Η ανταπόκριση στις απαιτήσεις των πιστωτών απορροφά την κυβερνητική δυναμική και την προσοχή της, με αποτέλεσμα να έχει μάλλον αποκοπεί από την πραγματικότητα της αγοράς. Και φαίνεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις έγκυρων πηγών, ότι αυτό ήταν το μήνυμα του προέδρου του ΣΕΒ Δημήτρη Δασκαλόπουλου προς τον πρωθυπουργό κατά την χθεσινή συνεδρίαση στο Μέγαρο Μαξίμου, δεδομένου ότι υπάρχει άμεση ανάγκη να βελτιωθεί το επιχειρηματικό κλίμα.
Ο πρόεδρος του ΣΕΒ έθεσε επιτακτικά δύο ζητήματα που καίνε την αγορά, δηλαδή αυτό της ρευστότητας και του υψηλού ενεργειακού κόστους και προσπάθησε να εξηγήσει ότι ακόμη και οι πιο φρέσκες επενδύσεις είναι δυνατόν τα τιναχθούν στον αέρα, ενώ αυτές που είναι στα συρτάρια στερούν δυνατότητες στην ελληνική οικονομία. Παρέδωσε μάλιστα λίστα επενδύσεων ύψους 12 δις ευρώ που έχουν γίνει από τις εκατό μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις την τελευταία διετία, μια άλλη με 250 καινοτομικές προτάσεις, καθώς και μία τρίτη με 220 εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε τεχνολογίες αιχμής. Με δυο λόγια, είπε ευγενικά, μην τρέχετε έξω, ας λειτουργήσουμε αυτά που έχουμε και ας δουλέψουμε με το εσωτερικό, γιατί υπάρχει κίνδυνος να καταρρεύσουν όλα, ενώ οι ξένοι θα αργήσουν να έρθουν. Κι όταν έρθουν, οι θετικές επιπτώσεις θα αργήσουν να φανούν στα έσοδα του κράτους, στην ρευστότητα της αγοράς και την απασχόληση.
Δεκάδες μεγάλες επιχειρήσεις μελετούν τώρα το φορολογικό που ψηφίστηκε, αλλά και το επικείμενο «μεγάλο φορολογικό» για να πάρουν τις αποφάσεις τους, σε σχέση με τη μεταφορά της έδρας τους. Το φορολογικό σαφάρι επίσης έχει σοβαρές επιπτώσεις στην αγορά γιατί χαλάνε οι υφιστάμενες ισορροπίες τρόμου, όπου όλοι αντιλαμβάνονται πως δεν πρέπει να κινηθούν επιθετικά ο ένας εναντίον του άλλου, καθώς υπάρχει κίνδυνος να συμπαρασύρει ο ένας τον άλλο στον γκρεμό.
Άλλοι βιομηχανικοί κυρίως κύκλοι με εξαγωγικό προσανατολισμό τονίζουν ότι δεν πρέπει να χαθεί η διαφαινόμενη σταθεροποίηση των τριών μεγάλων οικονομιών της ευρωζώνης, ήτοι της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ιταλίας. Οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν αντέχουν άλλους κραδασμούς, επισημαίνουν, και εκτιμούν ότι πρέπει να οργανώσουν την παραγωγή τους αξιοποιώντας το φθηνό εργατικό δυναμικό της Τυνησίας και της Αιγύπτου και εστιάζοντας στον σχεδιασμό και στο μάρκετινγκ στην Ελλάδα.