Επεκτείνεται η διερεύνηση των ευθυνών στο θέμα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών την ώρα που νέα στοιχεία έρχονται συνεχώς στη δημοσιότητα ξετυλίγοντας το κουβάρι των μοιραίων ενεργειών που οδήγησαν στην ανείπωτη τραγωδία. Τα ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις πολλά και αμείλικτα στα χείλη όχι μόνο των 57 οικογενειών, αλλά και σε ολόκληρης της ελληνικής κοινωνίας.
Ειδικός Εφέτης ανακριτής αναλαμβάνει την έρευνα, αναζητώντας ποινικές ευθύνες όλων των εμπλεκομένων, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων των υπευθύνων, υπηρεσιακών παραγόντων, του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος, και των θυγατρικών του, όπως επίσης και τις ευθύνες που αφορούν τον σταθμάρχη της Λάρισας.
Την ίδια ώρα η Οικονομική Εισαγγελία ξεκινά μεγάλη έρευνα για τα έργα που δεν υλοποιήθηκαν στον ΟΣΕ Στο πλαίσιό της θα εξεταστούν πλήρως όλες οι συμβάσεις σε βάθος χρόνου, τα χρήματα που έχουν δαπανηθεί, καθώς και η υλοποίηση ή μη των χρονοδιαγραμμάτων για την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού έργου.
Οι εργασίες της κυβερνητικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων για την αποτίμηση από διοικητική και τεχνική άποψη των συστημικών σφαλμάτων στον τομέα των σιδηροδρόμων θα διενεργηθεί εκ παραλλήλου και το πόρισμα της θα διαβιβαστεί στη Δικαιοσύνη ώστε για να καταστεί μέρος της δικογραφίας, όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός.
Στο μεταξύ συνεχίζεται το ανακριτικό έργο. Μετά την προφυλάκιση 59χρονου σταθμάρχη Λάρισας, την πόρτα της ανακρίτριας πέρασε χθες και δεύτερος σταθμάρχης, ο οποίος κλήθηκε ως μάρτυρας, κάτι που θα γίνει και με τους υπόλοιπους καθώς και με το λοιπό προσωπικό του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λάρισας.
Οι έρευνες έχουν εστιαστεί στην κατάθεση του 59χρονου σταθμάρχη, που δηλώνει πως ήταν μόνος του στη βάρδια, ενώ τουλάχιστον για μια ώρα θα έπρεπε να είναι μαζί του και δεύτερος σταθμάρχης. Ο ίδιος δηλώνει κενό μνήμης σε σχέση με το τι συνέβη με το κλειδί 118 που έπρεπε να φέρει σε σωστή τροχιά την επιβατική αμαξοστοιχία. Είπε ότι δεν μπορεί να θυμηθεί τι έγινε, αν το επανέφερε δηλαδή στη θέση του ή όχι.
Ερωτήματα για το ρόλο του επιθεωρητή του σταθμού της Λάρισας
Υπό διερεύνηση είναι η αναρρωτική άδεια που έλαβε αμέσως μετά το δυστύχημα ο επιθεωρητής του σταθμού της Λάρισας, ο προϊστάμενος που είναι και ο υπεύθυνος για την κατάρτιση των βαρδιών, καθώς ο 59χρονος κλήθηκε να φέρει εις πέρας ολομόναχος τη νυχτερινή βάρδια με εμπειρία μόλις 15 ημερών στο νευραλγικό αυτό πόστο. Σήμερα αναμένεται το πόρισμα της ΕΔΕ που ζητήθηκε με τον χαρακτηρισμό του κατεπείγοντος από τον υπουργό Υγείας Θάνο Πλεύρη για το πώς και γιατί του χορηγήθηκε η αναρρωτική άδεια από την νευρολογική κλινική Λάρισας
Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, εμφανίστηκε στα Εξωτερικά Ιατρεία της Νευροχειρουργικής του Νοσοκομείου Βόλου, με πόνο στη μέση, αναζητώντας τον διευθυντή της κλινικής, ο οποίος όμως δεν είχε ιατρείο και τον παρέπεμψε σε άλλον γιατρό που τελικά του υπέγραψε την αναρρωτική. Χθες κατέθεσε ο γιατρός της Νευροχειρουργικής που υπέγραψε την άδεια και για σήμερα έχει κληθεί ο διευθυντή της κλινικής.
Έπρεπε να είναι τρεις σταθμάρχες στη βάρδια
Ο επιθεωρητής, βρίσκεται ήδη σε αργία ενώ υποστηρίζει πως η απόφαση αυτή στερείται νομικής βάσης, Σύμφωνα με πληροφορίες κάποιος ο οποίος βρίσκεται σε αναρρωτική άδεια δεν μπορεί να τεθεί σε αργία. Φέρεται κατά την κατάθεση του ενώπιον των ανακριτικών αρχών την Παρασκευή, να υποστήριξε μεταξύ άλλων πως βάσει του φύλλου θα έπρεπε αυτή τη μία ώρα, πριν την φονική σύγκρουση των δύο τρένων, να εργάζονται τρεις σταθμάρχες.
Ωστόσο στα χέρια της ανακρίτριας, βρίσκεται το σχετικό βαρδιόχαρτο, το οποίο παρέδωσε μάρτυρας «κλειδί» κατά την χθεσινή του πολύωρη κατάθεση. Πρόκειται για τον σταθμάρχη, που έφυγε στις 11 το βράδυ, όταν έληξε η βάρδια στα Παλαιοφάρσαλα και πήγε στη Λάρισα φτάνοντας περίπου μισή ώρα αργότερα, όταν είχε ήδη σημειωθεί το δυστύχημα, μένοντας μαζί με τον 59χρονο μέχρι και την προσαγωγή του από τους Αστυνομικούς. Στο φύλλο φέρεται να εμφανίζεται μόνο ένας σταθμάρχης στη βάρδια.
Ο προφυλακιστέος σταθμάρχης Λάρισας, έπιανε βάρδια στις 10 το βράδυ μέχρι και τις 7 το πρωί. Είναι μία από τις τρεις 9ωρες βάρδιες καθώς οι άλλες δύο είναι από τις 6 το πρωί μέχρι και τις 3 το μεσημέρι και από τις 2 το μεσημέρι μέχρι και τις 11 το βράδυ.
Σε κάθε μία από αυτές, εκτός της βραδινής, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν βάρδια δύο σταθμάρχες. Ένας έμπειρος και ένας νέος, η βάρδια του οποίου όμως είναι 8ωρη.
• πρωινή: 06:00 – 15:00 – 2 σταθμάρχες
• απογευματινή: 14:00 – 23:00 – 2 σταθμάρχες
• βραδινή: 22:00 – 07:00 – 1 σταθμάρχης
Στο κάδρο των ερευνών φέρεται να μπαίνει και έτερος σταθμάρχης η βάρδια του οποίου, το βράδυ που σημειώθηκε η τραγωδία, ξεκινούσε στις 2 το μεσημέρι και τελείωνε στις 11 το βράδυ. Για μία ώρα, από τις 10 μέχρι τις 11, θα έπρεπε να βρίσκεται στο πόστο του, μαζί με τον 59χρονο. Σύμφωνα με πληροφορίες, έφυγε περίπου μισή ώρα πριν από την λήξη της βάρδιας του, αφήνοντας μόνο του τον κατηγορούμενο.
Τι λέει ο προφυλακισμένος σταθμάρχης
Ο 59χρονος ισχυρίστηκε πως τις ώρες που προηγήθηκαν είχαν σημειωθεί επτά διαφορετικές προβληματικές καταστάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο – βλάβες που είχαν γίνει πριν τη φονική σύγκρουση. Ο φόρτος αυτός φέρεται να του δημιούργησε μεγάλο άγχος ενώ υποστηρίζει πως δεν έπρεπε να παραδώσει τα καθήκοντά του ο απογευματινός σταθμάρχης σε εκείνον κι ότι έπρεπε να παραμείνει τουλάχιστον μέχρι τις 11 και στη συνέχεια να αποχωρήσει αφού λυθούν οι εκκρεμότητες.
Τέλος να σημειωθεί πως εξετάζεται τόσο το καταγραφικό του ενός τρένου που εντοπίστηκε όπως και το καταγραφικό σηματοδότησης που κατασχέθηκε στο σταθμό της Λάρισας και στο οποίο έχουν καταγραφεί όλες οι κινήσεις στον σιδηροδρομικό σταθμό όσο και οι επικοινωνίες των σταθμαρχών.