Γράφει ο Γιάννης Καραμαγκάλης
ToVWGateόπως πλέον αποκαλείται σε παγκόσμια κλίμακα, έχει αρχίσει να προκαλεί τους πρώτους τριγμούς στην εγχώρια βιομηχανία, αλλά και πολλούς δυνιτικούς κινδύνους για την γερμανική οικονομία. Οι εκτιμήσεις αυτές γίνονται πλέον από ισχυρούς παράγοντες της ευρωπαϊκής οικονομίας, με τελευταία ηχηρή δήλωση να είναι αυτή του CarstenBrezski, επικεφαλής οικονομολόγου της ΙNG, ooποίος ανέφερε πως « Η VWαποτελεί για την γερμανική οικονομία μεγαλύτερο ρίσκο ακόμα και από την ελληνική κρίση χρέους». Και όταν αυτά τα λόγια ακούγονται από χείλη διεθνών παικτών, τότε τα πράγματα είναι άσχημα.
Ήδη η VWμετράει τις πληγές της, ενώ οι καινούριες δεν έχουν σταματήσει να ανοίγουν. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία προγραμματίζει την ανάκληση έως και 11 εκατομμυρίων αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο, σε μια προσπάθεια να αμβλύνει τις εντυπώσεις σχετικά με το σκάνδαλο ρύπων.
Όπως αναφέρει το Reuters, o Matthias Müller, επικεφαλής του ομίλου,ετοιμάζει ένα πρόγραμμα «εκτενούς» ανάκλησης και μετατροπών ώστε να εξασφαλιστεί το ότι τα αυτοκίνητα που εμπλέκονται στο σκάνδαλο θα πληρούν τις τελευταίες προδιαγραφές εκπομπής ρύπων. Οι ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων αυτοκινήτων θα ενημερωθούν άμεσα να αποστείλουν τα αυτοκίνητά τους στις αντιπροσωπείες για μετατροπές τους επόμενους μήνες.
Από τα 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα με το ύποπτο λογισμικό παγκοσμίως, τα 2,1 εκατ. είναι της Audi (A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 και Q5), τα 1,2 εκατ. είναι της Skoda και τα 5 εκατ. της Volkswagen, η οποία εξέδωσε σχετικό δελτίο τύπου:
«Η εσωτερική εκτίμηση αποκάλυψε ότι περίπου 5 εκατομμύρια επιβατικά Volkswagen εμπλέκονται παγκοσμίως. Ορισμένα μοντέλα και αντίστοιχες εκδόσεις (όπως η 6η γενιά VW Golf, η 7η γενιά VW Passat και η πρώτη γενιά VW Tiguan) είναι εφοδιασμένα αποκλειστικά με κινητήρες ντίζελ EA189. Όπως έχει προηγουμένως ανακοινωθεί, όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα VW που πληρούν τις προδιαγραφές EU6, οι οποίες ισχύουν σε όλη την Ευρώπη, δεν επηρεάζονται. Επομένως σε αυτά περιλαμβάνονται τα σημερινά μοντέλα Golf, Passat και Touran».
Κραδασμοί
Σε θεσμικό επίπεδο, η VWήδη βρίσκεται αντιμέτωπη με την επιβολή προστίμου ύψους 18 δις δολλαρίων από την Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας των ΗΠΑ, ενώ είναι άγνωστο εάν θα κινηθούν νομικά και άλλες χώρες με αυστηρά νομικά πλαίσια προστασίας του περιβάλλοντος, όπως για παράδειγμα η Ελβετία.
Με αυτά τα δεδομένα και με το ενδεχόμενο το πρόστιμο να αγγίξει ακόμα και τα 24 εκ. Δολλάρια, η VWβρίσκεται αντιμέτωπη με την κατάρρευση και με μία απίστευτα μεγάλη απώλεια κεφαλαίων, που σίγουρα θα οδηγήσει τον κολοσσό σε περικοπές προσωπικού, μείωση της παραγωγής και μειώσεις μισθών.Ορατός είναι επίσης και ο κίνδυνος μείωσης της αξιοπιστίας του συνόλου της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως εκτιμούν ειδικοί, με την ΒΜWκαι την Daimlerνα είναι έτοιμες να δουν τις επιπτώσεις του σκανδάλου και στα δικά τους νούμερα. Παρά τις διαβεβαιώσεις κυβερνητικών παραγόντων πως η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα συνεχίσει να αποτελεί έναν σταθερό πυλώνα της γερμανικής και ευρωπαϊκής οικονομίας, αναλυτές εκτιμούν πως ο κλάδος και το σκάνδαλο της VWθα επιβραδύνουν το εθνικό ΑΕΠ κατά 1.8% το 2015, γεγονός που προκαλεί πονοκεφάλους στο γερμανικό υπουργείο οικονομικών.
Τέλος οι «κραδασμοί» θα έχουν μεγάλο βελινεκές και στην υπόλοιπη οικονομία εντός και εκτός γερμανίας, με τους βασικούς προμηθευτές πρώτων υλών της VW να ετοιμάζονται να αντιμετωπίσουν το τσουνάμι των οικονομικών συνεπειών, οι οποίες θα κοστίζουν δισεκατομμύρια ευρώ και πολλές χιλιάδες θέσεις εργασίας, όπως δηλώνει στο ReutersoMartin Gornig, ειδικός αναλυτής του κλάδου στο DIWResearchCenterτου Βερολίνου.