Της Thess Mama
Ο τραυλισμός είναι πιο συχνός στους νέους ανθρώπους από ότι συνήθως πιστεύουμε. Πέντε τις εκατό των παιδιών της προσχολικής ηλικίας τραυλίζουν, πράγμα που σημαίνει ότι περισσότερα από 50.000 παιδιά στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα. Για την πλειοψηφία, η κατάσταση αυτή είναι προσωρινή και την ξεπερνούν καθώς μεγαλώνουν, αλλά το 1/3 με 1/4 αυτών είναι σε κίνδυνο για να αναπτύξουν τραυλισμό και στην ενήλικο ζωή αν δεν βοηθηθούν έγκαιρα. Η ειδική εκπαιδευτικός κα Βίκυ Αλεξίου μάς ενημερώνει σχετικά με τη διαταραχή αυτή.
Ο τραυλισμός είναι μια διαταραχή ομιλίας και εκδηλώνεται με ασυντόνιστες κινήσεις του μυϊκού συστήματος της αναπνοής, της φωνής και της άρθρωσης. Το παιδί επαναλαμβάνει μεμονωμένους φθόγγους, συλλαβές ή λέξεις. Συναντάται κυρίως στην προσχολική ηλικία αλλά και στη σχολική (6-14 ετών) σε ποσοστό 0,7%. Η συχνότητά του στα αγόρια, συγκριτικά με τα κορίτσια, είναι 3:1.
Η επιβράδυνση της εξελικτικής πορείας του κεντρικού νευρικού συστήματος, μπορεί να είναι μια από τις αιτίες του τραυλισμού. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν σωστές αντανακλαστικές κινήσεις στα ερεθίσματα που δέχεται το άτομο από το περιβάλλον κι έτσι οδηγείται στο να παρουσιάζει τραυλισμό. Επίσης, παράμετροι οι οποίοι μπορεί να προκαλέσουν τραυλισμό είναι μια εγκεφαλική βλάβη, νευροπάθειες, οξυμμένη ερεθιστικότητα αλλά και βίαιη επιβολή χρήσης του δεξιού χεριού (πχ κατά τη γραφή).
Η παραμονή του τραυλισμού ενισχύεται από την έλλειψη σωστής αγωγής. Απαιτείται η παιδοψυχολογική στήριξη του ατόμου και η παρακολούθησή του από λογοθεραπευτή, ο οποίος πέρα από γενικές οδηγίες, πρέπει να συμβουλεύει με ακρίβεια τους γονείς, αξιολογώντας συγκεκριμένες παραμέτρους σε κάθε περίπτωση και βάσει της ψυχοσυναισθηματικής κατάστασης κάθε παιδιού. Η οικογένεια, το σχολείο και το στενό συγγενικό – φιλικό περιβάλλον θα πρέπει να επηρεάζουν θετικά το άτομο.
Τι πρέπει να προσέξουμε:
ΌΧΙ στην επίμονη προσπάθεια των γονιών να διορθώνουν το παιδί
ΌΧΙ στην τιμωρία και την αποδοκιμασία
ΟΧΙ στο να το διακόπτεται όταν μιλάει
ΟΧΙ στη χρήση εκφράσεων του τύπου «ηρέμησε», «σκέψου προτού μιλήσεις» ή «μίλα πιο αργά» κτλ
ΝΑΙ στην επιβράβευση και στο να καλλιεργηθεί η αίσθηση ότι μπορεί να πετύχει
ΝΑΙ στις κοινωνικές συναναστροφές και στη δημιουργική δράση μέσα στην κοινωνία.
ΝΑΙ στην πρόληψη και όχι στη θεραπεία
ΝΑΙ στο να του μιλάτε με αργό ρυθμό και με συχνές παύσεις