Οι ηγέτες του σήμερα είναι ανάγκη να επανεξετάσουν μια παραγκωνισμένη ικανότητα: Να κάνουν ερωτήσεις.
Στα 40 μου χρόνια ως στέλεχος και σύμβουλος στη Silicon Valley, έχω δει συχνά τους ηγέτες να υποθέτουν ότι οι άνθρωποι τους αναζητούν απαντήσεις – τολμηροί ισχυρισμοί που χτίζουν την εμπιστοσύνη των ανθρώπων στην ικανότητά τους. Αλλά στην πραγματικότητα, αυτό το είδος προσέγγισης διαβρώνει την εμπιστοσύνη, ειδικά σε μια εποχή που επικρατεί αβεβαιότητα. Πιστεύετε ότι έχετε τις απαντήσεις σε όλες τις σημαντικές ερωτήσεις; Αυτό υποδηλώνει ότι είστε είτε ανίδεοι – δεν έχετε ιδέα πόσο γρήγορα αλλάζει ο κόσμος – ή ότι απατάτε τον εαυτό σας. Και στις δύο περιπτώσεις, δεν θα βρείτε την εμπιστοσύνη που αναζητάτε.
Αντ ‘αυτού, οι ηγέτες πρέπει να υποβάλλουν ισχυρές και εμπνευσμένες ερωτήσεις, να δηλώνουν ότι δεν έχουν τις απαντήσεις και να ζητούν τη βοήθεια άλλων για να τις βρουν.
Οι ηγέτες στους οποίους μιλάω τείνουν να είναι νευρικοί σχετικά με αυτήν την προσέγγιση:
Μήπως μοιάζουν σαν να μην ξέρουν τι κάνουν; Αντίθετα σχετική έρευνα έχει δείξει ότι η έκφραση της ευπάθειας και το να ζητάς βοήθεια είναι ένα ισχυρό μήνυμα για τους άλλους ότι τους εμπιστεύεσαι. Στην πραγματικότητα, εάν μπορείτε να μάθετε να κάνετε σωστές ερωτήσεις, μπορεί να σας βοηθήσει να συνδεθείτε με τους άλλους. Η σκέψη μαζί μπορεί να σας οδηγήσει στην επίλυση δυσάρεστων προβλημάτων και να προκαλέσει καινοτόμο τρόπο σκέψης.
Κάντε μεγάλες ερωτήσεις
Για να είμαι ξεκάθαρος: Δεν λέω ότι πρέπει να κάνετε αιχμηρές ερωτήσεις που θέτουν τους άλλους στα σχοινιά, όπως “Πώς μπορείτε να αποδώσετε 10% υψηλότερη παραγωγικότητα;” ή “έχουμε χάσει κάτι εδώ;” Το είδος των ερωτήσεων που πρέπει να υποβάλουν οι ηγέτες είναι αυτές που καλούν τους ανθρώπους να έρθουν μαζί για να εξερευνήσουν σημαντικές νέες ευκαιρίες που ο οργανισμός σας δεν έχει εντοπίσει ακόμη.
Μερικά παραδείγματα:
Ποια είναι η σημαντική ευκαιρία που αλλάζει το παιχνίδι και μπορεί να προσδώσει μεγαλύτερη αξία από ότι στο παρελθόν;
Ποιες είναι οι ανάγκες των πελατών που θα μπορούσαν να αποτελέσουν βάση για μια νέα επιχείρηση;
Πώς θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε τους πόρους τρίτων για να αντιμετωπίσουμε ένα ευρύτερο φάσμα των αναγκών των πελατών μας;
Πώς μπορούμε να περάσουμε από τυποποιημένα προϊόντα και υπηρεσίες μαζικής αγοράς στην εξατομίκευση των προϊόντων και των υπηρεσιών μας στις συγκεκριμένες ανάγκες κάθε πελάτη;
Η εστίαση των ερωτήσεών σας σε τέτοιου είδους νέες και μεγάλες ευκαιρίες και όχι στις υπάρχουσες δραστηριότητες του οργανισμού, μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να παρακάμψετε το φόβο σας ότι η «ανάκριση» θα θεωρηθεί ως ένδειξη αδυναμίας, καθώς δεν υπάρχει τρόπος ώστρε να γνωρίζετε ήδη τις απαντήσεις.
Αυτές οι ευρύτερες ερωτήσεις επικοινωνούν επίσης ότι έχετε μια αίσθηση φιλοδοξίας, ότι θέλετε να προχωρήσετε τον οργανισμό πέρα από αυτό που είναι σήμερα. Και μπορείτε να ενισχύσετε την αξιοπιστία σας παρέχοντας αποδεικτικά στοιχεία για τις μακροπρόθεσμες τάσεις στις οποίες βασίζεται η ερώτησή σας – για παράδειγμα, αναδυόμενες τεχνολογίες που είναι πιθανό να προσφέρουν νέες ευκαιρίες ή δημογραφικές μετατοπίσεις που θα δημιουργήσουν ορισμένες σημαντικές ανεκπλήρωτες ανάγκες στους πελάτες σας.
Αυτές οι ερωτήσεις προσφέρονται επίσης ώστε να αναδείξετε τη συνεργασία. Για να τις αξιοποιήσετε στο έπακρο, μην τις κάνετε σε κλειστές συνεδριάσεις ηγετικών στελεχών. Αντ ‘αυτού, μεταδώστε τα σε ολόκληρο τον οργανισμό σας. Δεν θέτετε απλώς μια ερώτηση στους ανθρώπους σας, αλλά η επωνυμία σας προσεγγίζει για να μάθει από τους καταναλωτές της. Το να φτάσετε παραπέρα και να συνδεθείτε με εμπειρογνωμοσύνη και προοπτικές από ένα ευρύτερο σύνολο πιο διαφορετικών πηγών θα βοηθήσει την εταιρεία σας να μάθει πιο γρήγορα.
Για παράδειγμα, πάρτε το Domino’s Pizza. Πριν από περίπου 10 χρόνια, το Domino’s άκουσε από πελάτες ότι δεν τους άρεσε η πίτσα της εταιρείας. Πολλοί οργανισμοί μπορεί να έχουν προσπαθήσει να κρύψουν αυτές τις πληροφορίες ή να εργαστούν πίσω από τα παρασκήνια για να διορθώσουν το πρόβλημα. Το Domino’s Pizza έκανε κάτι διαφορετικό. Δημοσίευσαν τα σχόλια που λάμβαναν και ζήτησαν προτάσεις για το πώς θα μπορούσαν να βελτιώσουν την ποιότητα των πιτσών τους. Αυτή η ανοιχτή ερώτηση δημιούργησε μια χιονοστιβάδα προτάσεων που αποδείχθηκαν πολύ χρήσιμες για τη βελτίωση των πίτσας.
Αλλά πέρα από μια ανοιχτή επιτυχία στην καινοτομία, ο αντίκτυπος ήταν ακόμη πιο θεμελιώδης: εκφράζοντας την ευπάθεια, πιστεύω ότι η εταιρεία δημιούργησε εμπιστοσύνη με τους πελάτες. Εδώ μιλάμε για μια εταιρεία που ήταν πρόθυμη να αναγνωρίσει ότι είχε πρόβλημα και να ζητήσει βοήθεια για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Εάν περισσότεροι οργανισμοί ήταν πρόθυμοι να ζητήσουν βοήθεια από τους πελάτες τους και άλλους ενδιαφερόμενους όταν αντιμετώπιζαν ένα πρόβλημα, πιθανότατα θα είχαν πολύ μεγαλύτερη επιτυχία στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης.
Αλλάξτε την κουλτούρα σας
Το άγχος μπορεί να αυξηθεί σε ασταθείς καιρούς και κάνοντας τέτοιου είδους ερωτήσεις μπορείτε να βοηθήσετε τους ανθρώπους να ξεπεράσουν μερικούς από τους φόβους τους. Είναι καλά εδραιωμένο στον τομέα της ψυχολογίας ότι η συνάντηση με άλλους μπορεί να μειώσει το άγχος – αυτή είναι άλλωστε και η κεντρική ιδέα πίσω από την ομαδική θεραπεία. Και η επίτευξη πραγματικού στόχου μπορεί επίσης να βοηθήσει να ξεπεραστούν τα συναισθήματα της συντριβής. Έτσι, βοηθώντας τους ανθρώπους να επικεντρωθούν σε βραχυπρόθεσμες ενέργειες που μπορούν να κάνουν μαζί, οι ερωτήσεις σας μπορούν να προσφέρουν μια εστίαση και ηρεμία κατά τη διάρκεια μιας κρίσης .
Υποβάλλοντας ερωτήσεις ως ηγέτης, επικοινωνείτε επίσης ότι η ερώτηση είναι σημαντική. Θα εμπνεύσετε τους ανθρώπους να εντοπίσουν νέες ευκαιρίες και να ζητήσουν βοήθεια όταν τη χρειάζονται. Αυτές οι συμπεριφορές οδηγούν σε μια κουλτούρα μάθησης, η οποία είναι κρίσιμη, καθώς τα ιδρύματα που θα ευδοκιμήσουν στο μέλλον είναι εκείνα που ενθαρρύνουν τον καθένα να μάθει γρηγορότερα και πιο γρήγορα επεκτείνει την αξία που προσφέρουν στους ενδιαφερόμενους.
Αυτό θα ισχύει ιδιαίτερα εάν ενθαρρύνετε την εξερεύνηση που μπορεί να δημιουργήσει νέες πληροφορίες για πιθανές απαντήσεις στις ερωτήσεις σας, αντί να περιμένετε απλώς πλήρεις απαντήσεις και τίποτα λιγότερο. Αυτό θα ενθαρρύνει τους ανθρώπους να κάνουν μικρές κινήσεις αρχικά που μπορούν γρήγορα να βοηθήσουν στην αύξηση του ενθουσιασμού για την ερώτηση, καθώς οι συμμετέχοντες μπορούν να αρχίσουν γρήγορα να βλέπουν πρόοδο. Καθώς οι πρώτες απαντήσεις στην ερώτησή σας αρχίζουν να εμφανίζονται (ως αποτέλεσμα πειραμάτων ή ερευνών, για παράδειγμα), μοιραστείτε τις, ακόμα κι αν δεν είναι πρωτοποριακές. Θα συμβάλουν στην κουλτούρα εκμάθησης και θα δείξουν στους ενδιαφερόμενους σας ότι η ερώτησή σας δημιουργεί νέες γνώσεις, αυξάνοντας την εμπιστοσύνη τους στις μεθόδους σας.
Οι ηγέτες που θέτουν ισχυρές ερωτήσεις έχουν τη μεγαλύτερη επιτυχία τόσο στην εκμετάλλευση νέων ευκαιριών όσο και στην αντιμετώπιση απρόβλεπτων προκλήσεων – και χτίζουν πολιτισμούς που θα φέρουν αυτά τα οφέλη στο μέλλον.
Πηγή: https://hbr.org/2021/01/good-leadership-is-about-asking-good-questions?utm_medium=email&utm_source=newsletter_weekly&utm_campaign=insider_activesubs&utm_content=signinnudge&deliveryName=DM116745&fbclid=IwAR3YPXcKsq1XWtzcvn8_LOpfkIX72Wz2aZLb-s7h0F3Dfqs9xLrQHTq5wBs