Αποτελεσματικός τρόπους για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα τους, διατηρώντας ταυτόχρονα την αναπτυξιακή τους προοπτική, μοιράζονται εκπρόσωποι φορέων, c-level στελέχη και πολιτικοί στο πλαίσιο του «Aviation Event 2024» που πραγματοποιείται στην Κλουζ της Ρουμανίας με συμμετοχή επαγγελματιών του κλάδου και δημοσιογράφους από 20 χώρες της Ευρώπης.
Μεταξύ των καλεσμένων που κέντρισαν το ενδιαφέρον, ο Πρόεδρος της Wizz Air, Robert Carey, ο οποίος έδωσε μια γεύση από τις εξελίξεις στο τοπίο των χαμηλού κόστους αεροπορικών εταιρειών.
Ξεκίνησε την καριέρα του στην αεροπορία πριν από είκοσι χρόνια με την America West Airlines και ακολούθησε η Delta Air Lines. Μετά την Delta, πέρασε πάνω από μια δεκαετία στη McKinsey, εντάχθηκε στην easyJet 2017 στη θέση του Chief Commercial and Customer Officer και από το 2021 είναι επικεφαλής της αεροπορικής εταιρείας ULCC με έσοδα 4 δισεκατομμυρίων ευρώ, υπό την ομπρέλα της οποίας βρίσκονται Wizz Air Hungary, Wizz Air UK και Wizz Air Abu Dhabi.
«Μπήκα στον όμιλο πριν από 3 χρόνια και όταν μου έγινε η κρούση σκέφτηκα ότι είναι μια από τις πιο ενδιαφέρουσες βιομηχανίες. Ήταν μια προσφορά που δεν μπορούσα αρνηθώ. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η εφοδιαστική αλυσίδα η οποία δεν λειτουργεί στο επίπεδο που θέλουμε. Δείτε τι γίνεται με τους κατασκευαστές αεροσκαφών. Πρέπει να βρούμε τρόπους ώστε να μεταφέρουμε τον κόσμο εκεί που θέλει να πάει».
Πληθωρισμός και μισθοί είναι μια κατάσταση που, όπως είπε παρακολουθούν στενά, δεδομένου ότι η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού αποτελεί «αγκάθι» που μεταφράζεται σε υψηλό κόστος. «Προσπαθούμε να πληρώνουμε τους ανθρώπους μας με το νόμιμο της αγοράς, αλλά δίνουμε και αυξήσεις για να τους κρατήσουμε. Επενδύουμε στην ανάπτυξη των ανθρώπινου δυναμικού και των πελατών μας, αλλά και στην ανάπτυξη νέων αγορών που περιμένουμε να ωριμάσουν. Η ζήτηση υπάρχει και δεν βλέπουμε συρρίκνωση, ενώ διατηρείται η τάση του «revenge travel» που δημιουργήθηκε εξαιτίας της πανδημίας και των lockdowns».
Η εκτίμηση του κ. Carey είναι ότι η φετινή θα είναι μια καλή χρονιά, αλλά ως βιομηχανία θα είναι περιορισμένη σε επίπεδο χωρητικότητας λόγω της μη σωστής λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας. «Ο πελάτης αναζητά καλή τιμή και αίσθημα ασφάλειας. Και ως low cost εταιρεία φροντίζουμε να το προσφέρουμε. Επιπρόσθετα, η βιωσιμότητα είναι ένα θέμα που θα μας απασχολήσει και νομίζω ότι βρισκόμαστε σε καλό δρόμο. Σήμερα έχουμε τις μικρότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ως αεροπορική και θα συνεχίσουμε να επενδύουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Σίγουρα είναι πρόκληση αφού απαιτούνται επενδύσεις, και σε επίπεδο SAF και σε επίπεδο υιοθέτησης νέων τεχνολογικών εργαλείων».
Σχολιάζοντας το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο και τους κανονισμούς που επιβάλλονται από την ΕΕ, είπε: «Κάθε φορά που βλέπουμε περισσότερους περιορισμούς να επιβάλλονται, τόσο δυσκολευόμαστε στην εφαρμογή τους. Γιατί αντιλαμβάνομαι ότι τελικά είναι περισσότερο πολιτικά παιχνίδια, όταν στόχος πρέπει να είναι η εύρυθμη λειτουργία του κλάδου σε ένα καθεστώς διαφάνειας».
Κατέληξε λέγοντας πως σήμερα με το brand Wizz Air πετούν περί τα 200 αεροσκάφη, 20 νέα θα έχουν προστεθεί στον στόλο μέχρι το τέλος του χρόνου και ο στόχος είναι τα 500 έως το 2030.
Προσβασιμότητα και ευελιξία
Μεταξύ των ομιλητών, ο CEO του αεροδρομίου της Κλουζ, κ. David Cicero o οποίος παρουσίασε το αναπτυξιακό πλάνο του αεροδρομίου που σήμερα επισκέπτονται ετησίως 3,2 εκατομμύρια επιβάτες και ο στόχος που έχει τεθεί είναι μέχρι το 2040 ο αριθμός τους να έχει αυξηθεί σε 7 εκατομμύρια, χάρη στην ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας με νέες αεροπορικές και προορισμούς που θα ενταχθούν στο υφιστάμενο δίκτυο, καθώς επίσης και μέσα από την επέκταση των υποδομών κατά 500 τ.μ.
«Περιμένουμε περεταίρω ανάπτυξη στην περιοχή τα επόμενα χρόνια. Προς το παρόν 70% της επιβατικής κίνησης προέρχεται από τουρίστες εντός Σέγκεν και το υπόλοιπο 30% εκτός Σέγκεν. Τα τελευταία χρόνια έχουν συντελεστεί επενδύσεις συνολικού ύψους 140 εκατ. Ευρώ εκ των οποίων τα 40 προέρχονται από κονδύλια της Ε.Ε.» Πρόκειται, όπως είπε, για το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο στη Ρουμανία το οποίο βρίσκεται σε φάση εκσυγχρονισμού με επενδύσεις που επικεντρώνονται σε υποδομές και ασφάλεια.
«Είμαστε τεχνικά προετοιμασμένοι εδώ και πολύ καιρό για την ένταξη μας στη συνθήκη Σένγκεν. Πληρούμε όλες τις προϋποθέσεις και θέλουμε να αισθανόμαστε ότι όλοι είμαστε ευρωπαίοι με ίσα δικαιώματα. Η προσβασιμότητα και η ευελιξία είναι πολύ σημαντικές και σε συνεργασία με τις τοπικές τουριστικές αρχές κάνουμε ότι μπορούμε για να προωθήσουμε την περιοχή. Πρέπει να επενδύσουμε περισσότερο στην επικοινωνία».
Αναφερόμενος στην αεροπορική βιομηχανία παραδέχτηκε ότι σε επίπεδο νέου στόλου δεν υπάρχουν αρκετά αεροπλάνα στην αγορά, ενώ σχολίασε και τα προβλήματα που έχουν παρουσιάσει οι κινητήρες γνωστών αερομεταφορέων, όπως η Lufthansa. Εν προκειμένω, τόνισε πως για τον έλεγχο χρειάζονται τουλάχιστον 270 ημέρες, με ότι αυτό συνεπάγεται για την τουριστική κίνηση.
«Οι αεροπορικές ζητάνε από τα αεροδρόμια μικρότερες χρεώσεις και οι ταξιδιώτες ζητάνε χαμηλότερα εισιτήρια. Ως αεροδρόμιο αναγκαστήκαμε να αυξήσουμε τις τιμές λόγω πληθωρισμού. Είναι μεγάλη συζήτηση, ως προς το ποιος τελικά έχει δίκιο. Υπάρχει μια σχέση μίσους – αγάπης μεταξύ αεροδρομίων και αεροπορικών!» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ερωτηθείς αναφορικά για την μέχρι στιγμής συνεργασία με την ελληνική αγορά, ο κ. Cicero aποκάλυψε ότι βρίσκονται σε συζητήσεις με Aegean και Sky express για απευθείας πτήσεις προς την Κλουζ στο εγγύς μέλλον. «Φέτος ολοκληρώνεται ένας καινούριος τερματικός σταθμός. Σκοπεύουμε να εντάξουμε νέους προορισμούς στο δίκτυo μας, μεταξύ των οποίων, το Παρίσι, το Βελιγράδι και το Ντουμπάϊ. Να σημειώσω ότι σε επίπεδο καινοτομίας είμαστε το πρώτο αεροδρόμιο στην Ευρώπη που από το 2022 έχουμε σταματήσει τον περιορισμό των υγρών προϊόντων» κατέληξε.
ΑΙ, Biometrics, Sustainability αλλάζουν τα δεδομένα
Σε πάνελ με τίτλο «Unleashing Economic Potential through Digital Transformation, Global Connectivity, and Airport – Led economies» οι ομιλητές εστίασαν στις ευκαιρίες που παρουσιάζονται προκειμένου ο κλάδος να κάνει την υπέρβαση.
«Πρέπει να ενισχύσουμε τα περιφερειακά αεροδρόμια γιατί από εκεί θα προκύψει η ενδυνάμωση της διασυνδεσιμότητας. Η αίσθησή μου είναι ότι τα έξτρα κόστη των αεροπορικών εισιτηρίων θα μετακυλιστούν και θα επιμεριστούν 50% -50% μεταξύ αεροπορικών και ταξιδιωτών. Ταυτόχρονα είναι πολύ σημαντικός ο ψηφιακός μετασχηματισμός και σταδιακά θα δούμε την τεχνητή νοημοσύνη να ενσωματώνεται περισσότερο στα αεροδρόμια και να ενισχύεται το ανέπαφο κομμάτι της εμπειρίας» ανέφερε η Claudia Tapardel, CEO & Founder CT EU Affairs, President of Women in Travel & Tourism Accosiation.
Ο Peter Oncken, Managing Partner, INTRO Aviation, τόνισε πως ο κόσμος έχει αλλάξει, όλα είναι πια θέμα βιωσιμότητας και δυστυχώς ξεχνάμε ότι ο αεροπορικός κλάδος είναι παγκόσμιος και επηρεάζει και άλλους τομείς της οικονομίας. Ο ίδιος εμφανίστηκε αισιόδοξος υπογραμμίζοντας πως όσα εμπόδια και να υπάρξουν, η αεροπορική βιομηχανία καταφέρνει να αναπτυχθεί και να ανοίξει το δρόμο.
Τις σκέψεις του μοιράστηκε με το κοινό και ο Pawel Galiak, Director of Aviation and Commercial Services, Krakow Airport, λέγοντας χαρακτηριστικά πως η ζήτηση καθορίζει τα πάντα ακόμη και τη σχέση μεταξύ αεροπορικών και αεροδρομίων, αλλά δεν πρέπει να εστιάζουμε τόσο στα νούμερα, όσο στην ποιότητα των τουριστών. «Μιλάμε με ξενοδόχους και άλλους επαγγελματίες του κλάδου και αξιοποιούμε δεδομένα για να έχουμε μια πιο σφαιρική εικόνα. Δεν σας κρύβω πως ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας – Ουκρανίας μας στερεί Αμερικανούς τουρίστες που νομίζουν ότι βρισκόμαστε κοντά στο πεδίο μάχης και ότι κινδυνεύουν».
Τέλος ο Hakki Guntay, General Manager, Turkish Airlines Romania, υπογράμμισε πως το βασικό πρόβλημα είναι ότι, ούτε οι αεροπορικές, ούτε τα αεροδρόμια μπορούν να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη τουριστική κίνηση και εκτός από την χωρητικότητα ανακύπτουν θέματα ασφαλείας, ενώ στην εξίσωση πρέπει να προστεθεί και το μεταναστευτικό κύμα. Ταυτόχρονα, όπως είπε, πρέπει να ενισχυθεί το «customer journey» με περισσότερη χρήση της τεχνολογίας και κυρίως των βιομετρικών.
Μαρία Ακριβού
Πηγή fortunegreece.com