Η Trans-Adriatic Pipeline (TAP) AG πρόκειται να αυξήσει την ικανότητα παράδοσης φυσικού αερίου κατά 1,2 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως από το 2026. Η εταιρεία διαχείρισης του αγωγού που μέσω Ελλάδας και Αλβανίας μεταφέρει αζέρικο φυσικό αέριο στην Ιταλία, έχει ξεκινήσει εργασίες επέκτασης για να καλύψει την αυξανόμενη ευρωπαϊκή ζήτηση. Η πρώτη φάση του έργου, που απαιτεί επένδυση άνω των 130 εκατομμυρίων ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί από ίδιους πόρους του TAP. Η επέκταση αυτή αποτελεί κρίσιμο βήμα για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης και τη διαφοροποίηση του εφοδιασμού της με φυσικό αέριο.
Σε συνέντευξή του στο πρακτορείο ειδήσεων του Αζερμπαϊτζάν, Report, ο διευθύνων σύμβουλος της TAP AG Luca Schieppati ανέπτυξε τις εργασίες που θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο αυτής της επέκτασης, τις δαπάνες που θα απαιτηθούν για τους σκοπούς αυτούς και γενικότερα τις προοπτικές περαιτέρω αύξησης της χωρητικότητας του αγωγού.
Η στρατηγική σημασία του SGC και του ΤΑΡ αναγνωρίστηκε στο σχέδιο REPowerEU, το οποίο απαιτεί την εντατικοποίηση της συνεργασίας με το Αζερμπαϊτζάν και την ανάπτυξη της ικανότητας του ΤΑΡ για την αύξηση του εφοδιασμού της ΕΕ με φυσικό αέριο.
Μπορούν οι δραστηριότητες του TAP να θεωρηθούν κερδοφόρες και υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία για τα έσοδα της SAP AG για όλη την περίοδο από την έναρξη της λειτουργίας της;
Εκτός από την ήδη κλεισμένη μακροπρόθεσμη χωρητικότητα, ο TAP προσφέρει στην αγορά χωρητικότητα για βραχυπρόθεσμες κρατήσεις μέσω της πλατφόρμας κρατήσεων χωρητικότητας PRISMA, σύμφωνα με το ημερολόγιο δημοπρασιών του ENTSOG. Από τα μέσα Φεβρουαρίου 2022, ο TAP λειτουργεί σχεδόν σε πλήρη χρησιμοποίηση, με σημαντικές βραχυπρόθεσμες κρατήσεις που συμπληρώνουν τις μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις του.
Πώς εξελίσσεται η διαδικασία που αποσκοπεί στην αύξηση της χωρητικότητας του Διαδριατικού αγωγού φυσικού αερίου κατά επιπλέον 1,2 δισ. κυβικά μέτρα; Ποιες συγκεκριμένες εργασίες περιλαμβάνει αυτή η προσπάθεια επέκτασης και πόση επένδυση απαιτείται για την επέκταση της χωρητικότητας του TAP κατά 1,2 δισ. κυβικά μέτρα; Είναι γνωστές οι πηγές χρηματοδότησης;
Η δοκιμή αγοράς του 2021 ολοκληρώθηκε νωρίτερα το 2024 και οδήγησε σε δεσμευτικές δεσμεύσεις, οι οποίες θα προσθέσουν άλλα 1,2 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως στη δυναμικότητα του αγωγού έως την 1η Ιανουαρίου 2026.
Ο TAP προχωρά με τα σχετικά έργα που απαιτούνται για να διαθέσει την πρόσθετη δυναμικότητα στην αγορά, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έλαβε.
Ο TAP θα προσθέσει μία μονάδα συμπιεστή (περίπου 15 MW) στον υφιστάμενο σταθμό συμπίεσης στους Κήπους (περιοχή Αλεξανδρούπολης), στα ελληνικά σύνορα με την Τουρκία και θα αναβαθμίσει τις εγκαταστάσεις εκεί. Η ολοκλήρωση αυτών των εργασιών θα σηματοδοτήσει σημαντική πρόοδο προς την επίτευξη του στόχου μας να καταστήσουμε διαθέσιμη την πρόσθετη μακροπρόθεσμη δυναμικότητα στις αρχές του 2026.
Αυτό είναι το πρώτο επίπεδο του έργου επέκτασης και χρηματοδοτείται από ίδια κεφάλαια της TAP. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε περίπου 132 εκατομμύρια ευρώ.
Ποια είναι τα αποτελέσματα των υποχρεωτικών δοκιμών της αγοράς που ανακοινώθηκαν το 2023; Ποια είναι τα επόμενα βήματα που αναμένονται προς αυτή την κατεύθυνση;
Το πρώτο επίπεδο επέκτασης (1,2 δισ. κ.μ. ετησίως) θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για περαιτέρω επεκτάσεις, οι οποίες μπορούν να επιτευχθούν σταδιακά μέσω της συμμετοχής στις επόμενες δοκιμές αγοράς, εφόσον υπάρχει ενδιαφέρον από την αγορά. Η δοκιμή αγοράς του TAP για το 2023 βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.
Τον Ιούνιο δημοσιεύσαμε το σχέδιο πρότασης έργου για τη δοκιμή αγοράς του 2023 για δημόσια διαβούλευση, η οποία ολοκληρώνεται στις 15 Αυγούστου. Τα επόμενα βήματα θα είναι η έγκριση της Πρότασης Έργου από τις Εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές των τριών χωρών υποδοχής και στη συνέχεια η έναρξη της δεσμευτικής φάσης.
Η δεσμευτική φάση υποβολής προσφορών για τη δοκιμή αγοράς 2023 αναμένεται στα μέσα του 2025.
Υπάρχουν προθεσμίες για την επέκταση της χωρητικότητας του TAP στα 20 δισ. κυβικά μέτρα; Είναι γνωστό ότι στο πλαίσιο αυτό ανακοινώθηκε το έτος 2027. Εξετάζεται κάποιο σενάριο κατά το οποίο μπορεί να υπάρξουν καθυστερήσεις με την επέκταση αυτή;
Η δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης και το επίπεδο αυτής της επέκτασης θα καθοριστούν από τα αποτελέσματα του Market Test. Μέχρι σήμερα, ο TAP έχει προχωρήσει και συνεχίζει να αναπτύσσει εργασίες για να προετοιμαστεί ώστε να ανταποκριθεί στις αναμενόμενες απαιτήσεις της αγοράς.
Για παράδειγμα, εργαζόμαστε στον εννοιολογικό σχεδιασμό των σταθμών συμπιεστών για διάφορα σενάρια επέκτασης. Εργαζόμαστε επίσης στην ανάπτυξη εννοιών για μελλοντικές περιπτώσεις επέκτασης που θα βασίζονται σε ηλεκτροκίνητους συμπιεστές.
Όταν συζητάτε για τη σταδιακή επέκταση του TAP, έχετε υπόψη σας συγκεκριμένους όγκους;
Τα τρία σενάρια επιπέδου προσφοράς χωρητικότητας (περιορισμένη επέκταση, μερική επέκταση ή πλήρης επέκταση) παρουσιάζονται λεπτομερώς στο σχέδιο πρότασης έργου της δοκιμής αγοράς του 2023, το οποίο βρίσκεται επί του παρόντος σε δημόσια διαβούλευση.
Ποια είναι τα σχέδια της TAP AG για την απεξάρτηση των δραστηριοτήτων της από τον άνθρακα;
Έχουμε θέσει τους εαυτούς μας σε μια πορεία απεξάρτησης από τον άνθρακα στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης. Η TAP έχει αναπτύξει μια μακροπρόθεσμη στρατηγική ενεργειακής μετάβασης για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.
Το Σχέδιο Διαχείρισης του Άνθρακα (ΣΔΑΕ) 2022-2025 αποτελεί μέρος αυτής της ευρύτερης στρατηγικής ενεργειακής μετάβασης, προσδιορίζοντας τις κύριες πηγές εκπομπών, θέτοντας στόχους μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και περιγράφοντας τις πρωτοβουλίες ανά έτος για την επίτευξη αυτών των στόχων.
Σύμφωνα με το εν λόγω σχέδιο, το 2025, η TAP στοχεύει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 5%, τις παγκόσμιες εκπομπές μεθανίου κατά 8% και τις διαφυγόντες εκπομπές κατά 54% σε σύγκριση με την πρόβλεψη του 2022.
Το 2023 πετύχαμε περίπου 30% μείωση στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και περίπου 70% στις εκπομπές μεθανίου σε σύγκριση με την ετήσια πρόβλεψη του 2023.
Με βάση τις μελέτες που πραγματοποιήθηκαν, το 90% των εκπομπών CO₂ της TAP προέρχεται από τη λειτουργία των αεριοκίνητων συμπιεστών μας. Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζουμε την εγκατάσταση νέων ηλεκτροσυμπιεστών τόσο στους υφιστάμενους όσο και στους νέους σταθμούς μας σε περίπτωση μελλοντικής επέκτασης. Αυτό περιλαμβάνει τον καθορισμό των σημείων σύνδεσης με τα ηλεκτρικά δίκτυα, την αξιοπιστία του δικτύου και τη διαθεσιμότητα πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας για την κάλυψη των απαιτήσεων ισχύος των νέων συμπιεστών.
Προβλέπονται φέτος νέες μελέτες για την πιθανή μεταφορά μείγματος υδρογόνου μέσω του TAP;
Καθώς η Ευρώπη κινείται προς την κλιματική ουδετερότητα, ο TAP επικεντρώνεται στη διευκόλυνση της μετάβασης με βιώσιμο τρόπο.
Ιδιαίτερα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τα Δυτικά Βαλκάνια, όπου ο ενεργειακός τομέας εξαρτάται υπερβολικά από τα βαρέα ορυκτά καύσιμα, ο ΤΑΡ μπορεί τελικά να συμβάλει σημαντικά στην επίτευξη των στόχων της ευρωπαϊκής πράσινης συμφωνίας και της συμφωνίας του Παρισιού, προμηθεύοντας την ΕΕ με ουδέτερες ως προς τον άνθρακα πηγές ενέργειας, όπως το υδρογόνο και το βιομεθάνιο, όταν η αγορά εξελιχθεί εμπορικά και ζητήσει από τον ΤΑΡ σχετική χωρητικότητα.
Φιλοδοξία του TAP είναι να αναπτύξει το περιουσιακό στοιχείο ώστε να επιτρέπει τη μεταφορά υδρογόνου, αρχικά με τη μορφή μείγματος με φυσικό αέριο, και επί του παρόντος βρισκόμαστε στη διαδικασία αξιολόγησης του βαθμού στον οποίο μπορούμε να εξυπηρετήσουμε τεχνικά τη μεταφορά ενός μείγματος φυσικού αερίου και υδρογόνου. Το 2021, μια αρχική μελέτη σχετικά με την ετοιμότητα υδρογόνου επαλήθευσε την ικανότητα του TAP να μεταφέρει μείγμα υδρογόνου στο μέλλον.
Επί του παρόντος διεξάγουμε δοκιμές στα υλικά του αγωγού σε ένα διεθνώς αναγνωρισμένο εργαστήριο στις Κάτω Χώρες. Αναμένουμε να λάβουμε τα πρώτα αποτελέσματα
Συνεργαζόμαστε στενά με τους μετόχους μας, τους βασικούς προμηθευτές και τον κλάδο, καθώς η επένδυση στην αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και το ποσοστό του υδρογόνου που θα μεταφερθεί θα αναπτυχθεί σταδιακά με την πάροδο του χρόνου, ώστε να ευθυγραμμιστεί με τις απαιτήσεις της αγοράς υδρογόνου και να συμμορφωθεί με τους σχετικούς κανονισμούς της αγοράς.
Πηγή energygame.gr