Την ταυτότητα, το δίπλωμα οδήγησης και τα αποτελέσματα των ιατρικών εξετάσεων στα κινητά τους τηλέφωνα θα έχουν σε λίγο καιρό εκατομμύρια πολίτες στη χώρα μας με τα νέα εργαλεία που λανσάρει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και περιλαμβάνονται σε σχετική τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή.
Παράλληλα, για τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών εισάγεται η δυνατότητα υποβολής αίτησης για μεταβίβαση επιβατικού οχήματος, αλλά και διόρθωσης των στοιχείων ενός προσώπου μέσω του gov.gr.
Με το άρθρο 1 «Ψηφιακό αποθετήριο ταυτοποιητικών εγγράφων» νομοθετείται η δυνατότητα αποθήκευσης ψηφιακών αντιγράφων για την αστυνομική ταυτότητα και του διπλώματος οδήγησης σε εφαρμογή Wallet. Η εφαρμογή, η οποία αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στις 27 Ιουλίου, θα ονομάζεται Gov.gr Wallet και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ταυτοποίηση του προσώπου σε κάθε διαδικασία εντός της επικράτειας που μέχρι σήμερα χρησιμοποιούσε την έγχαρτη ταυτότητα ή δίπλωμα, τα οποία βέβαια εξακολουθούν να ισχύουν κανονικά.
Ολα τα στοιχεία για την ταυτότητα
Για την είσοδο του φυσικού προσώπου στην εφαρμογή απαιτείται προηγούμενη αυθεντικοποίησή του με τους κωδικούς του TAXISnet, αλλά και ο μοναδικός αριθμός OTP που θα του αποσταλεί στο κινητό τηλέφωνο που έχει δηλώσει.
Σύμφωνα με την τροπολογία, στο Gov.gr Wallet θα αποθηκεύονται αποκλειστικά σε ψηφιακή μορφή όλα τα στοιχεία που αναγράφονται στα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά και θα συνοδεύονται από κωδικό QR, ώστε να επαληθεύεται γρήγορα και με ασφάλεια η γνησιότητά τους. Αναλυτικά, τα στοιχεία που έχει η αστυνομική ταυτότητα που θα αναγράφονται στο ψηφιακό πορτοφόλι είναι τα παρακάτω:
- αριθμός ταυτότητας,
- το ονοματεπώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες,
- το πατρώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες,
- το μητρώνυμο με ελληνικούς χαρακτήρες,
- η ημερομηνία γέννησης,
- ο τόπος γέννησης,
- η ημερομηνία και η Αρχή έκδοσης και
- η φωτογραφία του κατόχου
Αντίστοιχα, στην άδεια οδήγησης θα αναφέρονται ο αριθμός άδειας οδήγησης οχήματος, το ονοματεπώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες, η ημερομηνία και ο τόπος γέννησης, η ημερομηνία και η αρχή έκδοσης, η ημερομηνία λήξης ισχύος της άδειας οδήγησης, ο ΑΦΜ, ο κωδικός κατηγορίας οχήματος, η ημερομηνία έκδοσης κατηγορίας οχήματος, η ημερομηνία λήξης ισχύος κατηγορίας οχήματος και η φωτογραφία του κατόχου.
Σημειώνεται ότι η αποθήκευση των ανωτέρω στοιχείων μπορεί να πραγματοποιηθεί σε περισσότερες από μία κινητές συσκευές του φυσικού προσώπου.
Παράλληλα, υπάρχει πρόβλεψη για ακύρωσή τους τόσο για περιπτώσεις απώλειας των έγχαρτων πιστοποιητικών όσο και της συσκευής που είναι αποθηκευμένα.
Διόρθωση στοιχείων
Ενα ακόμα εργαλείο που θεσμοθετεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι μία ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή, προσβάσιμη μέσω της ενιαίας ψηφιακής πύλης του Δημοσίου, στην οποία οι πολίτες θα μπορούν με μία αίτηση να διορθώνουν προσωπικά τους στοιχεία που αναγράφονται εσφαλμένα στα εξής μητρώα:
- Μητρώο Πολιτών του υπουργείου Εσωτερικών
- Φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ)
- Εθνικό Μητρώο ΑΜΚΑ – ΕΜΑΕΣ (Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης – Εθνικό Μητρώο Ασφαλισμένων Εργοδοτών και Συνταξιούχων) της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ) Α.Ε. και
- Μητρώο Δελτίων Αστυνομικών Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.)
Με εξαίρεση το Μητρώο Δελτίων Αστυνομικών Ταυτοτήτων, η διαδικασία για διόρθωση εσφαλμένων στοιχείων στα υπόλοιπα τρία μητρώα μπορεί να γίνεται και μέσω ΚΕΠ, είτε με φυσική παρουσία είτε μέσω του myKEPlive.
Ιατρικές εξετάσεις
Στον τομέα της Υγείας, μετά την άυλη συνταγογράφηση, το app «My Health» και το πρόγραμμα προληπτικής ιατρικής «Φώφη Γεννηματά», δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες να εκδίδουν τα αποτελέσματα των διαγνωστικών εργαστηριακών εξετάσεων, στις οποίες υποβάλλονται, μέσω του gov.gr και της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής που ετοιμάζει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Οπως αναφέρει το άρθρο 4 της τροπολογίας, στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ) Α.Ε. συστήνεται Ψηφιακό Αποθετήριο Διαγνωστικών Εργαστηριακών Αποτελεσμάτων, στο οποίο αποθηκεύονται τα αποτελέσματα των διαγνωστικών εργαστηριακών εξετάσεων που διενεργούνται από δημόσιες και ιδιωτικές μονάδες Υγείας. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι για τα αποτελέσματα διαγνωστικών εργαστηριακών εξετάσεων που διενεργούνται σε ιδιωτικές δομές Υγείας απαιτείται προηγούμενη συγκατάθεση του φυσικού προσώπου.
Η είσοδος στην εφαρμογή θα πραγματοποιείται μέσω αυθεντικοποίησης του πολίτη με τους κωδικούς TAXISnet και τον OTP που θα του σταλεί στο κινητό του τηλέφωνο. Ειδικά για τα αποτελέσματα διαγνωστικών εργαστηριακών εξετάσεων των ανηλίκων, στην εφαρμογή θα πρέπει να εισέρχονται οι φυσικοί ή ανάδοχοι γονείς που ασκούν την επιμέλειά τους.
Μετά την είσοδο, θα εμφανίζεται στον ενδιαφερόμενο λίστα με τα παραπεμπτικά ιατρικών εξετάσεων στις οποίες έχει υποβληθεί. Στη συνέχεια, θα επιλέγει από τη λίστα το παραπεμπτικό για το οποίο θέλει να λάβει γνώση των αποτελεσμάτων και αιτείται την έκδοση αντιγράφου. Το αντίγραφο θα περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:
α) Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ),
β) όνομα,
γ) επώνυμο,
δ) ημερομηνία γέννησης,
ε) ΑΜΚΑ, όνομα, επώνυμο και ειδικότητα του γνωματεύοντος ιατρού,
στ) τα στοιχεία του εργαστηρίου,
ζ) ημερομηνία λήψης δείγματος,
η) ημερομηνία έκδοσης αποτελεσμάτων και
θ) κατηγορία και τα λοιπά στοιχεία διαγνωστικών εργαστηριακών εξετάσεων
Μάλιστα, τα αποτελέσματα θα είναι διαθέσιμα και στο MyHealth app, το οποίο παρέχει ήδη τη δυνατότητα στον πολίτη να ανατρέχει στις ιατρικές συνταγές, στα ιατρικά παραπεμπτικά και τις ιατρικές βεβαιώσεις που έχουν εκδοθεί για τον ΑΜΚΑ του. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η πρόσβαση σε κρίσιμα στοιχεία του ιατρικού του ιστορικού, επιτρέποντας στον πολίτη να φροντίζει την υγεία του πληρέστερα και αποτελεσματικότερα, σε συνεργασία με τον γιατρό του.
Και αίτηση για μεταβίβαση οχήματος
Σε ό,τι αφορά στους οδηγούς, μετά την ανανέωση διπλώματος οδήγησης και την έκδοση αντιγράφου της άδειας κυκλοφορίας μέσω του gov.gr, στη φαρέτρα του επιτελείου της οδού Φραγκούδη προστίθεται ένα νέο «όπλο» κατά της γραφειοκρατίας. Πρόκειται για τη μεταβίβαση επιβατικού οχήματος με την υποβολή μίας αίτησης στην ενιαία ψηφιακή πύλη.
Σύμφωνα με το άρθρο 3 της τροπολογίας, η ψηφιακή αίτηση θα απευθύνεται στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της περιφερειακής ενότητας ή περιφέρειας της επιλογής του αγοραστή, με την οποία θα εξουσιοδοτείται ο αρμόδιος υπάλληλος να αποκτά πρόσβαση στα εξής:
- στα φορολογικά στοιχεία πωλητή και αγοραστή που είναι αναγκαία για τη μεταβίβαση και για την έκδοση της νέας άδειας κυκλοφορίας
- στα δεδομένα που αφορούν στον τεχνικό έλεγχο του υπό μεταβίβαση οχήματος
Κατόπιν, ο αγοραστής θα λαμβάνει μέσω του gov.gr βεβαίωση υποβολής αιτήματος και πλήρωσης των προϋποθέσεων μεταβίβασης της κυριότητας του οχήματος, ώστε εντός 30 ημερών να προχωρήσει στην ασφάλισή του, σύμφωνα με όσα ορίζει ο νόμος.