Το 2019 ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά για τις αποκρατικοποιήσεις καθώς ενώ ξεκίνησε δυνατά ταμειακά με την είσπραξη του τιμήματος για την επέκταση της σύμβασης του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος εντούτοις οι αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις επιβράδυναν την πορεία των project που χειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ.
Με το κλείσιμο της χρονιάς και την προκήρυξη των δύο διαγωνισμών για το 30% του ΔΑΑ και το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών, μπαίνουν οι βάσεις για το 2020 ένα έτος για το οποίο ο στόχος έχει μπει ψηλά στα 2,4 δισ. ευρώ, που εφόσον επιτευχθεί θα συνιστά και ρεκόρ εσόδων.
Όπως τόνισε χθες η διοίκηση του ταμείου σε συνάντηση με δημοσιογράφους, η επίτευξη του στόχου θα συναρτηθεί εν πολλοίς από την πορεία των τριών πιο “βαριών” και σύνθετων πρότζεκτ, δηλαδή των πωλήσεων του ΔΑΑ, της ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας αλλά και των Ελληνικών Πετρελαίων. Σε κάθε περίπτωση η εκτίμηση της διοίκησης του Ταμείου είναι ότι το 2020 θα κλείσει πάνω από τις επιδόσεις του 2018 και του 2019.
Πώς όμως διαμορφώνεται η εικόνα για τα επιμέρους πρότζεκτ;
Για την πώληση του 30% του ΔΑΑ, το ταμείο εκτιμά ότι ο έντονος ανταγωνισμός βοηθά στην επίτευξη υψηλού τιμήματος. Μετά τις γιορτές αναμένεται να ανακοινωθούν τα σχήματα που περνούν στην επόμενη φάση των δεσμευτικών προσφορών, με πιθανότερο σενάριο να περάσουν και τα 10 σχήματα με βάση την πρώτη αξιολόγηση των φακέλων η οποία δείχνει ότι έχουν κατατεθεί έγκυρες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος.
Θα ακολουθήσει στις 14 Φεβρουαρίου η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη ΔΕΠΑ Υποδομές ενώ νωρίτερα τον Ιανουάριο θα γίνει η προκήρυξη για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ως γνωστόν για την Εμπορία, υπάρχουν δηλώσεις από πλευράς ΕΛΠΕ ότι ο όμιλος που κατέχει το 35% προτίθεται να διεκδικήσει στο διαγωνισμό και το υπόλοιπο 35%.
Σε περίπτωση που δεν πλειοδοτήσουν ωστόσο, εξετάζεται να υπάρχει όρος που θα προβλέπει ότι ο πλειοδότης θα είναι υποχρεωμένος να αγοράσει τις μετοχές των ΕΛΠΕ με προσυμφωνημένο discount σε σχέση με την τιμή προσφοράς για τις μετοχές του ΤΑΙΠΕΔ.
Για τη ΔΕΠΑ έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ελληνικούς και ξένους ομίλους, κάποιοι εκ των οποίων δεν έχουν παρουσία στην ελληνική αγορά. Μεγάλο είναι επίσης το ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ Υποδομές, τόσο από στρατηγικούς επενδυτές όσο και από funds.
Για τα ΕΛΠΕ, έχει ήδη εκφραστεί από πλευράς Paneuropean η πρόθεση να μην διαθέσει εκ νέου μαζί με το ΤΑΙΠΕΔ τις μετοχές που κατέχει στον όμιλο και στο πλαίσιο αυτό η διοίκηση του Ταμείου μελετά τις προοπτικές και τις δυνατότητες, μεταξύ των οποίων ακόμη και η τμηματική πώληση μετοχών μέσω χρηματιστηρίου.
Ωστόσο δεν αποκλείεται ανάλογα με την πρόοδο της οικονομίας να μη χρειαστεί καν η πώληση των μετοχών του δημοσίου, με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη πώληση δεν έχει δομικό χαρακτήρα αλλά είναι καθαρά εισπρακτική, με στόχο την είσπραξη 500 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά στο Ελληνικό, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ εμφανίστηκε αισιόδοξη ότι οι πρώτες εργασίες που αφορούν στο ακίνητο, όπως κατεδαφίσεις και θέματα ανάπλασης θα ξεκινήσουν τον Ιανουάριο. Σε ό,τι αφορά την πρώτη καταβολή του τιμήματος αυτή αναμένεται με το κλείσιμο της εκκρεμότητας για το καζίνο.
Για την Εγνατία, το ΤΑΙΠΕΔ διαπιστώνει την θέληση της κυβέρνησης να προχωρήσει η επίλυση των εκκρεμών ζητημάτων και να προχωρήσει η παραχώρηση, για την οποία έχει εκδηλωθεί σημαντικό ενδιαφέρον, εντός του 2020.
Σε ό,τι αφορά στα περιφερειακά λιμάνια, έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για τη βέλτιστη μέθοδο αξιοποίησης κάθε ενός από τους 10 οργανισμούς και απομένει συνάντηση με τον υπουργό ναυτιλίας και η κατάθεση του σχετικού νόμου. Η προσδοκία είναι ότι εντός του έτους το Φεβρουάριο με Μάρτιο θα υπάρξει η έναρξη της αξιοποίησης για τουλάχιστον τρία περιφερειακά λιμάνια.
Για την υπόγεια αποθήκη στη Νότια Καβάλα εκκρεμεί η έκδοση ρυθμιστικών αποφάσεων και ο διαγωνισμός για το έργο, που έχει ιδιαίτερη στρατηγική σημασία αναμένεται να βγει εντός του πρώτου εξαμήνου.
Τέλος σε ό,τι αφορά στην αξιοποίηση ακινήτων σε πρώτο πλάνο μπαίνει το οικόπεδο της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου, για το οποίο αναμένεται μέχρι τέλος Ιανουαρίου να έχει ξεκαθαρίσει εάν θα συνοδεύεται και με άδεια για καζίνο.