Όλα τα Ελληνικά προϊόντα, το μέλι, το λάδι, το κρασί και οι ελληνικές υπερτροφές έχουν ανοδική πορεία στις αγορές της Ευρώπης και της Ασίας. Ο Γιάννης Ταμπάρης, ιδιοκτήτης της εταιρείας “Χρυσόμελο”, που από το 2014 εξάγει σε όλες τις μεγάλες αγορές του εξωτερικού εξαιρετικής ποιότητας μέλι, μιλά στο Rizopoulos Post για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, τα κίνητρα προς τους νέους επιχειρηματίες, τις προοπτικές που έχουν τα προϊόντα του τόπου μας στο εξωτερικό, αλλά και για την επιτυχία της εταιρείας του με εξαγωγές σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική, συνεργασία με την Ιαπωνία, καθώς και με το πολυτελές ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία στην Αθήνα και με την αλυσίδα καταστημάτων Αθανασίου στην πόλη της Καλαμάτας.
Συνέντευξη στη Δέσποινα Γριβέα
Πότε πήρες την απόφαση να ασχοληθείς με το μέλι; Ποια ήταν η ιδέα και πως προέκυψε.
Το 2010 στην Καλαμάτα, βρεθήκαμε σε ένα μελισσοκομείο ενός οικογενειακού φίλου μελισσοκόμου που προθυμοποιήθηκε να μας ξεναγήσει στις κυψέλες του. Μόλις μας άνοιξε την πρώτη κυψέλη και είδαμε τι συμβαίνει σε αυτή την γλυκιά κοινωνία μαγευτήκαμε και κολλήσαμε πραγματικά. Έτσι αρχικά, πήραμε την απόφαση να ξεκινήσουμε ερασιτεχνικά και σαν hobby, καθώς είχαμε άλλες κύριες δουλειές τότε. Εγώ εργαζόμουν στην Δημοτική Αστυνομία του Δήμου Αθηναίων και η γυναίκα μου ήταν συμβασιούχα νοσοκόμα. Γενικά, σαν άτομο είμαι ανήσυχο πνεύμα, συνεχώς θέλω να δημιουργώ, να παράγω ιδέες και να εξελίσσομαι μέσα από την δουλειά μου. Έτσι λοιπόν, μερικές φορές είναι σαν να συνωμοτεί το σύμπαν και να σε σπρώχνει σε άλλη κατεύθυνση από αυτή που πηγαίνεις κι εσύ το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να στρίψεις το τιμόνι και να πάρεις τον δρόμο της ευκαιρίας σου.
Πότε και πώς ξεκίνησες την εταιρεία “Χρυσόμελο”;
Το 2013 λοιπόν καταργείται η δημοτική αστυνομία και πλέον χάνω την δουλειά μου, η γυναίκα μου ήδη είχε τελειώσει η σύμβασή της, οπότε ουσιαστικά μένουμε άνεργοι και οι δύο σε μια πολύ δύσκολη οικονομική στιγμή για την χώρα μας. Αβεβαιότητα, άγχος, αλλά και ταυτόχρονα θυμός για την απόλυση που ήρθε χωρίς κριτήρια, χωρίς αξιολόγηση ποιος δουλεύει και ποιος όχι, απλά επειδή είχαμε το λιγότερο πολιτικό κόστος σαν υπηρεσία μπήκαμε όλοι σε ένα τσουβάλι για να βγούνε τα νούμερα…! Ενώ όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα αργότερα, μπορούσα να παραμείνω σε μια άλλη θέση στο δημόσιο, είπα όχι και πήρα το ρίσκο να δημιουργήσω κάτι δικό μου. Το ρίσκο ήταν τεράστιο, από την μία γύρισα την πλάτη στο σίγουρο δημόσιο κι από την άλλη επένδυσα ότι οικονομίες είχαμε μαζέψει, ιδρύοντας το Χρυσόμελο. Διάλεξα τον δύσκολο δρόμο μέσα σε μια δύσκολη οικονομική κρίση για την χώρα μας. Η πίστη στον εαυτό μου και το πείσμα μου ήταν αυτά που με έκαναν να πάω κόντρα σε όλα. Πολλοί με χαρακτήρισαν τρελό, ότι πάω να κάνω περιουσίες με φτερά, ότι διάλεξα τον δύσκολο δρόμο ενώ ήμουνα στον εύκολο κι ότι είμαι χαζός. Δεν άκουγα τίποτα όμως, είχα το πλάνο μου και στο μυαλό μου οραματιζόμουν ακριβώς την πορεία που έχει πετύχει μέσα σε 2,5 χρόνια το Χρυσόμελο.
Ποια θεωρείς την μεγαλύτερή σου επιτυχία από όταν ξεκίνησε η εταιρεία μέχρι και σήμερα;
Ο μεγαλύτερος μου στόχος από τότε που ιδρύθηκε το Χρυσόμελο ήταν και είναι η εξωστρέφεια, να στείλω σταγόνες Χρυσόμελο σε όλο τον κόσμο…! Αυτό ήταν το όραμα μου. Αυτή την στιγμή εξάγουμε τα προϊόντα μας σε Ευρώπη, Ασία, Αμερική. Από τις μεγαλύτερες επιτυχίες μας είναι η συνεργασία και οι εξαγωγές των προϊόντων μας στην χώρα της Ιαπωνίας κι αυτό το λέω γιατί είναι μία πολύ απαιτητική και δύσκολη αγορά για να μπες με πολύ μεγάλες διαδικασίες από τον εκτελωνισμό μέχρι και την τοποθέτηση στο ράφι. Επίσης, μια τεράστια επιτυχία είναι η συνεργασία μας, με το πολυτελές ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία στο Σύνταγμα της Αθήνας και με την αλυσίδα καταστημάτων Αθανασίου στην πόλη της Καλαμάτας.
Tί θα συμβούλευες τους συμπατριώτες μας και ιδιαιτέρως τους νέους που θέλουν να ξεκινήσουν μια εταιρεία; Tί θα έπρεπε κατά τη γνώμη σου να προσέξουν;
Θεωρώ ότι ο πρωτογενής τομέας και ο τουρισμός θα έπρεπε να είναι οι βαριές βιομηχανίες αυτής της χώρας. Ένα καλό που έκανε η κρίση είναι ότι πολλοί νέοι ασχολήθηκαν με την γη, παράγουν, μεταποιούν, συσκευάζουν, καινοτομούν κι εξάγουν τα ελληνικά ‘διαμάντια’ που βγάζει η χώρα μας. Από τις εξαγωγές αυτές ενισχύεται η ελληνική οικονομία καθώς έρχονται έσοδα στην χώρα μας. Οι ξένες αγορές τα θέλουν τα ελληνικά προϊόντα υπάρχει ζήτηση , άρα πρέπει να υπάρξει και προσφορά που είναι δυστυχώς ελάχιστη. Δεν μπορώ να χωνέψω στο μυαλό μου ότι εισάγουμε το 90% απ’ ότι τρώμε και το Νο 1 ‘προϊόν μας σε εξαγωγές είναι τα νέα παιδιά…! Πρέπει να καταλάβουμε επιτέλους ότι κατοικούμε σε ένα κομμάτι ‘χρυσού’ που ονομάζεται μάνα γη που πρέπει να εκμεταλλευτούμε προς όφελος της χώρας μας και με την γεωγραφική της θέση να αναπτύξουμε το εμπόριο και να τα εξάγουμε παντού…! Αυτό που συμβουλεύω τα νέα παιδιά είναι να διαλέξουν τον δύσκολο δρόμο, καθώς εύκολος πλέον δεν υπάρχει, να πεισμώσουν, να πιστέψουν σε αυτό που θα κάνουν, να το κυνηγήσουν και να το υποστηρίξουν. Τα λάθη και την αποτυχία να μην την φοβηθούν γιατί αυτά είναι που σε κάνουν πιο έτοιμο και πιο έμπειρο να πετύχεις… Εάν γίνουνε αυτά τα βήματα κι αυτή η προσπάθεια από τους νέους μόνο για επιτυχία και ανάπτυξη μπορούμε να μιλάμε.
Κατά τη γνώμη σου υπάρχουν ευκαιρίες στην Ελλάδα της κρίσης κι, αν ναι, σε ποιους τομείς;
Όπως είπα και στην προηγούμενη ερώτηση οι τομείς που πάντα ήταν δυνατή η χώρα μας είναι ο πρωτογενής τομέας, ο τουρισμός και το εμπόριο λόγω της γεωγραφικής μας θέσης. Αυτή τη στιγμή η χώρα μας δεν μπορεί να παράξει χρήμα εσωτερικά, άρα πρέπει να φέρει απ’ έξω έσοδα αυτό θα το πετύχει ενισχύοντας τις εξαγωγές των προϊόντων που παράγει κι ενισχύοντας τον τουρισμό της προσελκύοντας όσο περισσότερους επισκέπτες από το εξωτερικό.
Μίλησε μας για την “Χρυσόμελο” με αριθμούς;
Το Χρυσόμελο μέσα σε 2,5 χρόνια επαγγελματικής παρουσίας έχει καταφέρει να εξάγει τα προϊόντα του σε 15 χώρες και να είναι στα ράφια 120 καταστημάτων στην εγχώρια αγορά.
Ως άνθρωπος της αγοράς και επαγγελματίας που συνεργάζεται με το εξωτερικό πιστεύεις ότι πρέπει να αλλάξει κάτι κι, αν ναι, τί στην ελληνική αγορά, έτσι ώστε να είναι πιο φιλική προς τους νέους επαγγελματίες που ξεκινούν μια επιχειρηματική προσπάθεια; Tί διαφορές έχεις δει σε σχέση με το εξωτερικό;
Στην Ελλάδα δυστυχώς η επιχειρηματικότητα αντιμετωπίζεται σαν ποινικό αδίκημα. Το χειρότερο εμπόδιο στην παραγωγή και στην δημιουργία είναι το ίδιο το κράτος… Παρανοϊκή φορολογία, πανάκριβα δημόσια ασφαλιστικά ταμεία που δεν σου προσφέρουν καμία υγειονομική ασφάλεια και περίθαλψη, παράλογες εισφορές, γραφειοκρατία κι ένας δυσκοίλιος δημόσιος μηχανισμός να σε φρενάρει σε ότι κάνεις. Οπότε εγώ αυτά τα 2,5 χρόνια επιχειρηματικότητας δεν έχω δει καμία φιλική διάθεση ή πρόθεση από την κυβέρνηση. Με θυμάται μόνο κάθε μήνα για να εισπράξει και για τίποτα άλλο. Υποτίθεται ότι εξάγω προϊόντα και φέρνω χρήματα στην Ελληνική οικονομία κι αντί να είναι πλάι μου να με βοηθήσει να φέρω κι άλλα, με την στάση της μου δείχνει ότι θέλει να κλείσω ή να πάω την έδρα μου στο εξωτερικό για να επιβιώσω. Κι αυτό συμβαίνει για να μην κάνει μεταρρυθμίσεις, να μην ξεβολέψει τους βολεμένους, δηλαδή για να μην κάνει το αυτονόητο χαντακώνει μια ολόκληρη γενιά νέων ανθρώπων με όνειρα να προσφέρουν στον τόπο μας και τους εξορίζει στο εξωτερικό για την επιβίωση. Αν αυτό δεν είναι προδοσία τότε τι είναι…! Οι διαφορές με το εξωτερικό είναι χαοτικές, στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες υπάρχει οικονομική παιδεία και σωστή νοοτροπία, δεν σκέφτονται ο καθένας να βολευτεί και να πεθάνει η κατσίκα του γείτονα. Επί παραδείγματι, στην Ελλάδα μπορεί να πληρώνουμε τις ίδιες ασφαλιστικές εισφορές με την Σουηδία, αλλά εδώ θα πας στο νοσοκομείο και μέχρι να σε δει γιατρός θα έχεις γίνει καλά μόνος σου ή θα πληρώσεις extra να σε δει ιδιώτης γιατρός στο ιατρείο του, ενώ στην Σουηδία ξέρεις ότι θα σε αναλάβει ένα πρότυπο σύστημα υγείας και τα λεφτά σου πιάνουν τόπο, μην αναφερθώ για παιδεία και οικονομία…!
Ποια θεωρείς ανερχόμενη αγορά για εξαγωγές ελληνικών αγροτικών προϊόντων γενικότερα και του μελιού ειδικότερα και γιατί;
Η αγορά της Ασίας και συγκεκριμένα της Ιαπωνίας έχει τεράστιες προοπτικές για όλα τα Ελληνικά προϊόντα. Το μέλι, το λάδι, το κρασί και οι Ελληνικές υπερτροφές έχουν ανοδική πορεία σε αυτή την αγορά και προβλέπω ότι μελλοντικά θα τριπλασιαστεί η ζήτηση των Ελληνικών προϊόντων εκεί.
Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι για την “Χρυσόμελο”;
Η φράση που με χαρακτηρίζει είναι το sky is the limit…! Οπότε σε κάθε επίτευξη κάποιων στόχων , σειρά έχουν οι επόμενοι! Πάντα υπάρχει το παραπάνω και το καλύτερο. Οπότε στα μελλοντικά μας σχέδια είναι να επεκταθούμε και σε άλλες Ασιατικές χώρες μετά την Ιαπωνία, να ανοιχτούμε στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και να εξάγουμε στην Αυστραλία και στον Καναδά. Αυτές είναι οι αγορές στόχοι που κυνηγάμε τώρα.
Info: