Γράφει ο Γιάννης Νικήτας
Έκθεση του Λιμενικού Σώματος αναφέρει ιδιαίτερως αποκαλυπτικά στοιχεία για τη δράση των κυκλωμάτων και του modus operandi.
Από τα περιστατικά μεταφοράς λαθρομεταναστών που αντιμετωπίσθηκαν στα πλαίσια συγκεκριμένου επιτελικού σχεδιασμού, έχει προκύψει ότι οι διακινητές τους ακολουθούν τις εξής μεθόδους:
Ο Τούρκος μεταφορέας επιβιβάζεται μαζί με τους λαθρομετανάστες από τα τουρκικά παράλια σε σκάφος με το οποίο τους μεταφέρει στις ελληνικές ακτές όπου και τους αποβιβάζει και ακολούθως επιστρέφει στο σημείο εκκίνησης.
Το σκάφος με τους λαθρομετανάστες, χειριζόμενο από τον Τούρκο μεταφορέα, αναχωρεί από τα τουρκικά παράλια, συνοδευόμενο από δεύτερο σκάφος, στο οποίο επιβαίνουν συνεργάτες του χειριστή. Κατά τη διάρκεια του πλου ο Τούρκος χειριστής του σκάφους μεταφοράς ενημερώνει έναν ή περισσότερους λαθρομετανάστες για τον τρόπο χειρισμού του και εν συνεχεία σε κάποιο σημείο της διαδρομής, συνήθως πλησίον της μεθορίου, το εγκαταλείπει και αφού επιβιβασθεί στο σκάφος συνοδείας, διαφεύγει προς τα τουρκικά παράλια. Το σκάφος των λαθρομεταναστών συνεχίζει πλέον τον πλου του προς το προκαθορισμένο σημείο αποβίβασης, χειριζόμενο από τους λαθρομετανάστες.
Οι Τούρκοι διακινητές δεν επιβαίνουν στο σκάφος μεταφοράς των λαθρομεταναστών, αλλά εκπαιδεύουν έναν από τους λαθρομετανάστες στον χειρισμό του, ο οποίος αναλαμβάνει την πραγματοποίηση της μεταφοράς από τις τουρκικές ακτές στα ελληνικά νησιά.
Από τα τέλη του 2000 καταγράφονται σχεδόν καθημερινά περιστατικά κατά τα οποία Αφγανοί υπήκοοι επιβιβαζόμενοι κατά ομάδες τριών ατόμων σε μικρές φουσκωτές κωπήλατες σχεδίες αναχωρούν από διάφορα σημεία των ακτών της Μικράς Ασίας και αποβιβάζονται λαθραία στα έναντι αυτών ελληνικά νησιά κατά κύριο λόγο της Κω, της Χίου και της Σάμου. Στην περίπτωση αυτή Τούρκοι δουλέμποροι εφοδιάζουν με τις σχεδίες αυτές τους λαθρομετανάστες, ενώ Έλληνες συνεργάτες τους, τους προωθούν από τα νησιά προς την ηπειρωτική Ελλάδα με τα πλοία της γραμμής.
Όσον αφορά τις περιπτώσεις λαθρομετανάστευσης με μεγάλα θαλαμηγά και αλιευτικά σκάφη ή φορτηγά πλοία στις περισσότερες από αυτές η μεταφορά οργανώνεται στη χώρα προέλευσης των λαθρομεταναστών και η αποβίβασή τους ολοκληρώνεται σε διαφορετικό συνήθως σημείο του ελλαδικού χώρου, το οποίο έχει επιλεγεί από μέλη των κυκλωμάτων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας με βασικό κριτήριο το δυσπρόσιτο και το απόμερο της περιοχής.
Τα πληρώματα των πλοίων συνήθως παραμένουν σ’ αυτά και αφού ολοκληρώσουν τη μεταφορά επιστρέφουν και παραμένουν στις χώρες εκκίνησης μέχρις ότου βρεθεί το νέο “φορτίο”. Έχουν καταγραφεί όμως και περιπτώσεις κατά τις οποίες τα πληρώματα των σκαφών μεταφοράς κατά την διάρκεια της νύχτας και πλησίον των ελληνικών χωρικών υδάτων επιβιβάζονται σε συνοδεύον σκάφος εγκαταλείποντας τους λαθρομετανάστες, οι οποίοι εντοπίζονται συνήθως από παραπλέοντα πλοία ή περιπολικά σκάφη του Λ.Σ. Στις περιπτώσεις μεταφοράς λαθρομεταναστών μέσω του ελληνικού θαλάσσιου χώρου προς άλλες χώρες της Ευρώπης οι διακινητές εκκινούν από τα ίδια σημεία, εφαρμόζουν την ίδια μεθοδολογία και ακολουθούν πορείες είτε νότια της Κρήτης εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων είτε μέσω του Αιγαίου πελάγους συνήθως υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες και μακριά από τις ελληνικές ακτές