Το WhatsApp ιδρύθηκε το 2009 από τους Brian Acton και Jan Koum. Ο Koum, ένας Ουκρανός μετανάστης που μόλις είχε αρχίσει να παρακολουθεί μαθήματα στο San Jose State University, και ο Acton προγραμματιστής με σπουδές στο Stanford, συναντήθηκαν ενώ και οι δύο εργάζονταν για την πρωτοπόρο στο Internet Yahoo!, πίσω στο μακρινό 1997.
Ο Koum και ο Acton δημιούργησαν το WhatsApp ως έναν γρήγορο, δωρεάν και ασφαλή τρόπο ανταλλαγής μηνυμάτων με φίλους και οικογένεια. Η εφαρμογή για την ανταλλαγή των μηνυμάτων χρησιμοποίησε τα δεδομένα του διαδικτύου αντί για τη σύνδεση των παρόχων κινητής τηλεφωνίας, κάνοντας αμέσως ανταγωνιστική την ιδέα. Στα μεγάλα πλεονεκτήματα της υπηρεσίας επίσης ήταν το γεγονός ότι δεν αποθήκευε τα μηνύματα των χρηστών στους διακομιστές της. Τον Απρίλιο του 2016, το WhatsApp κυκλοφόρησε την κρυπτογράφηση από άκρο σε άκρο, η οποία εμποδίζει την υποκλοπή ή την προβολή μηνυμάτων από μέρη εκτός συνομιλίας.
Σήμερα, το WhatsApp έχει προσθέσει περισσότερες δυνατότητες, που κυμαίνονται από απλές αντιδράσεις emoji και προώθηση μηνυμάτων έως μηνύματα που εξαφανίζονται και υποστηρίζει την εφαρμογή σε άλλες συσκευές, όπως Mac αλλά και desktop που χρησιμοποιούν Windows. Κάπως έτσι το WhatsApp απογειώθηκε γρήγορα, με εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο να το κατεβάζουν μέσα σε λίγα μόλις χρόνια. Αυτό τράβηξε την προσοχή του Zuckerberg, ο οποίος το εξαγόρασε το 2014 για 21,8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων ήταν ένα πλεονέκτημα που ο κ. Zuckerberg δεν αξιοποίησε αμέσως. Όταν το WhatsApp, μέχρι το 2019, είχε συγκεντρώσει περισσότερους από 2 δισεκατομμύρια χρήστες, τότε και ο επικεφαλής του Facebook άρχισε να αξιοποιεί την ανάπτυξη και τις επιχειρηματικές δυνατότητες της εφαρμογής.
Το WhatsApp θα μπορούσε να είναι μια σημαντική πηγή ανάπτυξης για τη Meta
Σήμερα, περισσότεροι από τους μισούς Αμερικανούς ηλικίας 18 έως 35 ετών που διαθέτουν κινητό τηλέφωνο έχουν εγκαταστήσει το WhatsApp, σύμφωνα με μελέτες της εταιρείας, καθιστώντας το μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες υπηρεσίες της Meta, σημαντικός λόγος που κάνει την εφαρμογή να γίνεται όλο και πιο σημαντικό όπλο για τη Meta, την εταιρεία που κατέχει το Facebook, το Instagram και άλλες εφαρμογές. Οι διαφημίσεις στο Facebook και το Instagram που ωθούν τους χρήστες στο WhatsApp και την αδελφή του υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων, το Messenger, αυξάνονται επίσης τόσο γρήγορα που μπορεί να φτάσουν τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα φέτος, αναφέρεται σε άρθρο των NewYorkTimes.
Σε αντίθεση με το Instagram, το οποίο αγόρασε το Facebook το 2012 για περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια, το WhatsApp δεν εμφανίζει διαφημίσεις. Δεν σχετίζεται επίσης με την εξαιρετικά δαπανηρή στροφή της εταιρείας στο metaverse και μοιάζει να μην προσπαθεί καν να φτάσει το TikTok με τη δυναμική των Reels του. Όμως, όπως φαίνεται η Meta δεν έχει πρόθεση να παραγκωνίσει το WhatsApp. Αντίθετα, ο Mr. Meta προωθεί τακτικά την αξία της εφαρμογής και τις δυνατότητές της να επεκταθεί, υπερηφανευόμενος για τα 200 εκατομμύρια λογαριασμούς που χρησιμοποιούν την εφαρμογή WhatsApp Business. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο επικεφαλής της Meta στο CNBC τον Ιούνιο του 2022: «το WhatsApp αντιπροσωπεύει το «επόμενο κεφάλαιο» για το Meta.»
Το WhatsApp for Business
Η Meta επικεντρώνεται ολοένα και περισσότερο στη δημιουργία εσόδων από τις επιχειρήσεις-χρήστες, κάτι που θα μπορούσε να προσθέσει δεκάδες δισεκατομμύρια έσοδα στο ταμείο της επιχείρησης. Η δυναμική του είναι μια ακόμα υπενθύμιση ότι η Meta παραμένει στην καρδιά μιας επιχείρηση που υποστηρίζεται από την οικογένεια των κοινωνικών εφαρμογών της. Αν και ο κ. Zuckerberg έχει ξοδέψει δισεκατομμύρια δολάρια για το προσωπικό του όραμα που αφορά τον ψηφιακό κόσμο του metaverse αλλά και για την τεχνητή νοημοσύνη, εφαρμογές όπως το WhatsApp φέρνουν στο ταμείο νέους χρήστες και κατ’ επέκταση έσοδα. Μόνο τα τελευταία τρία χρόνια, στο WhatsApp for Business έχουν προστεθεί 150 εκατομμύρια μηνιαίοι ενεργοί χρήστες, φτάνοντας τα 200 εκατομμύρια συνολικά. Πρόκειται για μικρές επιχειρήσεις που θέλουν να συνδεθούν με πελάτες μέσω της πιο δημοφιλής εφαρμογής ανταλλαγής μηνυμάτων στον κόσμο.
Πράγματι, τα 200 εκατομμύρια μπορεί να μην ακούγονται πολλά όταν η Meta μετράει 3,8 δισεκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες σε όλη την οικογένεια των εφαρμογών της. Αλλά τα 200 εκατομμύρια είναι δυνητικοί πελάτες που πληρώνουν. Το WhatsApp προσφέρει εργαλεία επί πληρωμή και προσαρμοσμένες εφαρμογές για επιχειρήσεις που θέλουν να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα για να επικοινωνήσουν με τους καταναλωτές. Η Chevrolet, η Lenovo, η Samsung και η L’Oreal είναι γνωστό ότι χρησιμοποιούν αυτά τα εργαλεία και η WhatsApp έχει ήδη στήσει επιχειρηματικές και διαφημιστικές συνεργασίες στη Λατινική Αμερική και την Ινδία με εταιρείες όπως η Amazon και η Uber. Η Nissan από το 2022 χρησιμοποιεί chatbots μέσω του WhatsApp που συνδέουν την αυτοκινητοβιομηχανία με τους πελάτες της στη Βραζιλία και τους οδηγεί στην κοντινή τοπική αντιπροσωπεία αυτοκινήτων. Μεταξύ 30 και 40% των νέων πωλήσεων της Nissan στη Βραζιλία προέρχονται πλέον μέσω του WhatsApp, δηλώνει η εταιρεία αυτοκινήτων.
Το επόμενο βήμα του WhatsApp for Business είναι να προσφέρει περισσότερες αυτοματοποιημένες υπηρεσίες ανταλλαγής μηνυμάτων επί πληρωμή, συμπεριλαμβανομένων υπενθυμίσεων ραντεβού και εξατομικευμένων μηνυμάτων μάρκετινγκ. Σε πρόσφατη συνέντευξη, ο κ. Zuckerberg περιέγραψε το WhatsApp ως το «επόμενο κεφάλαιο» για την εταιρεία του. «Τώρα που όλοι έχουν κινητά τηλέφωνα, παράγουν περιεχόμενο και ανταλλάσσουν μηνύματα όλη την ημέρα, νομίζω ότι μπορείς να κάνεις κάτι πολύ καλύτερο και πιο οικείο από ένα απλό feed με φωτογραφίες των φίλων σου», δήλωσε.
Πηγή newmoney.gr