Η Ελλάδα κατέθεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο της διαδικασίας του ευρωπαϊκού εξαμήνου το προσχέδιο προϋπολογισμού της για το 2019. Περιλαμβάνει το σενάριο βάσης αλλά και το σχέδιο που προτείνει η κυβέρνηση.
Στο σενάριο βάσης υπολογίζεται ότι οι συντάξεις μειώνονται από 1/1/ 2019 και εφαρμόζονται τα αντίμετρα, οδηγώντας το πρωτογενές πλεόνασμα σε όρους ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας στο 4,2% του ΑΕΠ.
Στο εναλλακτικό σχέδιο που προτείνει η κυβέρνηση αποτυπώνεται η βούλησή της να μην κοπούν οι συντάξεις και να εφαρμοστούν τα μέτρα που πρότεινε ο πρωθυπουργός στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Στο 18σέλιδο σχέδιο, επισημαίνεται ότι καθώς οι μακροοικονομικές προοπτικές της Ελλάδας βελτιώνονται, η δημοσιονομική πολιτική πρέπει να κινηθεί προς ένα νέο μείγμα πολιτικής, με στόχο τη βελτίωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης και τη βελτίωση της κοινωνικής προστασίας.
Ποιες είναι όμως οι ικανές και αναγκαίες συνθήκες με βάση τις οποίες ο προϋπολογισμός μπορεί να είναι ακριβής. Και τι θα συμβεί αν τα δεδομένα μεταβληθούν μέσα στη χρονιά.
Ειδικότερα, πρόκειται για δέκα βασικές παραδοχές: Τα κόκκινα δάνεια, θα μειωθούν από τα 94,4 δισ. ευρώ το 2017 στα 81,5 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του χρόνου ενώ θα υπάρξει νέα μείωση κατά 16,9 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2019 προκειμένου αυτά να περιοριστούν στα 64,6 δισ. ευρώ.
Το επόμενο έτος, θα υπάρξει «αναζωπύρωση» των χορηγήσεων προκειμένου αυτές να φτάσουν στα 190,7 δισ. ευρώ από 185,1 δις. ευρώ που αναμένεται να είναι το «κλείσιμο» της φετινής χρονιάς. Δηλαδή, ενώ για το 2018 αναμένεται η χρονιά να κλείσει χωρίς «φρέσκο χρήμα» (σ.σ από το 2017 στο 2018 η μεταβολή είναι οριακή δηλαδή από τα 184 στα 185,1 δισ. ευρώ), για το 2019, προβλέπεται να δοθούν κάποιες ενέσεις ρευστότητας από τις τράπεζες.
Η αύξηση των καταθέσεων αναμένεται να συνεχιστεί με συγκρατημένο ρυθμό και κατά την επόμενη χρονιά. Έτσι, προβλέπεται ότι η φετινή χρονιά θα κλείσει με τις καταθέσεις στα 132,8 δισ. ευρώ και ότι το 2019 θα υπάρξει περαιτέρω αύξηση στα 137,4 δισ. ευρώ.
Το επιτόκιο του ελληνικού 10ετούς ομολόγου αναμένεται να κλείσει στο 4% το 2018 (από 6% που ήταν το 2017) και ότι θα συνεχίσει να μειώνεται προκειμένου να διαμορφωθεί στο 3,8% για το 2019.
Το επιτόκιο των καταθέσεων εκτιμάται ότι θα μείνει αμετάβλητο στο 0,3% με το επιτόκιο με το οποίο θα δανείζονται οι ιδιώτες, να εκτιμάται ότι θα υποχωρήσει περαιτέρω από το 4% στο 3,8%
Οι επιπτώσεις από το δημογραφικό, θα επηρεάσουν την ελληνική οικονομία και το 2019. Έτσι, ο πληθυσμός σε ηλικία εργασίας (15 έως 64) αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω από τα 6,835 εκατομμύρια άτομα, στα 6,776 εκατομμύρια.
Τo Euribor εκτιμάται ότι θα είναι αρνητικό και το 2019 με αποτέλεσμα να φτάσει στο -0,2% όσο και το 2018.
Η παραγωγικότητα της εργασίας που ήταν αρνητική το 2017 (σ.σ -0,7%) εκτιμάται ότι θα είναι οριακά θετική το 2018 κατά 0,2% και ότι θα κινηθεί με καλύτερο αλλά και πάλι οριακό ρυθμό 0,4% για το 2019. Η παραγωγικότητα της εργασίας είναι κρίσιμο οικονομικό μέγεθος ενόψει των συζητήσεων για την αύξηση του κατώτατου μισθού καθώς η τελική απόφαση θα ληφθεί και με κριτήριο την παραγωγικότητα αλλά και την πορεία της ανεργίας.
Η τιμή του πετρελαίου Brent προβλέπεται ότι το 2019 θα διαμορφωθεί στα 68,99 δολάρια ανά βαρέλι από 70,23 δολάρια που αναμένεται να είναι η μέση τιμή για το 2018.
Το ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 2% και ότι η ισοτιμία του δολαρίου με το ευρώ θα υποχωρήσει στο 1,14 από 1,18 το 2018.