Αν και οι αφίξεις δεν θα «πιάσουν» τα νούμερα του 2019, εντούτοις οι εισπράξεις αναμένεται να ξεπεράσουν οριακά φέτος τις επιδόσεις προ πανδημίας, λίγο πάνω από τα 18 δισ. ευρώ.
Αυτό επισημαίνει στην τελευταία ανάλυσή της για τον ελληνικό τουρισμό η Εθνική Τράπεζα, κάνοντας λόγο για «ενθαρρυντικά» στοιχεία όσον αφορά την τάση του τουρισμού για το υπόλοιπο του 2022. Ειδικότερα, οι συνολικές αφίξεις ξένων τουριστών αναμένεται να διατηρήσουν ποσοστά αναπλήρωσης 2019 κοντά στο 90% για το τελευταίο 4μηνο του έτους (έναντι 89% το θερινό τρίμηνο και 82% το πρώτο πεντάμηνο).
Σε αυτό συνηγορεί η εκτιμώμενη επιτάχυνση σε πρόδρομους δείκτες όπως:
- οι υψηλές προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις εξωτερικού (σε αντίθεση με τις οδικές αφίξεις που παραμένουν αναιμικές)
- οι υψηλές κρατήσεις ανεξάρτητων τουριστών σε ξενοδοχεία
- το σωρευτικά θετικό ισοζύγιο απασχόλησης στα ξενοδοχεία.
Υπό αυτές τις συνθήκες και με τη δαπάνη ανά άφιξη να διατηρεί τη δυναμική των προηγούμενων μηνών, οι συνολικές εισπράξεις του 2022 αναμένεται να ξεπεράσουν οριακά το επίπεδο του 2019, λίγο πάνω από τα 18 δισ. ευρώ.
Σε σχέση με τις υπόλοιπες τουριστικές αγορές της Μεσογείου, η χώρα μας ανέκαμψε ταχύτερα σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο, προσπερνώντας ακόμα και βασικούς ανταγωνιστές στη Μεσογείου. Πιο συγκεκριμένα, για το διάστημα Ιανουάριος – Ιούλιος η Ελλάδα προσέλκυσε το 88% των τουριστών του 2019, έναντι 85% στη Μεσόγειο και 57% παγκοσμίως. Έτσι, κατάφερε να αυξήσει το μερίδιό της στη Μεσόγειο σε 19% το επτάμηνο του 2022, έναντι 17% το 2019 (και 13% το 2013). Το προβάδισμα της Ελλάδας έγινε αισθητό κυρίως τους θερινούς μήνες (Ιούνιος – Αύγουστος), καθώς ήταν η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που κατέγραψε θετικό πρόσημο στις πτήσεις σε σύγκριση με το 2019 (αναπλήρωση 105%, έναντι 94% κατά μέσο όρο στη Μεσόγειο). Αντίστοιχη δυναμική φάνηκε και στις καλοκαιρινές κρατήσεις ξενοδοχείων (κυρίως από ανεξάρτητους τουρίστες), με την αναπλήρωση να προσεγγίζει το 120% του 2019, έναντι 81% στη Μεσόγειο.
Οι επιδόσεις ανά Περιφέρεια
Περνώντας στις επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων ανά περιφέρεια, σημαντικό είναι το γεγονός ότι η σύγκλιση στα επίπεδα πωλήσεων του 2019 ήταν εμφανής και στις τρεις βασικές κατηγορίες προορισμών (νησιά, αστικές περιοχές, Ηπειρωτική χώρα). Παράλληλα, όλες οι περιφέρειες πέτυχαν υψηλά ποσοστά αναπλήρωσης πωλήσεων 2019 σε πραγματικούς όρους (με εύρος μεταξύ 94% και 114%).
Όσον αφορά επιμέρους προορισμούς, οι νησιωτικές περιοχές παραμένουν το σημαντικότερο κομμάτι της τουριστικής μας βιομηχανίας, ενισχύοντας οριακά τη θέση τους την τελευταία διετία (καλύπτοντας τα ⅔ των πωλήσεων). Θετικά ξεχωρίζουν τα νησιά Νότιου Αιγαίου και Ιονίου, με δυναμικές επιδόσεις (14% άνω του 2019 σε πραγματικούς όρους), ενώ το Βόρειο Αιγαίο εμφανίζει τη σχετικά πιο αδύναμη ανάκαμψη.
Η ηπειρωτική χώρα εμφανίζει σχετική υστέρηση (καλύπτοντας το 10% των πωλήσεων 8μήνου έναντι 11% το 2019), με την Ήπειρο να ξεχωρίζει ως περισσότερη δυναμική και τη Στερεά Ελλάδα ως λιγότερη δυναμική.