Επί χρόνια, αν όχι και δεκαετίες τέσσερις προβληματικές επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας με χιλιάδες εργαζόμενους κινούνται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας κοστίζοντας στον κρατικό προϋπολογισμό πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε επιχορηγήσεις και εγγυήσεις δανείων.
Η χώρας μας διαχρονικά αποδείχθηκε ανίκανη να στηρίξει την υγιή τους λειτουργία προφανώς λόγω κακού μάνατζμεντ, συντεχνιασμού, φατριασμού και κομματικών επιλογών.
Σήμερα, η κυβέρνηση δηλώνει ότι θα επιχειρήσει την εξυγίανση και την αναδιάρθρωσή τους.
Ειδικότερα, επιχειρείται να προχωρήσει η πώληση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ), η έναρξη διαγωνισμού πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), η έναρξη διαδικασίας πώλησης της ΛΑΡΚΟ και η αναζήτηση επενδυτή για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ).
Ειδικά στην περίπτωση της ΛΑΡΚΟ και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, εφαλτήριο για την ανάταξη της ελληνικής εξορυκτικής, μεταλλευτικής και ναυπηγικής βιομηχανίας. Παράλληλα όμως, ειδικά στην περίπτωση της ΕΑΒ και της ΛΑΡΚΟ, αλλά και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ενυπάρχει σημαντικό στρατηγικό ενδιαφέρον καθώς μπορούν να αποτελέσουν, με μεταφορά ξένης τεχνογνωσίας αλλά και επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη, την απαρχή της εδραίωσης μιας ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας που θα μπορεί να εκτελεί τόσο συμβατικά εξοπλιστικά προγράμματα όσο και να αναπτύξει ενδεχομένως νέα συστήματα, όπως μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Το στοίχημα για την ΕΛΒΟ είναι πιο κοντά στην ολοκλήρωσή του και έπεται αυτό το Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ο διαγωνισμός για την πώληση των οποίων σχεδιάζεται να προκηρυχθεί έως τα τέλη Σεπτεμβρίου ή στις αρχές Οκτωβρίου. Παράλληλα, η ειδική διαχείριση της ΛΑΡΚΟ εκτιμάται ότι θα επιχειρήσει να τρέξει διαγωνιστική διαδικασία πώλησής της εντός του 2020, ενώ ήδη το υπουργείο Ανάπτυξης έχει αναλάβει το project της αναζήτησης επενδυτή για την ΕΑΒ, με τον υπουργό Αδωνι Γεωργιάδη να πραγματοποιεί ήδη τις πρώτες διερευνητικές επαφές με υποψήφια επενδυτικά σχήματα. Οι πληροφορίες για τις επαφές αυτές μιλούν για σοβαρό ενδιαφέρον από τουλάχιστον δύο υποψηφίους και μάλιστα σημαντικού οικονομικού εκτοπίσματος.
Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν απασχολήσει όλες τις κυβερνήσεις της τελευταίας δεκαετίας, και όχι μόνον, και έχουν αποτελέσει αντικείμενο αλλεπάλληλων διαπραγματεύσεων με τους Ευρωπαίους πιστωτές στο πλαίσιο των μνημονίων, καθώς επιβαρύνουν ή επιβάρυναν τους κρατικούς προϋπολογισμούς άμεσα ή έμμεσα. Αποτελούν δε με τον τρόπο τους μνημεία κακοδιαχείρισης αλλά και συμπτώματα της πελατειακής νοοτροπίας με την οποία το Δημόσιο διαχειρίστηκε τις υποθέσεις τους προκειμένου να μη θίξει ευρύτατες «δυναμικές μειοψηφίες» με σημαντική εκλογική επιρροή…
Η πώληση και η εξυγίανσή τους όχι μόνο θα δώσουν τέλος στην αφαίμαξη των κρατικών προϋπολογισμών, αλλά μπορεί να τονώσουν την αναπτυξιακή διαδικασία προσελκύοντας άμεσες ξένες επενδύσεις που θα συντηρήσουν ένα σημαντικό μέρος της απασχόλησης, εξηγούν πηγές της κυβέρνησης. Την υπόθεση της ΕΛΒΟ, των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και της ΛΑΡΚΟ χειρίζεται το υπουργείο Οικονομικών με προσωπική επίβλεψη από τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα. Για τη δε ΕΑΒ, ανέλαβε πρόσφατα ρόλο επισπεύδοντος ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης.
Κατ’ αρχήν ενθαρρυντικό κρίνεται το γεγονός ότι και για τις τέσσερις έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από αξιόλογα επενδυτικά σχήματα, που συνοδεύεται με επιχειρησιακά σχέδια αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, μεσοπρόθεσμα. Χρονικά, η πώληση της ΕΛΒΟ αναμένεται να κλείσει εντός των αμέσως επόμενων εβδομάδων, του Σκαραμαγκά και της ΛΑΡΚΟ εντός του επόμενου εξαμήνου και της ΕΑΒ αμέσως μετά, χωρίς να αποκλείεται βέβαια επιτάχυνση ή καθυστέρηση από απρόοπτα συμβάντα σε κάθε μία από τις τέσσερις αυτές περιπτώσεις.
Σε περίπτωση όμως αποτυχίας των διαδικασιών η κυβέρνηση όχι μόνο δεν θα έχει λύσει ένα μεγάλο πρόβλημα αλλά και θα χρεωθεί το κλεισιμό τους με ότι αυτό συνεπάγεται πολιτικά.