Τι κοινό έχουν τα λύκεια και οι πολιτικοί; Και στα δύο λείπει η λογική. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους έγραψα μια στήλη στην οποία πρότεινα να προσφέρουμε μια εναλλακτική λύση στα λύκεια μας αντί των προχωρημένων μαθηματικών: την εφαρμοσμένη λογική. Δεν είμαι εδώ για να χτυπήσω τα μαθηματικά. Ξέρω πόσο σημαντικά είναι για την καινοτομία, τις υποδομές και τους εντυπωσιακούς πίνακες. Ούτε το τσίμπημα στον ώμο μου πηγάζει από μαθηματική αδεξιότητα. Έκανα προχωρημένα μαθηματικά για τέσσερα χρόνια (η ελάχιστη απαίτηση στην πολιτεία μου ήταν τρία), ώστε να μπορέσω να δώσω εξετάσεις για την άλγεβρα του κολεγίου. Όμως η καθηγήτρια της άλγεβρας, ήταν εκπληκτικά ειλικρινής όταν τη ρώτησα πώς θα εφάρμοζα τα μαθήματά της στην καθημερινή ζωή- είπε ότι δεν θα το έκανα.
Η λογική προέρχεται από το ίδιο επιστημονικό δέντρο με τα μαθηματικά- και τα δύο διδάσκουν την επίλυση προβλημάτων και μας βοηθούν να κατανοήσουμε τον κόσμο. Ενώ τα μαθηματικά επικεντρώνονται στην αριθμητική, άλλες μορφές λογικής πειθαρχίας θα μας προετοίμαζαν καλύτερα για διαφορετικούς γρίφους, όπως το πώς να κρατάμε τους ηγέτες μας υπόλογους και πώς να διαμορφώνουμε μια καλύτερη κοινωνία. Αυτές οι δεξιότητες δεν μπορούν να λύσουν το “Χ”, αλλά θα μπορούσαν να βοηθήσουν πολύ στην επιδίωξη της ευτυχίας και της υγείας της Αμερικής. Η στήλη μου θέτει αυτό το ερώτημα: Θα μπορούσαν τα σχολεία να αντικαταστήσουν τα μαθηματικά με κάτι πιο εφαρμόσιμο στα προβλήματα της ζωής; Εξάλλου, έχω ήδη ξεχάσει τον τετραγωνικό τύπο. Εσείς δεν έχετε;
Το πρόβλημα με τα σχολεία είναι τα πολλά μαθηματικά
Γνωρίζω μόνο δύο ανθρώπους που μπορούν να απαγγείλουν εύκολα τον τετραγωνικό τύπο. Η γυναίκα μου είναι ο ένας. Ήταν πάντα άριστη στο σχολείο, αλλά, ως καθηγήτρια χορωδίας, δεν έχει καμία απολύτως χρήση της εξίσωσης (εκτός από ένα περιστασιακό κόλπο για πάρτι). Ο άλλος είναι ο αδελφός μου, ο οποίος εργάζεται με τεχνολογία δέσμης ηλεκτρονίων ως μηχανολόγος μηχανικός. Ανήκει στη μειοψηφία των ανθρώπων που πραγματικά χρησιμοποιούν καθημερινά προηγμένα μαθηματικά.
Για τους περισσότερους από εμάς, ο τύπος ήταν ένας από τους πολλούς συνδυασμούς της αλφαβητικής σούπας που στριμώχτηκαν στο κεφάλι μας στο λύκειο για αρκετό χρονικό διάστημα ώστε να περάσουμε ένα τεστ μαθηματικών, και στη συνέχεια ξεχάστηκαν αμέσως. Ανατριχιάζω και μόνο που το σκέφτομαι. Ως λειτουργικός ενήλικας στην κοινωνία, δεν έχω καμία χρήση για τους φανταστικούς αριθμούς ή το Πυθαγόρειο θεώρημα. Ποτέ δεν χρειάστηκε να προσδιορίσω το ύψος ενός ιστού σημαίας μετρώντας τη σκιά του και τη γωνία του ήλιου. Μόνο το 22% των εργαζομένων της χώρας χρησιμοποιεί μαθηματικά πιο προηγμένα από τα κλάσματα, και συνήθως καταλαμβάνουν τεχνικές ή εξειδικευμένες θέσεις. Αυτό σημαίνει ότι περισσότερα από τα τρία τέταρτα του πληθυσμού ξοδεύουν βασανιστικά χρόνια στο σχολείο παίζοντας με αριθμούς, ενώ θα μπορούσαν να μάθουν κάτι πιο χρήσιμο.
Μιλάω για την εφαρμοσμένη λογική. Αυτός ο κλάδος της φιλοσοφίας αναπτύσσεται από το ίδιο νοητικό δέντρο με την άλγεβρα και τη γεωμετρία, αλλά δεν έχει το ενοχλητικό φύλλωμα των αριθμών και των τύπων. Πείτε το τέχνη της καθαρής σκέψης. Την χρειαζόμαστε επειγόντως σε αυτή την εποχή της παραπληροφόρησης, στην οποία οι πολιτικοί και οι προσωπικότητες των μέσων ενημέρωσης παίζουν με τα συναισθήματα και τους φόβους μας. Η λογική μας διδάσκει πώς να εντοπίζουμε έναν ισχυρισμό μέχρι τις βασικές του προϋποθέσεις και να ελέγχουμε κάθε κρίκο στην αλυσίδα της σκέψης για αβάσιμες υποθέσεις ή πλάνες. Οι άνθρωποι που έχουν εκπαιδευτεί στη λογική είναι πιο ικανοί να εντοπίζουν τις εξαπατήσεις και την παραπλάνηση που τόσο συχνά χρησιμοποιούν οι πολιτικοί.
Εκτιμούν επίσης καλύτερα τις διαφορετικές απόψεις, επειδή κατανοούν τις διαδικασίες σκέψης που παράγουν πολλαπλά νόμιμα συμπεράσματα σχετικά με το ίδιο σύνολο γεγονότων. Νιώθουν άνετα με τον ζωηρό διάλογο για το τι είναι καλύτερο για την κοινωνία μας. Κάποτε ρώτησα τη δασκάλα μου στην άλγεβρα αν θα χρησιμοποιούσα ποτέ τις πληροφορίες που δίδασκε στην πραγματική ζωή. Η απάντησή της ήταν εκπληκτικά ειλικρινής: μάλλον δεν θα το έκανα. Ο λόγος για να παρακολουθήσω το μάθημα ήταν να πετύχω καλή βαθμολογία στο τεστ προχωρημένης κατάταξης, το οποίο θα μου έδινε ένα πλεονέκτημα στις απαιτήσεις μαθηματικών στο κολέγιο. Με άλλα λόγια, αριθμοί για χάρη των αριθμών.
Οι υποστηρικτές των μαθηματικών ισχυρίζονται ότι διδάσκουν την επίλυση σύνθετων προβλημάτων, την πνευματική πειθαρχία και την καλύτερη κατανόηση του κόσμου μας. Η λογική διδάσκει τα ίδια πράγματα πιο άμεσα. Η γεωμετρία δεν μπορεί να μου διδάξει πότε ένα επιχείρημα χειραγωγεί τα συναισθήματά μου, αλλά η λογική μπορεί. Η άλγεβρα δεν με βοηθά να λύσω ηθικά διλήμματα, αλλά η φιλοσοφία μπορεί. Ομολογουμένως, όλοι οι μαθητές πρέπει να κατέχουν τα βασικά μαθηματικά της καθημερινής ζωής, ώστε να μπορούν να διαχειρίζονται χρήματα, να συγκρίνουν τιμές, να βρίσκουν το κέντρο ενός τοίχου για να κρεμάσουν μια εικόνα κ.ο.κ. Και μερικοί μαθητές, όπως ο αδελφός μου, θα ερωτευτούν τα μαθηματικά. Αυτό είναι καλό, γιατί θα τα χρησιμοποιήσουν για να φτιάξουν ασφαλείς γέφυρες, να προβλέψουν τον καιρό, να προσγειώσουν διαστημόπλοια στο φεγγάρι και στον Άρη – καταλάβατε την ιδέα.
Είναι λογικό να προτείνουμε να παρέχουν όλα τα δημόσια σχολεία ένα τυποποιημένο βασικό πρόγραμμα σπουδών. Αλλά τι συνθέτει μια βασική εκπαίδευση; Η Αμερική δεν έχει σκεφτεί αυτό το ερώτημα σε μια εθνική συζήτηση από το 1983 που κυκλοφόρησε το “A Nation At Risk”. Προϊόν μιας προεδρικής επιτροπής για την εκπαίδευση, η έκθεση αυτή προειδοποιούσε για την πτώση των επιδόσεων στα σχολεία της χώρας και διέγνωσε “την επείγουσα ανάγκη για βελτίωση”. Μεταξύ των συστάσεών της ήταν τουλάχιστον τρία χρόνια μαθηματικών για όλους τους αποφοίτους λυκείου.
Έκτοτε, η ψηφιακή επανάσταση έβαλε την τεράστια υπολογιστική ισχύ στην παλάμη του χεριού κάθε μαθητή. Εάν προκύψει η ανάγκη για μια ρίζα κύβου στη ζωή κάποιου, η Siri είναι διαθέσιμη 24 ώρες το 24ωρο για να δώσει την απάντηση. Αυτή η ίδια επανάσταση μας έδωσε μια κρίση θεωριών συνωμοσίας και έναν μολυσμένο δημόσιο διάλογο. Αυτό που κινδυνεύει τώρα είναι η ικανότητά μας να σκεφτόμαστε από κοινού ως πολίτες. Τέτοιες δεξιότητες μπορεί να μην είναι σε θέση να λύσουν το Χ, αλλά θα μπορούσαν να βοηθήσουν πολύ στην επιδίωξη της ευτυχίας και της υγείας της Αμερικής. Δεν μπορείτε να τα χτυπήσετε αυτά τα πράγματα σε μια αριθμομηχανή.
Η ανάγκη για επίλυση προβλημάτων είναι αιώνια, αλλά πολλά από τα σημαντικότερα προβλήματα της ζωής δεν συνοψίζονται σε αριθμούς. Το να δίνουμε προτεραιότητα στην αριθμητική ικανότητα υψηλότερου επιπέδου έναντι άλλων μορφών λογικής σκέψης δεν μας μετατρέπει σε ένα έθνος μηχανικών και φυσικών. Μας αφήνει να γίνουμε ένα έθνος που δεν μπορεί να σκεφτεί σωστά. Οι ιδρυτές της Αμερικής γνώριζαν ότι θα χρειαζόταν μορφωμένους πολίτες για να πετύχει αυτή η δημοκρατική δημοκρατία. Αλλά πουθενά δεν ανέφεραν τον τετραγωνικό τύπο.
Πηγή : The Washington Post