Μέχρι και λίγα 24ωρα πριν το δυστύχημα, ο προφυλακισμένος σταθμάρχης είχε βάρδιες Μαθητείας στον κεντρικό σταθμό Λάρισας. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, στις 22 και 23 Φλεβάρη συμπεριλαμβάνεται στις βάρδιες με το χαρακτηριστικό ΜΘ δηλαδή μαθητεία δίπλα σε παλαιότερους και έμπειρους σταθμάρχες. Και την ακριβώς επόμενη μέρα στις 24 Φλεβάρη και για πέντε συνεχόμενες βάρδιες μέχρι και τις 28, μέρα του δυστυχήματος, του αναθέτουν την νυχτερινή βάρδια την οποία αναλαμβάνει μόνος του.
Όσο για το ποιος έχει την τελική ευθύνη για τις βάρδιες, αυτό που φαίνεται να προκύπει είναι ότι ο προϊστάμενος, ο επιθεωρητής του ΟΣΕ φαίνεται πως έχει βάλει την υπογραφή του και έχει εγκρίνει τις βάρδιες. Δεν είναι γνωστό βέβαια αν είναι το τελικό έγγραφο.
Ακόμα, η δημοσιογράφος της ΕΡΤ Χαρά Γιαννοπούλου, είπε ότι ο σταθμάρχης πήρε την εκπαίδευση και έλαβε την πιστοποίηση ότι είναι ικανός να αναλάβει καθήκοντα από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων. Έλαβε την πιστοποίησή του στις 28 Γενάρη. Ωστόσο είναι πολύ μικρό το χρονικό διάστημα για να εξασκήσει πρακτικά τα όσα έμαθε. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της δημοσιογράφου, την διαχείριση της αμαξοστοιχίας την οποία υποδέχτηκε μόνος του, φαίνεται να την έκανε χειροκίνητα τη στιγμή που υπάρχει δυνατότητα να γίνεται με ένα αυτόματο σύστημα χάραξης δρομολογίου, τον οποίο ακολουθούν όλοι οι έμποροι συνάδελδφοί του.
Ωστόσο εκείνος επέλεξε ή δεν μπόρεσε ή δεν ήξερε να την κάνει αυτόματα και την έκανε χειροκίνητα και αυτό άφηνε πολλά περιθώρια λάθους.
Τρία νέα πρόσωπα στο στόχαστρο της Δικαιοσύνης
Εξηγήσεις ως κατηγορούμενοι για το δυστύχημα στα Τέμπη αναμένεται να κληθούν να δώσουν στην ανακρίτρια, τρία νέα πρόσωπα, στα οποία ασκήθηκαν ποινικές διώξεις:
- για το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών
- και για τα πλημμελήματα των ανθρωποκτονιών και σωματικών βλαβών κατά συρροή.
Το πρώτο πρόσωπο είναι ο 63χρονος επιθεωρητής ΟΣΕ Λάρισας Δ.Ν., που έβγαλε τις βάρδιες τοποθετώντας τον προφυλακιστέο σταθμάρχη μόνο του στη βραδινή βάρδια, 22.00-7.00. Λίγες ώρες μετά το δυστύχημα, έσπευσε στο Γενικό Νοσοκομείου Βόλου, εκεί όπου έλαβε αναρρωτική άδεια ενώ στη συνέχεια εμφανίστηκε στην ανακρίτρια προκειμένου να καταθέσει, χωρίς να έχει λάβει κλήση.
Το δεύτερο πρόσωπο είναι ο έμπειρος σταθμάρχης, ο οποίος βάσει της απολογίας του κατηγορούμενου συναδέλφου του έφυγε στις 22.20. Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ από το περιβάλλον του, ο ίδιος φέρεται να υποστηρίζει: «Στην βάρδιά μου διαχειρίστηκα 35 τρένα και έφυγα αφήνοντας τον συνάδελφό μου να διαχειριστεί τον προαστιακό που την ώρα που έφευγα, έμπαινε στο σταθμό και την αμαξοστοιχία 62 που έφτανε στις 23.05 οπότε και θα είχα σχολάσει».
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο σταθμάρχης υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλων, Γιώργος Ζήντρος, αναφέρει πως ο εν λόγω συνάδελφος του, βάσει της εμπειρίας του θα μπορούσε ίσως να είχε δει το λάθος με το κλειδί στον πίνακα.
«Από τηλεγραφήματα που είχα με τον σταθμάρχη, καταλαβα ότι ο Κ.Π. έφυγε. Τον πήρα τηλέφωνο στο κινητό του στις 22:45 και του είπα “Γιατί δεν κάθεσαι ακόμα λίγο; Να περάσουμε και το τελευταίο τρένο;” Και μου απάντησε ” Πόσο να καθίσω; Να κάθομαι να φυλάω αυτόν;”
Ο τρίτος είναι ο ενισχυτικός σταθμάρχης, που φέρεται σύμφωνα με όσα υποστηρίζει ο 59χρονος να έφυγε στις 22.10.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες ήδη στα χέρια της ανακρίτριας βρίσκονται οι πρώτες εκτιμήσεις των δικαστικών πραγματογνωμόνων, οι οποίοι συνεχίζουν την έρευνα τους.
Η ΕΡΤ αποκαλύπτει το έγγραφο με τις βάρδιες των σταθμαρχών που σύμφωνα με όσα φέρεται να υποστήριξε ο επιθεωρητής, το πρόγραμμα για τον Φεβρουάριο είχε προγραμματιστεί από τα τέλη Ιανουαρίου.
Τι φέρεται να υποστήριξε ο επιθεωρητής:
«…προγραμματίστηκε από τις 25 έως τις 27 Ιανουαρίου, στάλθηκε στην Διεύθυνση Κυκλοφορίας προς γνώση του διευθυντή, σε περίπτωση που θέλει να κάνει κάποια αλλαγή και ανακοινώθηκε στο προσωπικό».
Βάσει του προγράμματος, προκύπτει ότι ο 59χρονος, τον οποίο σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι συνάδελφοι του θεωρούσαν ακατάλληλο και ανεπαρκή, είχε κληθεί να αναλάβει καθήκοντα μαθητείας στις 22 και 23 Φεβρουαρίου, δίπλα σε άλλον έμπειρο σταθμάρχη. Από την Παρασκευή 24 Φλεβάρη έως και 28 που σημειώθηκε το μοιραίο δυστύχημα, ήταν στην βάρδια ως ο μοναδικός σταθμάρχης. Όσον αφορά τον ενισχυτικό, αν και δεν μπορούσε να δουλέψει υπερωρίες καθώς ήταν με μπλοκάκι και έπρεπε να αποχωρήσει στις 22.00, στο πρόγραμμα αναγράφεται η ένδειξη Ε2, που σημαίνει απογευματινή βάρδια, δηλαδή 14.00-23.00.
Ο επιθεωρητής φέρεται να υποστήριξε: «Μεταξύ 22:00 και 23:00, υπήρχαν και υπηρετούσαν ταυτόχρονα τρεις σταθμάρχες, με επικεφαλής τον Π. ως αρχαιότερο. Μετά το συμβάν ενημερώθηκα από τον σταθμάρχη Σ. ότι από την έναρξη της βάρδιας του ώρα 22:00 ήταν μόνος του διότι ούτε ο Π. ούτε ο Χ. βρίσκονταν στο γραφείο του σταθμάρχη».
Ενώπιον της ανακρίτριας φέρεται να υποστήριξε ο 63χρονος επιθεωρητής πως: «Δεν αναφέρθηκε κάποια βλάβη, διότι μπορεί να παρουσιάστηκε εκείνη τη στιγμή, οπότε στην περίπτωση αυτή ο σταθμάρχης, όφειλε να επιδώσει υπόδειγμα 1001 στον μηχανοδηγό αμαξοστοιχίας και στον προϊστάμενο βάσει του εσωτερικού κανονισμού κυκλοφορίας…Πριν την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας, οφείλουν να το υπογράψουν ο μηχανοδηγός και ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας. Υπάρχουν περιπτώσεις που το υπόδειγμα 1001 επιδίδεται και μέσω τηλεφώνου».
Ακόμα φέρεται να είπε:
«Ο μηχανοδηγός, σίγουρα αντιλήφθηκε ότι ήρθε στη γραμμή καθόδου και θα έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί δεν πήρε το υπόδειγμα 1001. Ο συγκεκριμένος οδηγός…, απ’ όσο γνωρίζω το τελευταίο χρονικό διάστημα δεν εργαζόταν στην γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και επανήλθε πρόσφατα».
Για λάθη και του μηχανοδηγού του intercity 62, μιλάει ο σταθμάρχης υπηρεσίας Παλαιοφαρσάλων, Γιώργος Ζήντρος:
«Ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας 62 δεν αντέδρασε όταν είδε ότι βγαίνει από την σωστή πορεία. Αμέσως έπρεπε να ακινητοποιήσει την αμαξοστοιχία. Πριν καν μπει στην διαγώνιο. Εδώ είναι το πρώτο λάθος.
Ο Υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, κ. Γιώργος Γεραπετρίτης συναντήθηκε με τους εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και άλλων σωματείων.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες συμφωνήθηκε να οριστεί νέα συνάντηση, για την ασφαλή επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου.