Έρευνες για τις συνθήκες του φρικτού τροχαίου δυστυχήματος στη Λιβύη, με πέντε νεκρούς και 14 τραυματίες, μέλη της ελληνικής ανθρωπιστικής βοήθειας, το οποίο βύθισε σε τριήμερο πένθος τις Ένοπλες Δυνάμεις, βρίσκονται σε εξέλιξη από το Υπουργείο Εξωτερικών και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας. Στις έρευνες συμμετέχει και η ΕΥΠ, όπως της ζητήθηκε από τους επικεφαλής των ερευνών.
Τα ερωτηματικά πολλά, τόσο για το πώς κατάφερε τόσο εύκολα ένα τρίτο όχημα να παρακάμψει μία στρατιωτική στη ουσία φάλαγγα και να «καρφωθεί» πλαγιομετωπικά στο λεωφορείο που μετέφερε το κλιμάκιο της ελληνικής ανθρωπιστικής βοήθειας, όσο και η μεγάλη φωτιά που προκλήθηκε η οποία κατέστρεψε ολοσχερώς το λεωφορείο, κάτι όχι εντελώς σύνηθες σε παρόμοια τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα.
Η ΕΥΠ επί του παρόντος τουλάχιστον, συνδράμει σε πληροφοριακό επίπεδο. Σύμφωνα με πληροφορίες η εικόνα που λαμβάνουν είναι συμβατή με τροχαίο δυστύχημα και τυχαίο γεγονός και η έκρηξη και η μεγάλη φωτιά που ακολούθησε, δικαιολογούνται από το τροποποιημένο ντεπόζιτο του οχήματος που έπεσε πάνω στο λεωφορείο που είχε πολλαπλάσια ποσότητα καυσίμου. Στην ΕΥΠ τονίζουν ωστόσο, πως η έρευνα είναι πάντως σε πολύ αρχικό στάδιο και ακόμη καμία πιθανότητα δεν μπορεί να εξαιρεθεί και πως απλά αυτή είναι εικόνα που προσλαμβάνουν μέχρι στιγμής από τις «πηγές» τους στη χώρα αυτή.
Βεβαίως, γεννάται και άλλο ένα ερώτημα, ως προς ποιο λόγο ένα ντεπόζιτο καυσίμων να δεχτεί μία τροποποίηση τέτοια που το ντεπόζιτο να μοιάζει με βυτίο. Έχει να κάνει με τις δυσκολίες ανεύρεσης καυσίμων από τις συνθήκες που υπάρχουν στη συγκεκριμένη χώρα ή με κάτι πιο σύνθετο; Η έρευνα ωστόσο συνεχίζεται προς πάσα κατεύθυνση, ώστε να συλλεχθούν ασφαλή δεδομένα.
Ανατριχιαστικές οι μαρτυρίες των διασωθέντων
Στο έργο των ερευνών για τα αίτια του δυστυχήματος σημαντικό ρόλο θα παίξουν και οι μαρτυρίες διασωθέντων οι οποίοι είναι σε θέση να δώσουν στοιχεία αυτή τη στιγμή και να περιγράψουν τις τραγικές ώρες που έζησαν στη Λιβύη, αναφέρει ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ, Γιώργος Σιδέρης.
Δεν είναι εύκολο μετά από ένα τέτοιο σοκ, να συγκεντρωθεί κανείς και να αποδώσει με ακρίβεια τι έχει συμβεί. Γι’ αυτό και η προσπάθεια συλλογής στοιχείων θα έχει διάρκεια και δεν θα αποτελέσει για τις ένοπλες δυνάμεις μια υπόθεση λίγων ημερών.
Μέσα από όλο το πλαίσιο της επιχείρησης, θα βγουν συμπεράσματα ώστε να ληφθούν, όπου απαιτηθεί και τα απαραίτητα επιπλέον μέτρα.
Όπως ανέφερε ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ είναι «ανατριχιαστικές οι πρώτες λεπτομέρειες από το φρικτό τροχαίο», όπως τις περιγράφουν οι επιζώντες.
Το λεωφορείο σχεδόν ακαριαία πήρε φωτιά ενώ όπως έγινε γνωστό ο συνταγματάρχης και επικεφαλής της αποστολής από τη σφοδρότητα της σύγκρουσης εκσφενδονίστηκε στο δρόμο, διαπερνώντας μέσα από παμπρίζ. Ο ίδιος είναι πολυτραυματίας και οι γιατροί προσπαθούν να τον σταθεροποιήσουν.
Mε αυτοθυσία άντρες των ειδικών δυνάμεων που τραυματίστηκαν και οι ίδιοι έσπασαν τα τζάμια και βοήθησαν τους διασωθέντες να βγουν έξω πριν το λεωφορείο παραδοθεί ολοκληρωτικά στις φλόγες.
Στο πένθος οι Ένοπλες Δυνάμεις
Από το τραγικό τροχαίο δυστύχημα τρία στελέχη των Ενόπλων δυνάμεων, μέλη της ελληνικής αποστολής ανθρωπιστικής βοήθειας, και δύο αδέρφια – διερμηνείς, έχασαν τη ζωή τους, ενώ άλλα 14 άτομα τραυματίστηκαν και φέρουν κατάγματα, εγκαύματα και τραύματα στα μάτια.
Οι σοροί και οι τραυματίες, μεταφέρθηκαν χθες στην Αθήνα, ενώ στις Ένοπλες Δυνάμεις κηρύχθηκε τριήμερο πένθος.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, 10 στελέχη είναι στο 401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο, 2 στο ΓΝΑ και 1 στο Ναυτικό Νοσοκομείο.
Από την ώρα άφιξης των τραυματιών στα στρατιωτικά νοσοκομεία, όποιοι ήταν απαραίτητο, μπήκαν σε χειρουργεία. Ανάμεσα στα 13 μέλη που επέστρεψαν, υπάρχουν 2-4 άτομα που χαρακτηρίζονται πολυτραυματίες. Άλλος με σοβαρά κατάγματα, άλλος με εγκαύματα και τραύματα στα μάτια.
Σε κάθε περίπτωση, το ιατρικό προσωπικό που μετέβη στη Βεγγάζη για να επαναπατρίσει τους τραυματίες, τους προσέφερε οπιαδήποτε δυνατή βοήθεια.
Συλλυπητήρια μηνύματα, από την πολιτειακή, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία, ενώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης ζητούν ενημέρωση για τις ακριβείς συνθήκες του δυστυχήματος και τα μέτρα ασφαλείας που είχαν ληφθεί.