Οι United Auto Workers εισέρχονται στην τρίτη εβδομάδα της πρώτης ταυτόχρονης απεργίας εναντίον των τριών μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών και για πρώτη φορά, ένας εν ενεργεία πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, προσχώρησε μαζί τους στη γραμμή αγορών. Στελέχη της General Motors, της Ford και του Stellantis απωθούν τα αιτήματα των εργαζομένων επικαλούμενοι την κλιματική κρίση. Λένε ότι είναι αδύνατο να δώσουν στους εργαζόμενους αυτό που θέλουν, ενώ παράλληλα κάνουν μια γρήγορη μετάβαση στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων.
Στις 14 Σεπτεμβρίου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ford, Jim Farley, είπε ότι οι απαιτήσεις του συνδικάτου – υψηλότεροι μισθοί, καλύτερες ώρες, τερματισμός της κλιμακωτής απασχόλησης και εγγυημένη ασφάλεια εργασίας σε μια μετάβαση στην πράσινη ενέργεια – θα μπορούσαν να οδηγήσουν την εταιρεία σε χρεοκοπία. Η Mary Barra, η διευθύνουσα σύμβουλος της GM, είπε ότι τα αιτήματα του συνδικάτου είναι «μη ρεαλιστικά» και θα καταστήσουν τη GM λιγότερο ανταγωνιστική . Μεγάλα καταστήματα έχουν επαναλάβει αυτούς τους ισχυρισμούς , υποστηρίζοντας ακόμη και ότι η απεργία του UAW θα βλάψει το περιβάλλον εμποδίζοντας την παραγωγή EV.
Αλλά αυτά τα εταιρικά επιχειρήματα υπονομεύονται από το γεγονός ότι αυτές οι εταιρείες έχουν εγκρίνει δισεκατομμύρια σε εξαγορές μετοχών, ειδικά μερίσματα και αποζημιώσεις στελεχών. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να έχουν επενδύσει αυτά τα χρήματα σε αποζημιώσεις εργαζομένων και ηλεκτρικά οχήματα, αλλά αντ’ αυτού να τα κατευθύνουν προς τους μετόχους.
Ταυτόχρονα, τα εταιρικά μέσα ενημέρωσης έχουν επικεντρωθεί στο πώς η απεργία θα μπορούσε να βλάψει τους Αμερικανούς καταναλωτές, ενώ αγνοούν το γεγονός ότι οι εργάτες αυτοκινήτων δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν τα ίδια αυτοκίνητα που κατασκευάζουν. Ίσως η πιο περίπλοκη πρόκληση για τα αιτήματα της ένωσης, ωστόσο, είναι η κριτική ότι η UAW -τα περισσότερα μέλη της οποίας υποστηρίζουν μια κίνηση προς τα ηλεκτρικά οχήματα- θα βλάψει τελικά το περιβάλλον.
Αλλά στη δεκαετία του 1990, η GM είχε ακόμη την ευκαιρία να οδηγήσει τη στροφή της βιομηχανίας στα ηλεκτρικά οχήματα. Μέχρι το 1996, η GM διέθετε χιλιάδες ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους, τα οποία κυριολεκτικά συνέτριψε τρία χρόνια αργότερα, αφού οι συναλλαγές από τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων χαλάρωσαν τις κυβερνητικές εντολές για την κατασκευή EV και επέτρεψαν στις αυτοκινητοβιομηχανίες να εγκαταλείψουν το έργο.
Καθώς η GM ξόδεψε περισσότερα για εξαγορές, η εταιρεία συρρικνώθηκε. Το 1986, η GM απασχολούσε σχεδόν 900.000 άτομα. Σήμερα απασχολεί 167.000.
Η GM και άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων κάνουν ξανά το ίδιο λάθος. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα κέρδη των Τριών Μεγάλων αυξήθηκαν κατά 65% , καθώς χρησιμοποίησαν την έλλειψη της εφοδιαστικής αλυσίδας για να αυξήσουν τις τιμές . Αντί να επανεπενδύσουν αυτά τα κέρδη στην τεχνολογία EV ή στους εργαζομένους -με εξαίρεση τις ήπιες ενισχύσεις στον επιμερισμό των κερδών- οι εταιρείες ενέκριναν εξαγορές 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2022, μια αύξηση 1.500 τοις εκατό από το προηγούμενο έτος.
Από τους κατασκευαστές φαρμακευτικών προϊόντων και τους μεγάλους τεχνολογικούς γίγαντες μέχρι τις πετροχημικές εταιρείες, οι εταιρείες σε όλη την οικονομία έχουν καταργήσει τις δικές τους εταιρείες για να πληρώσουν τους μετόχους. Σε μια ανάλυση, ο Lazonick διαπίστωσε ότι μεταξύ 2012 και 2021, οι 474 εταιρείες που περιλαμβάνονται στον δείκτη S&P 500 διοχέτευσαν 5,7 τρισεκατομμύρια δολάρια σε αγορές μετοχών, ή το 55 τοις εκατό του συνδυασμένου καθαρού εισοδήματός τους. Κατέβαλαν επίσης 4,2 τρισεκατομμύρια δολάρια στους μετόχους ως μερίσματα, ένα άλλο 41 τοις εκατό του καθαρού εισοδήματός τους.
Το 2022, αυτές οι εταιρείες σημείωσαν ρεκόρ για επαναγορές μετοχών, δαπανώντας συνολικά περισσότερα από 923 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτό είναι σχεδόν ένα τρισεκατομμύριο δολάρια που οι εταιρείες θα μπορούσαν να έχουν επενδύσει σε εργαζομένους ή σε πιο βιώσιμη παραγωγή—αντ’ αυτού, εμπλούτισαν τη Wall Street.
Η απαγόρευση εξαγορών μετοχών, τα υπερβολικά μερίσματα των μετόχων ή η εκτίναξη των αποζημιώσεων των στελεχών θα επαναφέρει τα κίνητρα της εταιρείας και θα απελευθερώσει τρισεκατομμύρια δολάρια για τους εργαζόμενους και το κλίμα. Υπάρχουν αρκετοί πόροι για την εφαρμογή τεχνολογίας μετασχηματισμού και για να διασφαλιστεί ότι οι εργαζόμενοι μπορούν να ζήσουν αξιοπρεπή ζωή. Οι οργανωτές εργασίας και οι ακτιβιστές για το κλίμα έχουν έναν κοινό εχθρό: μια τάξη δισεκατομμυριούχων που σκοπεύει να συσσωρεύσει πόρους για τον εαυτό τους.
ΠΗΓΗ: thenation.com