Γράφει ο Αλέξανδρος Τρίγγος
Το ερευνητικό έργο LNG COMSHIP που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο διμερούς συνεργασίας Ελλάδας – Κίνας 2012-2014 παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ελληνικού νηογνώμονα κ. Δημήτρης Ζαφειριάδης λέγοντας ότι «είμαστε έτοιμοι να συμβάλλουμε σε οτιδήποτε χρειαστεί η ελληνική πολιτεία, αναφορικά με τη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου σε πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας, αλλά και σε σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής των μη συνδεδεμένων νησιών».
Το συγκεκριμένο ερευνητικό πρόγραμμα που άρχισε την 01/12/2012, αφορά την εφαρμογή του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου εγκαταστάσεων πρόωσης πλοίων και συγχρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από εθνικούς πόρους.
Σε αυτό συμμετείχαν ο ελληνικός νηογνώμονας, το τμήμα ναυπηγών μηχανικών του ΤΕΙ Αθήνας και από κινεζικής πλευράς το Harbin Engineering University και το China International Marine containers (group) LTD (CIMC).
Για την ελληνική πλευρά το ερευνητικό πρόγραμμα ολοκληρώθηκε στις 30/11/2015, ενώ για την κινεζική αναμένεται να ολοκληρωθεί το Μάρτιο του 2016.
Ο κ. Ζαφειριάδης είπε ότι το συγκεκριμένο ερευνητικό έργο δίνει τη δυνατότητα στην Ελλάδα να προσελκύσει μια καινούργια εποχή που έρχεται και αρχίζει για τις μεταφορές, για τον ενεργειακό τομέα αλλά και για όλο το χώρο της οικονομίας.
Και πρόσθεσε ότι αυτή τη στιγμή, υπάρχει μεγάλο πεδίο να δημιουργηθούν νέα δεδομένα στην ελληνική ακτοπλοΐα με οικονομίες κλίμακος που θα αλλάξουν το πεδίο των μεταφορών στην ελληνική ναυτιλία.
«Είναι πολύ σημαντικό μια ελληνική εταιρεία και ένα ελληνικό πανεπιστήμιο μέσω αυτού του προγράμματος να αρχίζουν να δημιουργούν ένα καινούριο πλαίσιο συνεργασίας με χώρες που έχουνε τέτοιες εμπειρίες, αλλά και να παράγουν ταυτόχρονα τεχνογνωσία και ευκαιρίες απασχόλησης τόσο στο χώρο της ναυτιλίας, αλλά και της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης» τόνισε.
Από την πλευρά του ο επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος στα ΤΕΙ Αθήνας Δρ. Γεράσιμος Θεοτοκάτος, είπε ότι το φυσικό αέριο είναι το καύσιμο του μέλλοντος που επιβάλλεται κυρίως για περιβαλλοντικούς λόγους, αλλά και για οικονομικούς.
Επιπλέον σημείωσε ότι ρόλος του ιδρύματος ήταν διττός, καθώς από τη μία πλευρά το Τεχνολογικό Ίδρυμα συμμετείχε στις ερευνητικές δραστηριότητες εκπονώντας εφαρμοσμένη έρευνα και από την άλλη πλευρά απέκτησε απαραίτητη τεχνογνωσία προκειμένου να εκπαιδευτεί η νέα γενιά των μηχανικών ναυπηγών, ώστε να είναι έτοιμοι να σχεδιάσουν τα νέα πλοία του μέλλοντος με καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Ο καθηγητής, χαρακτήρισε ασφαλές το συγκεκριμένο καύσιμο και ότι η χρήση του μειώνει σημαντικά τους ρύπους σε ένα πλοίο.
Αναφερόμενος στο συγκεκριμένο θέμα, είπε ότι κατέληξαν μαζί με τον ελληνικό νηογνώμονα σε μια εκτίμηση μείωσης των περιβαλλοντικών ρύπων της τάξης του 85% όσον αφορά τα οξείδια του αζώτου και 25% όσον αφορά το διοξείδιο του άνθρακα, αλλά και την οριστική και πλήρη εξάλειψη των σωματιδίων.
Ο κ. Θεοτοκάτος είπε επίσης ότι το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι ένα καύσιμο οικονομικό που βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή.
Εκτίμησε, ότι με βάση τα πρόσφατα κοιτάσματα που βρέθηκαν στο οικόπεδο 12 της Κύπρου στην ΑΟΖ της Αιγύπτου και του Ισραήλ, θα παίξει ένα πολύ σημαντικό ρόλο για την προώθηση του υγροποιημένο φυσικού αερίου στη ναυτιλία, όσο για την προώθησή του ως καύσιμο στους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής των μη συνδεδεμένων νησιών.
Ακόμη αναφέρθηκε και στις ιδιαίτερες επενδύσεις που έχουν γίνει στη νήσο της Ρεβυθούσας με τον τερματικό σταθμό φυσικού αερίου της ΔΕΠΑ.
Σύμφωνα με τον ελληνικό νηογνώμονα, στο ερευνητικό έργο, μελετάται η μετατροπή της εγκατάστασης πρόωσης επιβατηγού/οχηματαγωγού πλοίου, αλλά και πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έτσι ώστε να χρησιμοποιείται ως καύσιμο το LNG.
Ο πρώτος τύπος πλοίων εξετάζεται από την Ελληνική πλευρά και ο δεύτερος από την Κινεζική.
Συγκεκριμένα, εξετάστηκε η ανάπτυξη νέων τεχνικών κανονισμών και διαδικασιών που απαιτούνται για την μετατροπή των εγκαταστάσεων πρόωσης σε τύπου διπλού καυσίμου LNG – Diesel.
Επίσης, η θεωρητική και πειραματική διερεύνηση των παραμέτρων που επηρεάζουν την απόδοση ενός κινητήρα LNG – Diesel αλλά και του συστήματος προσαγωγής του καυσίμου.
Διερευνήθηκαν εξάλλου οι τεχνικές απαιτήσεις και προδιαγραφές των συστημάτων ασφαλείας του πλοίου, αλλά και διερεύνηση εναλλακτικών μεθόδων ανεφοδιασμού LNG σε εθνικό, αλλά και διεθνές επίπεδο.
Τέλος, η εκτίμηση του κόστους της διαδικασίας της προτεινόμενης μετατροπής στο πλοίο, αλλά και των περιβαλλοντικών οφελών που προκύπτουν.