Ο “κόφτης” των καθαρών πρωτογενών δαπανών θα αποτελέσει για πρώτη φορά τον γνώμονα για την οικονομική πολιτική του 2025 αφού θέτει περιορισμούς σε απευθείας παροχές που γίνονταν τα προηγούμενα χρόνια.
Ειδικά για την επόμενη χρονιά το περιθώριο το οποίο έχει ανακοινώσει η Commission, δηλαδή η καθαρή αύξηση πρωτογενών δαπανών κατά περίπου 3 δισ. ευρώ, περιορίζει σημαντικά τις κινήσεις του ΥΠΕΘΟ. Τούτο, διότι το 2025 θα είναι μια χρονιά εξαιρετικά επιβαρυμένη από αμυντικές δαπάνες.
Υπενθυμίζεται ότι το 2025, εκτός από τις εν εξελίξει παραλαβές πολεμικών αεροσκαφών (των γαλλικών Rafale και των F- 16 σε έκδοση Viper) και άλλων μικρότερων παραγγελιών αμυντικού υλικού, η Ελλάδα θα παραλάβει και την πρώτη από τις Γαλλικές φρεγάτες Belhara για το πολεμικό ναυτικό. Δημοσιονομικά, αυτό μεταφράζεται σε 1 δισ. επιπλέον αμυντικές δαπάνες για το 2025.
Από την άλλη, στην εκ του νόμου υποχρέωση για αύξηση των συντάξεων χωρίς προσωπική διαφορά που θα κοστίσει περίπου 400 εκατ. ευρώ θα πρέπει να προστεθούν άλλα τόσα για να απονεμηθούν περίπου 30.000 νέες συντάξεις οι οποίες δεν ήταν προγραμματισμένες μέσα στον επόμενο χρόνο.
Στο μεταξύ, ο υπουργός εθνικής οικονομίας και οικονομικών κ. Κωστής Χατζηδάκης έχει ήδη αναγγείλει από τον Απρίλιο νέα μέτρα ύψους 880 εκατ. ευρώ για τον επόμενο χρόνο.
Πρόσφατα, κύκλοι του ΥΠΕΘΟ τόνιζαν ότι τελικά θα υπάρχει επιπλέον περιθώριο για δαπάνες ύψους 250 – 300 εκατ. ευρώ, χωρίς όμως να δίνουν στίγμα για το που θα διατεθούν.
Οι εναλλακτικές για θετικά μέτρα
Από την άλλη βέβαια τα περιθώρια μπορεί να είναι στενά λόγω δαπανών που δύσκολα αναβάλλονται και δημοσιονομικών περιορισμών αλλά μπορούν να υπάρξουν αν θέλει κάποιος να κάνει στοχευμένα μέτρα.
Το πιο απλό και θετικό είναι αντί το ΥΠΕΘΟ να κάνει κάποια συγκεκριμένη δαπάνη μπορεί να μειώσει φόρους. Ειδικά αν τα φορολογικά έσοδα υπερβαίνουν κατά πολύ τους στόχους του προϋπολογισμού, όπως συμβαίνει φέτος και αναμένεται να συμβεί και τον επόμενο χρόνο. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος για τον οποίο μέσα στα εξαγγελθέντα μέτρα βρίσκεται και αυτό για την μείωση των ασφαλιστικών εισφορών.
Ο αρχικός σχεδιασμός είναι οι εισφορές να μειωθούν κατά 0,5% το 2025. Το ποσοστό αυτό μπορεί να αυξηθεί στο 1% ή και περισσότερο ανάλογα με το ύψος της υπέρβασης των εσόδων του φετινού χρόνου. Ωστόσο το πόσο περισσότερο από 0,5% θα μειωθούν θα εξαρτηθεί από την εξέλιξη του προϋπολογισμού μέχρι και τον Σεπτέμβριο όταν η χώρα θα πρέπει να παρουσιάσει το προσχέδιο για το 2025 τόσο στην Βουλή όσο και στις Βρυξέλλες.
Το δεύτερο “τρικ” ώστε να υπάρχει διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος είναι η υπερεκτίμηση των δαπανών.
Το 2023 ο προϋπολογισμός έκλεισε με πρωτογενές πλεόνασμα 1,9% του ΑΕΠ αντί για 1,3% του ΑΕΠ όπως άτυπα ανακοίνωναν στελέχη του ΥΠΕΘΟ όχι μόνο για την υπέρβαση συνολικού ύψους 7,5 δισ. ευρώ που είχαν τα φορολογικά έσοδα αλλά και επειδή οι δαπάνες βρέθηκαν να έχουν υστέρηση 1,5 δισ. ευρώ από τα οποία τα 900 εκατ. ευρώ δεν διατέθηκαν ποτέ ενώ 600 εκατ. ευρώ μεταχρονολογήθηκαν για το 2024.
Με τον ίδιο τρόπο μπορεί και φέτος να έχουμε δαπάνες που δεν θα γίνουν και θα
δώσουν το περιθώριο για νέα πρόσθετα μέτρα στήριξης.
ΠΗΓΗ: capital.gr