Αναπτυξιακή ώθηση στα λιμάνια της χώρας επιχειρείται με τη σφραγίδα του ΤΑΙΠΕΔ. Έχοντας μπει σε τροχιά απορρόφησης από το Υπερταμείο ως το τέλος του έτους, ο ρόλος του διευρύνεται, ώστε για πρώτη φορά από ιδρύσεώς του το 50% των εσόδων από την αξιοποίηση λιμενικών υποδομών να χρηματοδοτεί έργα ανάπτυξης και αναβάθμισης των λιμανιών της χώρας.
Ακόμα, «τρέχει» η υπογραφή εντός Σεπτεμβρίου της υποπαραχώρησης της μαρίνας mega-yacht Κέρκυρας, ενώ προστέθηκε η Ρόδος στα λιμάνια που αναλαμβάνει ως αρχή σχεδιασμού. Στη λίστα των λιμανιών για τα οποία το Ταμείο αναλαμβάνει ρόλο συντονιστή της αναπτυξιακής στρατηγικής έχουν προστεθεί ακόμη, πέραν όσων λιμένων ανήκουν στο χαρτοφυλάκιό του, οι λιμένες Ζακύνθου, Σκιάθου, νήσου Ευβοίας – Κύμης.
Με τις πρόσφατα ψηφισθείσες ρυθμίσεις για την αναδιάρθρωση του Υπερταμείου, η χώρα μας για πρώτη φορά μετά την οικονομική ύφεση αποδεσμεύθηκε από την υποχρέωση να κατευθύνει το 100% των εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις στην εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.
Το «πράσινο φως» δόθηκε για τα λιμάνια, με τη δημιουργία ενός ειδικού λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος, του Ειδικού Λογαριασμού Ανάπτυξης Λιμενικών Υποδομών, στον οποίο θα αποδίδεται το 50% των συμβάσεων αξιοποίησης λιμένων και λιμενικών υποδομών.
Επόμενα βήματα
Η αρχική μαγιά αναμένεται να ανέλθει σε τουλάχιστον 80 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι εντός Ιουλίου κυρώθηκε από τη Βουλή η αναθεωρημένη σύμβαση πώλησης του 67% του λιμένος Ηρακλείου στον όμιλο Grimaldi, έναντι τιμήματος 80 εκατ. ευρώ. Έχει, επίσης, ανακηρυχθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως προτιμητέος επενδυτής για την αξιοποίηση του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β» της Καβάλας έναντι 33,9 εκατ. ευρώ, όπως αντίστοιχα ο ΟΛΘ για το πλειοψηφικό ποσοστό του λιμένος Βόλου με τίμημα 51 εκατ. ευρώ.
Βεβαίως, μετά τις καταστροφές που επέφεραν στο λιμάνι του Βόλου οι κακοκαιρίες Daniel και Elias, οι υπογραφές έχουν μετατεθεί τουλάχιστον για το 2025, αφού θα πρέπει να ολοκληρωθούν τα έργα λειτουργικής αποκατάστασης. Όμως, οι δικαστικές εμπλοκές με την επιλαχούσα κοινοπραξία Goldair Cargo – Goldair Handling, που έδωσε τη δεύτερη υψηλότερη προσφορά, περί τα 25 εκατ. ευρώ, περιπλέκουν την κατάσταση.
Σε εξέλιξη βρίσκεται και ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του λιμένος Λαυρίου, που συγκέντρωσε έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Στις αρχές Αυγούστου έξι σχήματα προεπιλέγησαν για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Αυτά είναι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΕΡΚΑΤ, JET PLAN SHIPPING – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, GPH CRUISE PORT FINANCE – PROMARINE, OLYMPIC MARINE – MSC CRUISES και ISRAEL SHIPYARDS INDUSTRIES.
Στα επόμενα βήματα εντάσσεται και η ολοκλήρωση της υποπαραχώρησης του δικαιώματος κατασκευής, λειτουργίας, διαχείρισης, συντήρησης και εκμετάλλευσης του τουριστικού λιμέναμεγάλων σκαφών (τύπου mega-yacht) της Κέρκυρας, στην Lamda Marinas Investments, θυγατρική της Lamda Development.
H πράξη του υπουργικού συμβουλίου (30/7/2024) για τη συνυπογραφή του ελληνικού δημοσίου δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις 12 Αυγούστου, εξουσιοδοτώντας προς τούτο τους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Τουρισμού.
Το προσφερθέν τίμημα για την υποπαραχώρηση της μαρίνας για διάστημα 40 ετών ανήλθε σε 89 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι η υπογραφή της σύμβασης θα γίνει εντός Σεπτεμβρίου, δρομολογώντας το κλείσιμο της συναλλαγής εντός φθινοπώρου. Η σύμβαση θα πρέπει να περάσει και από τη Βουλή.
Έργα αναβάθμισης 110 εκατ. ευρώ
Την περασμένη εβδομάδα, εντωμεταξύ, ανατέθηκαν από την αρμόδια κυβερνητική επιτροπή στην ειδική task force του ΤΑΙΠΕΔ, τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF), δεκαεπτά έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης λιμενικών υποδομών ανά την Ελλάδα, συνολικού ύψους 110 εκατ. ευρώ.
Οι παρεμβάσεις αυτές αφορούν από επεκτάσεις λιμενικών υποδομών και έργα βελτίωσης προσβασιμότητας για ΑμεΑ ως την ψηφιακή μετάβαση και την ασφάλεια και προστασία. Τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν ως το τέλος του 2027.
Ειδικότερα, αυτά αφορούν: επέκταση λιμενικών και κτηριακών εγκαταστάσεων λιμένα Αγίου Νικολάου Κρήτης, αναβάθμιση λιμενικών εγκαταστάσεων λιμένα Καταπόλων Αμοργού και περιφερειακή οδός λιμένα Καταπόλων, επέκταση προβλήτα λιμένα Φολεγάνδρου, λιμένας Αγίου Ευστρατίου, επέκταση προσήνεμου μώλου Αγίου Κηρύκου και κατασκευή υπήνεμου μόλου λιμένα Ευδήλου Ικαρίας, επισκευή κρηπιδώματος επί πασσάλων στον κεντρικό λιμένα νήσου Φούρνων, επισκευή και επέκταση λιμενοβραχίονα Ποταμού Αντικυθήρων, αναβάθμιση λιμενικών εγκαταστάσεων – επέκταση κρηπιδωμάτων στο Λιμάνι Καμαριώτισσας Νήσου Σαμοθράκης, ανακατασκευή κρηπιδωμάτων λιμένος Μεγίστης Καστελόριζου, επέκταση λιμένα Λειψών, ολοκλήρωση λιμένα Αυλάκια Οθωνών, βελτίωση υποδομών και εγκαταστάσεων λιμένα Αγίου Στεφάνου Αυλιωτών, λιμενική εγκατάσταση από-επιβιβάσεως επιβατών στο δυτικό άκρο της Αγίας Ρούμελης Σφακίων και επέκταση-βελτίωση λιμένων Μαθρακίου, Μαύρης Λιμνώνας Σφακίων και λιμένα Παλαιόχωρας.