Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομίας ανακοίνωσε πριν από λίγες μέρες ότι η κυβέρνηση ήρθε σε καταρχήν συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την απευθείας χρηματοδότηση τριών έργων, στα οποία περιλαμβάνεται και η γραμμή 4 του μετρό. Τα άλλα δύο είναι η ενεργειακή διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου και η επέκταση του φυσικού αερίου στη Βόρεια Ελλάδα. Σύμφωνα με την κυβέρνηση, η νέα γραμμή θα περιλαμβάνει χρηματοδότηση 75% από δανειακά κεφάλαια της ΕΤΕπ και 25% από το ΕΣΠΑ.
Το πρώτο τμήμα «Α» της Γραμμής 4, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, θα περιλαμβάνει 11,7 χλμ. με 14 σταθμούς (Άλσος Βεΐκου – Γαλάτσι – Κυψέλη – Δικαστήρια – Λ. Αλεξάνδρας – Εξάρχεια – Ακαδημία – Κολωνάκι – Ευαγγελισμός – Καισαριανή – Νήαρ Ήστ – Ιλίσια – Ζωγράφου – Γουδή). Το τμήμα αυτό υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά 220.000 επιβάτες και θα μειώσει την κυκλοφορία των Ι.Χ. αυτοκινήτων κατά 53.000 ημερησίως. Παράλληλα, οι αέριοι ρύποι διοξειδίου του άνθρακα αναμένεται να μειωθούν κατά 279 τόνους.
Ο προϋπολογισμός του έργου (14 σταθμοί, 12,5 χλμ.) αγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ. Από αυτά, το 25% θα καλυφθεί από το ΕΣΠΑ και το υπόλοιπο από την ΕΤΕπ με μακροχρόνιο δανεισμό και ευνοϊκούς όρους (χαρακτηριστικό είναι ότι δίνεται 6ετής περίοδος χάριτος, δηλαδή η αποπληρωμή ξεκινά από τον 7ο χρόνο με πολύ χαμηλό επιτόκιο, κάτω του 2%).
Ολόκληρη η γραμμή 4 του μετρό (Περισσός – Άλσος Βεΐκου – Πανεπιστήμιο – Ευαγγελισμός – Βύρωνας – Κατεχάκη – Μαρούσι – Λυκόβρυση) έχει μήκος 33 χλμ., 29 σταθμούς και εκτιμώμενο προϋπολογισμό κατασκευής περίπου 3,3 δισ. ευρώ. Αρχικά, στη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό (1995-1999) είχε αποφασιστεί να κατασκευαστεί όχι με τη μορφή νέας γραμμής αλλά χωρισμένη σε δύο επεκτάσεις των υφιστάμενων γραμμών, επιλογή που τελικά αποκλείστηκε για διάφορους λόγους (διακοπή λειτουργίας του μετρό, σύνθετη κατασκευή, υψηλό κόστος κ.λπ.).
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το έργο αναμένεται να δημοπρατηθεί αρχές του 2017 και ο διαγωνισμός να ολοκληρωθεί μέσα στο έτος. Αν όλα πάνε καλά, τα έργα θα ξεκινήσουν το 2018 και θα διαρκέσουν 7-8 χρόνια. Όταν με το καλό ολοκληρωθούν, θα μπορείς να πηγαίνεις στο Άλσος Βεΐκου από το κέντρο της πόλης σε 10 λεπτά περίπου, ενώ μόλις 5 λεπτά θα χρειάζονται για να φθάσει κάποιος στου Ζωγράφου.
Η νέα γραμμή θα εξυπηρετεί νοσοκομεία (Παίδων, Λαϊκό, Στρατιωτικό Νοσοκομείο 401, 251 – ΓΝΑ, Υγεία, Μητέρα, Ιατρικό Κέντρο), εκπαιδευτικά ιδρύματα (Πολυτεχνείο-κεντρικά, Πανεπιστήμιο-κεντρικά, Νομική Σχολή, Πολυτεχνειούπολη, Πανεπιστημιούπολη, Οδοντιατρική Σχολή), δικαστήρια, περιοχές με έντονες επαγγελματικές και εμπορικές δραστηριότητες (κέντρο Αθήνας, λεωφ. Κηφισίας), τις εγκαταστάσεις του Ολυμπιακού Σταδίου κ.λπ.
Η Γραμμή 4 θα έχει ανταπόκριση με τη Γραμμή 1 (στους σταθμούς στο Μαρούσι και στον Περισσό), τη Γραμμή 2 (στον σταθμό Πανεπιστήμιο) και τη Γραμμή 3 (στους σταθμούς Ευαγγελισμός και Κατεχάκη). Στη Γραμμή αυτή προστέθηκε ο κλάδος Ευαγγελισμός – Παγκράτι – Βύρωνας – Υμηττός – Άνω Ηλιούπολη, που ουσιαστικά αποτελεί τμήμα της νέας Γραμμής 5, καθώς και οι επεκτάσεις Μαρούσι – Λυκόβρυση και Άλσος Βεΐκου – Περισσός.
Η χάραξη των σταθμών, που υπάρχει περίπτωση να αλλάξει σε κάποιους, έχει οριστεί ως εξής: Άλσος Βεΐκου, διασταύρωση Βεΐκου και Τραλλέων / Γαλάτσι, διασταύρωση Γαλατσίου και Βεΐκου / Κυψέλη, πάνω στην πλατεία / Δικαστήρια, διασταύρωση Ευελπίδων και Μουστοξύδη / Αλεξάνδρας, διασταύρωση με Μουστοξύδη / Εξάρχεια, πάνω στην πλατεία Εξαρχείων / Ακαδημία, διασταύρωση Ακαδημίας και Σίνα / Κολωνάκι, στην πλατεία / Ευαγγελισμός, διασταύρωση Βασ. Σοφίας, Ριζάρη και Βασ. Κωνσταντίνου / Καισαριανή, διασταύρωση Υμηττού και Εθν. Αντιστάσεως, πάνω σε μικρό πάρκο / Νήαρ Ηστ, Εθν. Αντιστάσεως, στο ομώνυμο ιστορικό ποδοσφαιρικό γήπεδο. Στον Δήμο Ζωγράφου σχεδιάζονται οι σταθμοί: Ιλίσια στην πλατεία Κύπρου, Ζωγράφου στην πλατεία Γαρδένια και Γουδή στην πλατεία Ελευθερίας.
πηγή: έντυπη LiFO