Συγκρατημένα αισιόδοξοι εμφανίζονται οι επαγγελματίες στον κλάδο του τουρισμού για την επερχόμενη θερινή σεζόν. Αποφεύγοντας να χρησιμοποιήσουν λέξεις όπως “ρεκόρ” και “εκρηκτικές επιδόσεις”, παραδέχονται, ωστόσο, ότι τα μηνύματα που έρχονται μέχρι στιγμής από την πορεία των προκρατήσεων και των προσφερόμενων αεροπορικών θέσεων εμφανίζουν θετικό πρόσημο.
“Παρά το γεγονός ότι οι συνθήκες που επικρατούν, όπως, για παράδειγμα, η ακρίβεια και οι κοινωνικές αναταραχές που λαμβάνουν χώρα στις αγορές όπου απευθυνόμαστε, θα συνέτειναν στο αντίθετο, ωστόσο μέχρι στιγμής το πρόσημο για τη νέα θερινή σεζόν είναι θετικό”, σημείωσε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Αλέξανδρος Βασιλικός, σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου.
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλικό, η στόχευση σε νέες αγορές, όπως η Κίνα και η Ινδία, καθώς και η επέκταση της τουριστικής περιόδου αποτελούν διαχρονικές επιδιώξεις. Επιπλέον, ο κ. Βασιλικός αναφέρθηκε και στην ανάγκη πρόσβασης σε χρηματοδοτικά εργαλεία όχι μόνο από τα μεγάλα ξενοδοχεία, αλλά και από αυτά που εντάσσονται σε χαμηλότερη κατηγορία ή είναι μικρότερου μεγέθους.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο νέος πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γιάννης Χατζής, ο οποίος στα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου διαδέχθηκε στην προεδρία τον Γρηγόρη Τάσιο. Ο Ροδίτης επιχειρηματίας, δίνοντας τον τόνο για τη θητεία του στην ομοσπονδία, σε πρόσφατη πρώτη συνάντηση με τους δημοσιογράφους, εξέφρασε την αντίθεσή του στον υπερτουρισμό, ενώ παράλληλα ανέφερε ότι, παρότι η μεγάλη εικόνα του εγχώριου τουριστικού προϊόντος είναι θετική σε επίπεδο επιδόσεων, ωστόσο θα πρέπει να εξεταστούν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει κάθε περιοχή ξεχωριστά. Επιπλέον, επεσήμανε την ανάγκη βελτίωσης των υποδομών της χώρας, ενώ αναφέρθηκε και στον ρόλο και τη συμβολή των μικρότερων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με τον κ. Χατζή, ο ελληνικός τουρισμός εμφανίζει σημαντικές προοπτικές και μεγάλο περιθώριο βελτίωσης του αριθμού των επισκεπτών, ο οποίος έχει δυναμική να αγγίξει τα 60 εκατομμύρια σε βάθος δεκαετίας.
Η αγορά της Γερμανίας
Μπορεί να διανύουμε το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους, ωστόσο οι προκρατήσεις για την καλοκαιρινή περίοδο έχουν ξεκινήσει ήδη από το περασμένο φθινόπωρο, με τους Γερμανούς να οδηγούν παραδοσιακά την κούρσα. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο κατά τον μήνα Νοέμβριο οι Γερμανοί προχώρησαν σε κάποια κράτηση για ταξίδια διακοπών, τα οποία αγοράστηκαν ως πακέτα ή μεμονωμένα, έναντι 1,8 δισ. ευρώ. Πάνω από το ήμισυ του συγκεκριμένου ποσού δαπανήθηκε για τις επερχόμενες καλοκαιρινές διακοπές, σύμφωνα με τα στοιχεία του Travel Data + Analytics. Ο όγκος των νέων κρατήσεων σηματοδοτεί την ολική επιστροφή στα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ εμφανίζεται σημαντικά υψηλότερος σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Αξιοσημείωτο μερίδιο από τη γερμανική αγορά διεκδικεί η χώρα μας, έχοντας, ωστόσο, να ανταγωνιστεί ισχυρούς αντιπάλους, όπως για παράδειγμα την Τουρκία, την Ισπανία, την Ιταλία και την Πορτογαλία. Μάλιστα, η Τουρκία παρουσιάζει ιδιαίτερα υψηλή ζήτηση, με τις προκρατήσεις από Γερμανία να καταγράφουν άνοδο άνω του 90% σε σχέση με το καλοκαίρι του 2019, ενώ υπερβαίνουν ακόμα και εκείνες της Ισπανίας σε αυτό το πρώτο στάδιο.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ένα ισχυρό ρεύμα τουριστών από τη Γερμανία τη φετινή θερινή σεζόν στη χώρα μας. Ειδικότερα, σύμφωνα με την TUI, προβλέπεται να επισκεφθεί την Ελλάδα αριθμός-ρεκόρ Γερμανών παραθεριστών το καλοκαίρι του 2024, με την Κρήτη, τη Ρόδο και την Κω να συγκαταλέγονται στους κορυφαίους προορισμούς για τους πελάτες της εταιρείας. “Η Ελλάδα οδεύει προς την υψηλότερη επίδοση όλων των εποχών”, σημείωσε ο ταξιδιωτικός όμιλος.
Οι αεροπορικές θέσεις
Σε αυτή την κατεύθυνση, αυξητικά κινείται και ο αριθμός των αεροπορικών θέσεων για το σύνολο της σεζόν σε σχέση πέρυσι. Συγκεκριμένα, η αύξηση των αεροπορικών θέσεων για εισερχόμενες πτήσεις από Γερμανία ανέρχεται μέχρι στιγμής στο 30,4% σε σχέση με τη σεζόν 2022/2023. Διαχρονικά, η γερμανική αγορά αποτελεί τη σημαντικότερη δεξαμενή τουριστών για τη χώρα μας. Ωστόσο στο ξεκίνημα της περσινής σεζόν οι αφίξεις από τη Γερμανία υπήρξαν πιο αδύναμες σε σχέση με το 2022, κάτι που όμως αντισταθμίστηκε από την ισχυρή τουριστική κίνηση από άλλες ευρωπαϊκές αγορές, όπως για παράδειγμα του Ηνωμένου Βασιλείου.
Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες κύριες αγορές στις οποίες απευθύνεται το εγχώριο τουριστικό προϊόν, η Ολλανδία σημειώνει εντυπωσιακή άνοδο της τάξεως του 43%, ακολουθεί η Ιταλία με 16,5%, ενώ στην περιοχή της διψήφιας αύξησης παραμένουν και οι ΗΠΑ (+10,1%). Ο αριθμός των αεροπορικών θέσεων από το Ηνωμένο Βασίλειο εμφανίζεται ενισχυμένος κατά 3,5% και από τη Γαλλία κατά 2,5% σε σχέση με πέρυσι.
Συνολικά, οι προσφερόμενες αεροπορικές θέσεις σε διεθνείς εισερχόμενες πτήσεις για τον μήνα Φεβρουάριο φτάνουν σε 838.875 (+18,5%) και για τον μήνα Μάρτιο ανέρχονται σε 1,069 εκατ. (+13,6%).
Θυμίζουμε ότι το 2023 έθεσε ακόμα υψηλότερα τον πήχη για το εγχώριο τουριστικό προϊόν τόσο σε επίπεδο αφίξεων όσο και εσόδων. Θυμίζουμε ότι κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2023 στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το “Ελ. Βενιζέλος”, τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 18,9% και 26,4% αντίστοιχα, ενώ παρουσίασαν άνοδο και σε σύγκριση με το 2019, κατά 13,3% και 8,8% αντίστοιχα. Αναλυτικά, κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς διακινήθηκαν 28,174 εκατ. επιβάτες, έναντι 22,728 εκατ. το 2022. Τη μερίδα του λέοντος κατέλαβαν οι διεθνείς επιβάτες, οι οποίοι ανήλθαν σε 19,391 εκατ., από 15,342 που είχαν φτάσει το αντίστοιχο προηγούμενο διάστημα, σημειώνοντας άνοδο 26,4% και 8,8% σε σχέση με το 2022 και το 2019 αντίστοιχα.
ΠΗΓΗ: capital.gr