Στα πακέτα που θα προσφέρουν οι εταιρίες θα περιλαμβάνεται το δέλεαρ ότι, ακόμη και αν διακοπεί το τηλέφωνο λόγω καθυστέρησης πληρωμής λογαριασμού, ο πελάτης θα έχει πρόσβαση στο Ίντερνετ.
Μάχη χαρακωμάτων με κερδισμένο τον καταναλωτή προβλέπεται να ξεσπάσει το επόμενο διάστημα στην εγχώρια αγορά τηλεπικοινωνιών, την ώρα που ο κλάδος αναδιαμορφώνει την ταυτότητά του, εμπλουτίζοντας τόσο τις υποδομές όσο και τις υπηρεσίες που προσφέρει.
Κοινή συνισταμένη που θα επηρεάσει την επόμενη ημέρα του ανταγωνισμού θα είναι, ασφαλώς, η ποιότητα του δικτύου και, όπως πάντα, τα νέα πακέτα που θα διαμορφωθούν στην κινητή. Στη φαρέτρα των προσφορών εισέρχεται το κίνητρο ότι, ακόμη και αν διακοπεί ένα τηλέφωνο λόγω καθυστέρησης πληρωμής, ο πελάτης εντελώς δωρεάν δύναται να έχει πρόσβαση στη βασική χρήση του Ιντερνετ.
Η συγχώνευση των δύο εκ των τεσσάρων παικτών της ελληνικής αγοράς αποτελεί, αναντίρρητα, τον πιονιέρο των εξελίξεων. Ο λόγος για τη NOVA και τη WIND, οι οποίες πλέον, υπό τη σκέπη της United, ολοκλήρωσαν τη συγχώνευσή τους και εγκαινιάζουν τις συνδυαστικές υπηρεσίες που προσφέρει η νέα εταιρία με μια επιθετική εμπορική πολιτική. Στόχος, όπως διευκρίνισαν τα στελέχη της εταιρίας σε πρόσφατη εκδήλωση, να κερδίσουν ξένους υφιστάμενους πελάτες και να διευρύνουν το μερίδιο αγοράς τους, το οποίο έχει ήδη διογκωθεί λόγω και της ενοποίησης της πελατειακής βάσης των δύο εταιριών.
Η αγορά
Yπογραμμίζεται ότι, αν και το νέο σχήμα που δημιουργείται δεν απειλεί την πρωτοκαθεδρία της COSMOTE, ΝOVA και Vodafone Ελλάδας συναγωνίζονται πλέον για τη δεύτερη θέση. Και αυτό γιατί ενώ η Vodafone εξακολουθεί να είναι μπροστά στην κινητή τηλεφωνία -δεδομένου ότι μόνο η WIND είχε επεκταθεί στην κινητή, άρα δεν διαταράσσονται οι ισχύουσες ισορροπίες-, στη σταθερή και την τηλεόραση η συνθήκη αλλάζει. Στην περίπτωση της σταθερής, οι συνδυασμένοι πελάτες των δύο εταιριών τοποθετούν τη NOVA στη δεύτερη θέση της αγοράς, ενώ στην περίπτωση της τηλεόρασης η βάση της NOVA, που τα τελευταία χρόνια έβαινε μειούμενη (στα τέλη του 2021 το σύνολο των συνδρομητών έφτανε τις 393.736), ενισχύεται με περίπου 80.000 πελάτες, σύμφωνα τουλάχιστον με τις εκτιμήσεις της αγοράς. Με αυτόν τον τρόπο αποκτά μεγάλο προβάδισμα έναντι της Vodafone (160.000) και προσεγγίζει περισσότερο την COSMOTE (624.195).
Εξαιτίας αυτού και δεδομένου ότι είχε ήδη ανακοινώσει την πλατφόρμα της EON νωρίτερα, κατά την ενοποίηση των δύο εταιριών οι προσφορές που ανακοινώθηκαν επικεντρώθηκαν στην κινητή και τη σταθερή. Με πολύ ανταγωνιστικά πακέτα και με αρωγό τις επενδύσεις ύψους 2 δισ. ευρώ που έχει εξαγγείλει, η NOVA φιλοδοξεί να προσελκύσει πελάτες στην κινητή, καθώς και στο δικό της δίκτυο σταθερής.
Ενδεικτικά σημειώνεται ότι οι προσφορές που ανακοινώθηκαν περιλάμβαναν συνδέσεις 1 Gbps με 33 ευρώ, ενώ το ποσό για τα 500 Mbps φτάνει τα 26 ευρώ τον μήνα, αν, βέβαια, η σύνδεση καλύπτεται από το ιδιόκτητο δίκτυο FTTH (οπτικών ινών) της NOVA. Παρότι η κάλυψη του εν λόγω δικτύου δεν είναι μεγάλη, η συνθήκη θα μπορούσε να αλλάξει, με την εταιρία να αναμένεται να προβεί σε σχετικές ανακοινώσεις σύντομα. Όπως έχει, άλλωστε, αναφέρει και στο παρελθόν, στόχος είναι με επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ να φτάσει το δίκτυο οπτικών ινών της στα 22.000 χλμ. μέσα στην επόμενη πενταετία.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, το γεγονός ότι η NOVA επιδιώκει να κερδίσει πελάτες μέσα από το δικό της δίκτυο προοικονομεί ότι θα υπάρξουν και περιοχές με παράλληλη κάλυψη στο μέλλον όσον αφορά στη διαθεσιμότητα του FTTH.
Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι η NOVA δεν είναι η μόνη που προχωρά σε μεγάλες επενδύσεις για την ενίσχυση των υποδομών της. Η COSMOTE έχει εξαγγείλει και υλοποιεί ένα επενδυτικό πλάνο 3 δισ. ευρώ μέχρι το 2027 προκειμένου να καλύψει 3 εκατ. νοικοκυριά, ενώ η Vodafone έχει σκοπό να επενδύσει συνολικά 600 εκατ. ευρώ προκειμένου να φθάσει τα 850 χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Με τις προαναφερθείσες επενδύσεις σε τροχιά, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται πλέον στο πώς θα απαντήσουν οι άλλοι δύο πάροχοι στην επιθετική εμπορική πολιτική της NOVA, αλλά και στο αν αυτές οι κινήσεις θα επιτύχουν, τελικά, να ρίξουν τις τιμές για τον τελικό καταναλωτή. Ειδικά αυτήν την περίοδο, όπου οι πληθωριστικές πιέσεις και η αύξηση των λειτουργικών εξόδων των παρόχων έχουν ήδη στρέψει τη συζήτηση σε ενδεχόμενες δυνητικές αυξήσεις. Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με τα όσα είχε αναφέρει πρόσφατα ο επικεφαλής της Vodafone Ελλάδας, κ. Χάρης Μπρουμίδης, τα υλικά των οπτικών ινών που φτάνουν στα σπίτια και τα οποία είναι ζωτικής σημασίας στα επενδυτικά προγράμματα των τηλεπικοινωνιακών εταιριών έχουν ανατιμηθεί τον τελευταίο χρόνο κατά 70%, ενώ το ενεργειακό κόστος και οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν κοστίσει στη Vodafone Ελλάδας πάνω από 60 εκατ. ευρώ εντός του 2022.
Έρχονται αυξήσεις στις τιμές των υπηρεσιών
Πρόσφατες έρευνες και μελέτες επισημαίνουν πως, παρότι ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών την τελευταία δεκαετία έχει συνεχή πτωτική τάση στα κόστη που επιβαρύνονται οι καταναλωτές, αρχίζει πλέον να εξαντλεί τις δυνατότητες απορρόφησης των έντονων πληθωριστικών πιέσεων.
Μάλιστα, η αύξηση του κόστους ενέργειας, του κόστους των πρώτων υλών αλλά και του κόστους συντήρησης των εγκαταστάσεων έρχεται σε μια στιγμή που οι καταναλωτές περιορίζουν κατά το δυνατόν τα έξοδά τους, συμπιέζοντας δραματικά την κερδοφορία τους.
Δεδομένου ότι δεν θα μπορούσαν στην παρούσα συγκυρία να εκτροχιαστούν τα επενδυτικά τους πλάνα σε οπτικές ίνες και 5 G, στελέχη της παγκόσμιας αγοράς ήδη μιλούν για αυξήσεις στις τιμές των υπηρεσιών.
Τέλος, αναλυτές της αγοράς εκτιμούν ότι, ακόμη και αν οι πάροχοι εξαντλήσουν τα περιθώρια αυξήσεων των τιμών στις υπηρεσίες τους, το μέσο έσοδο ανά χρήστη δεν μπορεί να αυξηθεί περισσότερο από 10%, ποσοστό που δεν είναι ικανό να ανακουφίσει τις ανατιμήσεις του κόστους λειτουργίας. Σε αυτήν την περίπτωση, μάλιστα, ελλοχεύει και ο κίνδυνος οι καταναλωτές να αντιδράσουν με περαιτέρω μείωση στη χρήση υπηρεσιών, που θα οδηγήσει και πάλι σε μείωση των εσόδων.