Πολλά αγάλματα, όπως αυτά του Mujibur Rahman, καταστράφηκαν για πολιτικούς λόγους. Αλλά η στοχοποίηση γλυπτών όπως αυτό της “Λαίδης Δικαιοσύνης” αποκαλύπτει την ατζέντα των ισλαμιστών κατά των αγαλμάτων.
Του Snigdhendu Bhattacharya
Το Shashi Lodge είναι ένα ιστορικό κτίριο στην περιοχή Mymensingh του Μπαγκλαντές. Χτίστηκε τον 19ο αιώνα κατά τη διάρκεια της βρετανικής αποικιοκρατίας, ήταν κάποτε η ανακτορική κατοικία των ζαμιντάρων (φεουδαρχών γαιοκτημόνων) και σήμερα στεγάζει το Μουσείο του Mymensingh και το Κολέγιο Εκπαίδευσης Δασκάλων για γυναίκες.
Σε έναν κήπο της πανεπιστημιούπολης του, ένα λευκό μαρμάρινο άγαλμα της θεάς των Ρωμαίων Αφροδίτης που εισήχθη πριν από περίπου 150 χρόνια, βρισκόταν στη μέση ενός σιντριβανιού. Είχε επιβιώσει από πολλά καθεστώτα – βρετανικά, πακιστανικά, μπαγκλαντεσιανά – και κυβερνήτες είτε δημοκρατικούς, στρατιωτικούς, αυταρχικούς, θρησκευτικούς ή κοσμικούς.
Στις 6 Αυγούστου, μία ημέρα μετά την παραίτηση της πρωθυπουργού Σεΐχ Χασίνα και την αποχώρησή της από τη χώρα μέσα από μια σειρά δραματικών εξελίξεων, ο όχλος εισέβαλε στις εγκαταστάσεις του Shashi Lodge, βανδάλισε και αποκεφάλισε το γλυπτό της Αφροδίτης. Το άγαλμα του θρυλικού καλλιτέχνη Zainul Abedin αλλοιώθηκε. Δεν υπήρξαν άλλες ζημιές στην ιδιοκτησία, εκτός από αυτά τα αγάλματα.
Συνολικά, περίπου 1.500 γλυπτά, ανάγλυφα γλυπτά, τοιχογραφίες και μνημεία βανδαλίστηκαν, πυρπολήθηκαν και ξεριζώθηκαν σε όλη τη χώρα μέσα σε μόλις τρεις ημέρες – 5-7 Αυγούστου.
Πολλά από αυτά ήταν αγάλματα του Σεΐχη Μουτζιμπούρ Ραχμάν, του ιδρυτή προέδρου του Μπαγκλαντές. Πολλοί απέδωσαν το κύμα επιθέσεων στα αγάλματα του Ραχμάν ως έκφραση του θυμού της κοινής γνώμης για την κόρη του, Χασίνα, η οποία, όπως υποστηρίζουν ορισμένοι, υπερέβαλε εαυτόν στη θεοποίηση του σκοτωμένου πατέρα της, από τη δημοτικότητα του οποίου αντλούσε την εξουσία της.
Οι καταστροφές, ωστόσο, δεν περιορίστηκαν στα αγάλματα του Ραχμάν. Μια από τις πιο εμφανείς ενδείξεις του αποτυπώματος των μουσουλμάνων φονταμενταλιστών στην εκστρατεία κατεδάφισης είναι η επίθεση στο άγαλμα της «Λαίδης Δικαιοσύνης» στις εγκαταστάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου.
Αυτό το άγαλμα της κυρίας με τα δεμένα μάτια, που μοιάζει με την θεά Θέμιδα των αρχαίων Ελλήνων, αλλά είναι ντυμένο με σαρίκι και κρατάει μια ζυγαριά στο ένα χέρι και ένα σπαθί στο άλλο, αποτελεί εδώ και πολύ καιρό αντικείμενο δυσφορίας για θρησκευτικές ομάδες όπως οι Jamaat-e-Islami Bangladesh, Hefazat-e-Islam, Islami Andolon Bangladesh και Bangladesh Awami Olama League, οι οποίες το χαρακτήρισαν «είδωλο» και επομένως μη ισλαμικό/αντι-ισλαμικό σύμφωνα με τις ισλαμικές παραδόσεις κατά της ειδωλολατρίας.
Πολλοί μελετητές του Μπαγκλαντές έχουν επανειλημμένα υποστηρίξει ότι τα γλυπτά δεν είναι είδωλα, αλλά η θρησκευτική ηγεσία είχε τις δικές της ερμηνείες.
Το άγαλμα της «Λαίδης Δικαιοσύνης» εγκαταστάθηκε στις εγκαταστάσεις του κορυφαίου δικαστηρίου τον Δεκέμβριο του 2016. Οι ισλαμικές οργανώσεις σύντομα χαρακτήρισαν την πρωτοβουλία συνωμοσία για την υπονόμευση του Ισλάμ στο Μπαγκλαντές. Μετά από παρατεταμένες διαμαρτυρίες των οργανώσεων αυτών, η κυβέρνηση Χασίνα συμφώνησε με τα αιτήματά τους τον Μάιο του 2017. Το άγαλμα απομακρύνθηκε από την αρχική του θέση και επανατοποθετήθηκε σε λιγότερο εμφανές σημείο δύο ημέρες αργότερα.
Στις 6 Αυγούστου, η «Λαίδη Δικαιοσύνη» μοιράστηκε την ίδια τύχη με το άγαλμα της Αφροδίτης στο Mymensingh. Πρώτον, τα δύο χέρια έσπασαν. Μέχρι τη νύχτα, είχε ξεριζωθεί. Η «Λαίδη Δικαιοσύνη» είχε τελικά πέσει.
Οι βάνδαλοι δεν λυπήθηκαν ούτε το Swadhinata Sangram Bhaskarjya Chatwor (Πλατεία Γλυπτών Αγώνα για την Ελευθερία) στην πανεπιστημιούπολη της Ντάκα στην οδό Fuller Road. Πρόκειται για ένα από τα πιο εμβληματικά έργα γλυπτικής του Μπαγκλαντές.
Το κύριο γλυπτό απεικονίζει τα πρόσωπα ορισμένων σημαντικών προσωπικοτήτων της ιστορίας του Μπαγκλαντές, που κρατούν ψηλά την εθνική σημαία. Η μορφή αυτή περιβάλλεται από 116 προτομές σημαντικών προσωπικοτήτων του κοινωνικού και πολιτιστικού γίγνεσθαι όχι μόνο από το Μπαγκλαντές αλλά και από το εξωτερικό. Ο γλύπτης Shamim Sikdar ολοκλήρωσε το έργο αυτό το 1999. Στο Μπαγκλαντές, το έργο έχει θεωρηθεί αριστούργημα. Οι περισσότερες από αυτές τις μισές προτομές κατεδαφίστηκαν ή αλλοιώθηκαν.
Σχεδόν 500 γλυπτά καταστράφηκαν στο μνημειακό συγκρότημα του απελευθερωτικού πολέμου Mujibnagar.
Σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook και το Twitter, πολλοί πανηγύρισαν την καταστροφή, υποστηρίζοντας ότι είχε σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην κατεύθυνση της κάθαρσης του Μπαγκλαντές από τα αγάλματα. «Φαινόταν σαν μια συντονισμένη προσπάθεια να καταστραφούν όσο το δυνατόν περισσότερα αγάλματα πριν αποκατασταθεί η έννομη τάξη. Υπάρχει ένα αδιαμφισβήτητο μοτίβο», δήλωσε ένας δημοσιογράφος με έδρα τη Ντάκα στο The Diplomat, ζητώντας ανωνυμία.
Τα αγάλματα και τα γλυπτά αντιμετωπίζουν την οργή των μουσουλμάνων φονταμενταλιστών εδώ και πολύ καιρό. Ορισμένοι μελετητές θυμούνται ότι στα τέλη της δεκαετίας του 1970, ακτιβιστές του Islami Chhatra Shibir, της φοιτητικής πτέρυγας του JeI, είχαν προσπαθήσει να καταστρέψουν το έργο του γλύπτη Abdullah Khaleq, Aparajeyo Bangla (Άφθαρτη Βεγγάλη), στην πανεπιστημιούπολη της Ντάκα.
Τον Οκτώβριο του 2008, αφού μουσουλμανικές φονταμενταλιστικές δυνάμεις, όπως η επιτροπή Murti Protirodh (επιτροπή αντίστασης στα είδωλα) και το Khatm-e-Nabuwat Bangladesh, διαμαρτυρήθηκαν για ένα υπό κατασκευή άγαλμα των επαγγελματιών του baul (μυστικιστές ιεροψάλτες), συμπεριλαμβανομένου του Lalon Fakir, βάνδαλοι το κατέστρεψαν και ανάγκασαν την απομάκρυνσή του. Λίγο αργότερα, ο Μουφτής Fazlul Haque Amini της Επιτροπής Islami Ain Bastabayan (επιτροπή εφαρμογής του ισλαμικού νόμου) δήλωσε ότι όλα τα αγάλματα και τα γλυπτά στη χώρα θα κατεδαφιστούν.
Το 2013, η Hefazat-e-Islam έθεσε ένα αίτημα 13 σημείων, μεταξύ των οποίων: «Σταματήστε να μετατρέπετε τη Ντάκα, την πόλη των τζαμιών, σε πόλη των ειδώλων και σταματήστε να στήνετε γλυπτά σε διασταυρώσεις, κολέγια και πανεπιστήμια». Τον Μάιο του 2017, πολλοί ηγέτες της Hefazat-e-Islam κάλεσαν να καταστραφούν όλα τα αγάλματα σε όλο το Μπαγκλαντές. Ορισμένα αγάλματα δέχθηκαν επιθέσεις και το 2020.
Στα αγάλματα και τα γλυπτά που έγιναν στόχος τον Αύγουστο περιλαμβάνονται ένα άγαλμα των αντιαποικιακών φυλετικών ηρώων Sidhu και Kanhu. Ο Pravat Tudu, δικηγόρος και ηγέτης των δικαιωμάτων των φυλών στο Μπαγκλαντές, δήλωσε ότι στη βάση του άδειου βάθρου προέκυψε μια νέα γραφή: Kalima Chattar (πλατεία Kalima). Η Kalima αναφέρεται σε ορισμένες θεμελιώδεις αρχές της ισλαμικής πίστης.
Οι πολιτικοί παρατηρητές φοβούνται ότι επίκειται ένα πιο συντονισμένο και οργανωμένο κίνημα για τη μετατροπή του Μπαγκλαντές σε ισλαμική χώρα. Σε μια χώρα όπου οι μουσουλμάνοι αποτελούν σήμερα πάνω από το 90% του πληθυσμού, η μάχη για την κοσμικότητα υπήρξε ιστορικά αιματηρή.
Η προσωρινή κυβέρνηση, με επικεφαλής τον βραβευμένο με Νόμπελ Ειρήνης Μοχάμεντ Γιούνους, περιλαμβάνει την ηγεσία της φοιτητικής εξέγερσης και εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών και έναν μουσουλμάνο θρησκευτικό ηγέτη. Η φοιτητική ηγεσία και η κυβέρνηση που υποστηρίζεται από τους φοιτητές έχουν δεσμευτεί να ακολουθήσουν πολιτική κατά κάθε είδους διακρίσεων και να υποστηρίξουν τις κοσμικές δημοκρατικές αρχές.
Ωστόσο, η ελευθερία από την καταστολή και την κρατική καταπίεση που γνώρισε το Μπανγκλαντές μετά την πτώση της Χασίνα, έδωσε επίσης χώρο σε αντιδημοκρατικά, φασιστικά και φονταμενταλιστικά στοιχεία να σηκώσουν κεφάλι.
Ενώ το ξέσπασμα βανδαλισμού αγαλμάτων και γλυπτών έληξε στις 8 Αυγούστου, ακολούθησε μια σειρά περιστατικών κατά τα οποία καθηγητές σε κολέγια και πανεπιστήμια αναγκάστηκαν να παραιτηθούν. Σε ένα περιστατικό, ένας καθηγητής που είχε προηγουμένως αντιταχθεί στις εκδηλώσεις ισλαμικής προσευχής εντός της πανεπιστημιούπολης αναγκάστηκε να παραιτηθεί και οι φοιτητές τον ανάγκασαν επίσης να ακούσει απαγγελίες Κορανίου. Αρκετά ιερά των Σούφι, που ονομάζονται Μαζάρ, έχουν βανδαλιστεί.
Στις 30 Αυγούστου, μιλώντας σε μια δημόσια συγκέντρωση, ο ηγέτης της Islami Andolan Bangladesh Syed Faizul Karim δήλωσε: «Ζήτω ο ισλαμικός φονταμενταλισμός. Πιστεύουμε στον ισλαμικό φονταμενταλισμό. Κανείς δεν μπόρεσε να κάνει πολιτική εξαιρώντας τους μουσουλμάνους φονταμενταλιστές και κανείς δεν θα μπορέσει να το κάνει».
Μεταξύ άλλων περιστατικών που ένα τμήμα των μελών της κοινωνίας των πολιτών του Μπανγκλαντές θεωρεί προειδοποιητικά σημάδια είναι οι δημόσιες συγκεντρώσεις και η εκστρατεία αφισοκόλλησης της απαγορευμένης τρομοκρατικής ομάδας Hizb ut Tahir και η απελευθέρωση του Μουφτή Jashimuddin Rahmani, επικεφαλής της ομάδας Ansarullah Bangla Team, μιας μαχητικής οργάνωσης εμπνευσμένης από την Αλ Κάιντα που μετονομάστηκε σε Ansar al Islam.
Την 1η Αυγούστου, σε εκδήλωση που διοργάνωσε το Bangladesh Policy Discourse, ένα νεοϊδρυθέν πανό, ο ιδεολόγος της Hizb ut-Tahrir (HuT) Μοχάμεντ Ζομπάιρ ήταν ο κύριος ομιλητής. Ο ισλαμιστής ομιλητής Enayet Ullah Abbasi ζήτησε την απόρριψη του Συντάγματος του Μπαγκλαντές και την καθιέρωση των νόμων της Σαρία. Υποστηρίζοντας την HuT, ο Abbasi δήλωσε: «Ο λαός της χώρας θέλει το Χιλαφάτ (Χαλιφάτο)». Ένας άλλος ομιλητής ονόματι Helal Talukdar είπε υποστηρίζοντας τον HuT: «Η δημοκρατία δεν μπορεί να απελευθερώσει τους ανθρώπους. Το Χαλιφάτο μπορεί».
Η νέα πολιτική ηγεσία του Μπαγκλαντές δεν θέλει να υιοθετήσει σκληρή προσέγγιση εναντίον οποιασδήποτε δύναμης αυτή τη στιγμή, καθώς, όπως λένε, εξακολουθούν να επικεντρώνονται στη θεραπεία του λαού από τις χονδροειδείς αντιδημοκρατικές και αυταρχικές υπερβολές του καθεστώτος της Σεΐχ Χασίνα. Δεδομένου ότι η Χασίνα είχε μετατρέψει το Μπαγκλαντές σε αστυνομικό κράτος, δεν θέλουν να ακολουθήσουν τον δρόμο της Χασίνα, δήλωσε στο The Diplomat ένας ηγέτης της πλατφόρμας Students Against Discrimination (SAD) που ηγήθηκε της εξέγερσης κατά της Χασίνα.
Η Ganatantrik Chhatra Shakti (Δημοκρατική Φοιτητική Δύναμη), η κύρια δύναμη πίσω από την SAD, έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι θέλει να βγάλει το Μπαγκλαντές από το δίπολο κοσμικό-φασιστικό και ισλαμικό-φασιστικό και να οικοδομήσει ένα έθνος όπου θα μπορούν να συνυπάρχουν άθεοι, φιλελεύθεροι και θρησκευτικά συντηρητικοί. Ωστόσο, σύμφωνα με έναν μελετητή του Πανεπιστημίου της Ντάκα, αν δεν αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά από την αρχή, όλα τα επιτεύγματα της μαζικής εξέγερσης θα σφετεριστούν από αντιδημοκρατικές δυνάμεις. «Εάν εσείς (η προσωρινή κυβέρνηση) δεν θέλετε να χρησιμοποιήσετε την αστυνομία για να αντιμετωπίσετε τις τρομοκρατικές ομάδες και τις αντιδημοκρατικές δυνάμεις, πρέπει να οικοδομήσετε ισχυρή κοινή γνώμη εναντίον τους. Από τώρα, οι πρωτοβουλίες κατά του φονταμενταλισμού δεν είναι άξιες αναφοράς», δήλωσε ο μελετητής.