντάκτης της έκθεσης για να λάμψει η αλήθεια απαιτείται η αντικειμενική και αμερόληπτη έρευνα όλων των συνθηκών που οδήγησαν στη κατάρριψη του Μαλαισιανού Boeing 777. Αυτή δεν είναι απλά μια λογική διαπίστωση του Ρώσου ειδικού αλλά και η απαίτηση του Συμβουλίου Ασφαλείας του Ο.Η.Ε. που με ομόφωνη απόφαση του τον περασμένο Ιούλιο τάχθηκε υπέρ της διεξαγωγής μιας « πλήρους, διεξοδικής και ανεξάρτητης διεθνούς έρευνας για το συμβάν σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες της πολιτικής αεροπορίας».
Κάθε καθυστέρηση και παρέκκλιση από την ολοκλήρωση της διεξαγωγής μιας τέτοιας συνεκτικής και αντικειμενικής έρευνας με τη συμμετοχή κοινά αποδεκτών διεθνών οργανισμών δεν μπορεί να μας οδηγήσει στην αλήθεια για τις ακριβείς συνθήκες που σημειώθηκε η ανθρώπινη αυτή τραγωδία με θύματα 298 ανυποψίαστους πολίτες.
Η διεθνής κοινότητα οφείλει να επιδιώξει, όχι μόνο για τους συγγενείς των θυμάτων αλλά και για τη διασφάλιση της διεθνούς ειρήνης και σταθερότητας, την τάχιστη ολοκλήρωση των ερευνών και την έκδοση πορίσματος που να καταδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας τους υπεύθυνους για τη διάπραξη αυτού φοβερού εγκλήματος πολέμου.