Η ισχύς της μπαταρίας ταιριάζει στα ακριβότερα οχήματα
Η Rolls-royce είναι, από ορισμένες απόψεις, σαν οποιαδήποτε άλλη αυτοκινητοβιομηχανία. Ένας πρόσφατα ανανεωμένος εκθεσιακός χώρος στο Sunningdale, κοντά στο Λονδίνο και ακόμη πιο κοντά σε ένα φημισμένο κλαμπ γκολφ, όπου τα οχήματά της θα έδειχναν σαν στο σπίτι τους, δεν φαίνεται να ξεφεύγει από τα συνηθισμένα. Κάποιοι μπορεί να σκεφτούν ότι μια φωτεινή κίτρινη Cullinan στην έκθεση είναι κάπως υπερβολική (ένας εκπρόσωπος επιμένει ότι είναι “εκφραστική”). Αλλά είναι ένα suv και αυτό το καθιστά το best seller μοντέλο της εταιρείας, όπως συνηθίζουν να είναι τα suv. Και, όπως και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, η Rolls αγκαλιάζει την ισχύ των μπαταριών, υποσχόμενη να γίνει πλήρως ηλεκτρική μέχρι το 2030. Οι παραδόσεις του Spectre, του πρώτου ηλεκτροκίνητου οχήματός της (ev), ξεκίνησαν το περασμένο φθινόπωρο και αναμένεται να αποτελέσουν το 20% των πωλήσεων φέτος. Ως μέρος της bmw, μπορεί να αξιοποιήσει τη γερμανική μητρική της για τεχνολογία ev, όπως μπαταρίες και κινητήρες.
Εδώ, όμως, τελειώνουν οι ομοιότητες με την υπόλοιπη βιομηχανία. Για ένα πράγμα, οι κύλινδροι είναι ιδανικά προσαρμοσμένοι στην ηλεκτροκίνηση. Οι μπαταρίες καταργούν την ανάγκη για την απόσβεση του θορύβου του κινητήρα – οι διαφημίσεις της κάποτε υπόσχονταν ότι η μόνη ενόχληση στην καμπίνα είναι το ρολόι που χτυπάει. Ενώ άλλες εταιρείες ανησυχούν για την προσιτή τιμή των evs, η τιμή καταλόγου του Spectre στις 330.000 λίρες Αγγλίας (420.000 δολάρια) δεν θα κάνει τα μάτια των αγοραστών να δακρύσουν. Αυτό είναι περισσότερο από ένα βενζινοκίνητο Cullinan ή Ghost, ένα μικρότερο σεντάν, αλλά είναι μια ευκαιρία σε σύγκριση με τη λιμουζίνα Phantom, η οποία κοστίζει 420.000 λίρες. Και αυτή είναι απλώς η αρχική τιμή στην οποία θα προστεθούν ακριβές προσθήκες. Η μέση Rolls στην πραγματικότητα πωλείται περίπου 430.000 λίρες. Η εταιρεία βλέπει τον εαυτό της ως εταιρεία ειδών πολυτελείας και όχι ως αυτοκινητοβιομηχανία. Δεν είναι αστείο.
Με μια πιο προσεκτική ματιά, ο εκθεσιακός χώρος είναι επίσης ξεχωριστός. Φιλοξενεί ένα ατελιέ, ένα καταφύγιο με ξύλινα πάνελ όπου οι πελάτες μπορούν να χαϊδέψουν σπάνια δέρματα, να συναρμολογήσουν μοντέλα για να αξιολογήσουν διχρωμίες ή να θαυμάσουν μια επένδυση οροφής με 1.340 φώτα led που μιμούνται τον νυχτερινό ουρανό. Μπορεί όμως κάποιος να επισκεφθεί τη βάση της εταιρείας στο Goodwood του Sussex ή μια χούφτα “ιδιωτικά γραφεία” σε όλο τον κόσμο για να έρθει σε επαφή με σχεδιαστές και να παραγγείλει πιο περίτεχνες πινελιές. Πέρυσι ένας πελάτης από τη Μέση Ανατολή παρήγγειλε ένα αυτοκίνητο στολισμένο με φίλντισι και επένδυση οροφής με τα αστέρια της ημέρας που γεννήθηκε.
Η αίσθηση της συμμετοχής σε μια αποκλειστική λέσχη ενισχύεται από το Whispers, μια εφαρμογή που συνδέεται με το αυτοκίνητό σας αλλά λειτουργεί και ως κοινωνικό δίκτυο για τους ιδιοκτήτες, όπου οι πλουτοκράτες μπορούν να συνομιλούν με άλλους πλουτοκράτες. Η Rolls-Royce εξασφαλίζει την αποκλειστικότητα που ελκύει τους πλουσιότερους αυτοκινητιστές, καθώς είναι μικροσκοπική. Παρέδωσε μόλις 6.032 αυτοκίνητα το 2023, αλλά έχει το μονοπώλιο στα ακριβότερα οχήματα, εξασφαλίζοντας πολλές παραγγελίες. Λίγες αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν τα καθαρά περιθώρια κέρδους της, που υπολογίζεται ότι ξεπερνούν το 20% (η bmw δεν αποκαλύπτει τέτοιες άκομψες λεπτομέρειες).
Αν υπάρχει ένα εμπόδιο στο δρόμο, είναι ένα που η Rolls πιθανότατα θα ξεπεράσει. Πέρυσι πούλησε μόνο 11 περισσότερα αυτοκίνητα από ό,τι το 2022. Οι πωλήσεις στην Κίνα, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της μετά την Αμερική, έπεσαν καθώς η προβληματική οικονομία έπαιρνε το τίμημά της. Αλλά η μάρκα ανέκαθεν εμπορευόταν τη σπανιότητα και όχι τον όγκο. Επεκτείνει ένα πρόγραμμα για την κατασκευή περισσότερων εξατομικευμένων μοντέλων. Όλο και περισσότεροι αγοραστές επιθυμούν αποκλειστικά -και ακριβά- χαρακτηριστικά, όπως τα προσκέφαλα που απελευθερώνουν αρώματα. Και, ευτυχώς για τη Rolls-Royce, είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν πολλά για να τα αποκτήσουν.
Πηγή: The Economist